wist ik toegang te krijgen tot de directeur Albert Plesman. De reclameposters waarmee de KLM in die naoorlogse jaren reclame maakte vonden wij niet erg indrukwekkend. Victor was ervan over tuigd beter werk te kunnen leveren en maakte een aantal ontwerpen voor KLM- posters. Op karton plakten wij een aantal van de gangbare reclameposters van de KLM en aan de achterkant daarvan de ontwerpen van Victor. Een enkele daar van weet ik mij nog goed te herinneren, de afbeelding van een Lockheed Constellation in de start. Het leek of de machine recht op je af kwam daveren. Een ander ontwerp was een Constellation in de landing, gezien vanaf de staart, met beneden het toestel Nederland in rood, wit en blauw, waarbij het wit de landingsbaan moest voorstel len. De achtergrond was donker en dan die felle kleuren van Nederland, het toe stel was in perspectief getekend van ach ter naar voren en op de zilverkleurige huid werd de oranjerode gloed van de ondergaande zon weerkaatst. Plesman zat achter zijn bureau met naast hem Hans Martin en zijn secretaris Van Konijnenburg, dezelfde die in later jaren een van de adviseurs zou worden van president Soekarno. Ik stelde me voor en zei: 'Mijnheer Plesman, hier ziet u de posters zoals die door de reclameafde ling van uw bedrijf zijn gemaakt.' Ik plaatste een aantal daarvan op een rij tegen de muur en vervolgde: 'En hier ziet u enkele ideeën van Victor Julien Trip' waarop ik de op karton geplakte posters omdraaide. Ik zag dat Plesman aange naam verrast was. Hij keek er geruime tijd naar en zei toen tegen Hans Martin: 'Zie je dat Hans, die vliegtuigen vliegen Ons entree was gemaakt en wij konden verder de zaken afhandelen met de reclameafdeling van de KLM. Het was begrijpelijk dat die niet zo ingenomen waren met de onverwachte invasie van buitenaf en we hadden in het begin nog wel wat problemen. Als je eenmaal een begin hebt gemaakt gaat de rest vaak wat gemakkelijker. Voor een bedrijf te werken als de KLM was vanzelfsprekend een goede referentie. Echt gemakkelijk was het niet want Nederland was in een fase van opbouw en geld was schaars in die tijd. We vonden de weg naar de grote werven en scheepsrederijen maar je kon niet spreken van een vetpot. Bovendien vonden we het leven in Nederland rond uit miserabel en dat was het ook in die naoorlogse jaren. Hongerlijden was één ding maar het daarbij ook nog koud heb ben was een andere zaak. Toen de Marinevoorlichtingsdienst een prijsvraag uitschreef voor het beste schil derij die de 'Slag in de Java-zee' moest uitbeelden, was Victor Trip vanzelfspre kend van de partij. Het was een kolfje naar zijn hand en het werd een schilderij in olieverf van circa twee meter bij ander half. Het was een moeilijke opgave omdat de beide vloten elkaar nauwelijks zagen. De Javazee is bovendien in het algemeen vrij rustig, zoals het ook was op de dag waarop de zeeslag plaats vond. We waren dus uitermate verbaasd dat uiteindelijk winnaar werd, een schil der die De Ruyter uitbeeldde met een schuimende voorsteven zich ploegend in huizenhoge golven. Het was meer een beeld voor de Atlantische Oceaan dan voor de Javazee. Victor was ontgoo cheld. Actie kon hij ook wel schilderen, maar de opdracht luidde met nadruk op natuurgetrouwe omstandigheden. Omdat de kruiser USS Houston ook nadrukkelijk in het schilderij was verwerkt gaf Victor het schilderij aan de toenmalige marine attaché bij de Amerikaanse ambassade en het hangt nu in het marineopleidings instituut... Uiteindelijk bleek de 'Call of the East' toch te sterk en midden 1948 vertrok ik weer naar wat toen nog steeds Nederlands-lndië heette. Ook Victor ver trok in dat jaar en werkte toen in Batavia voor de RVD (Regerings Voorlichtings Dienst) die onder leiding stond van de bekende oud-marine officier Quispel. Op 31 december 1949 kwam een eind aan de kolonie Nederlands-lndië en werd de Republik Indonesia Serikat geboren. Niet voor lang echter. Nog in het jaar 1950 werd de Verenigde Republiek door Soekarno opgeheven en de Republiek Indonesia uitgeroepen. Het is wellicht aardig om te weten dat in de eerste maanden van 1950, toen onze RVD nog werkzaam was en de nieuwe republiek van advies diende, door Victor Trip het staatswapen 'Bhineka Tunggalika' met de Garuda werd ontworpen op aanwijzin gen van Soekarno en Sultan Hamid van Pontianak, Max Alkadri. Dit staatswapen is tot op heden nog steeds het officiële logo van de Republik Indonesia. De RVD werd opgeheven en Victor Trip voelde er niet veel voor onder de nieuwe omstan digheden in Indonesië te blijven. Ik ben er zelf nog gebleven tot het jaar 1961 Trip vertrok naar Ceylon, dat nu Sri Lanka heet waar hij bijna vijfjaar bleef. Daarna reisde hij naar Nederland waar hij zich vestigde als 'Commercieel Artiest voor de Scheep- en Luchtvaart'. Het heeft elf jaar geduurd voor wij elkaar terugzagen. Victor was in Nederland in scheeps- en luchtvaartkringen een bekende figuur geworden. Hij deed goede zaken maar jammer genoeg waren zijn administratie ve kwaliteiten omgekeerd evenredig aan zijn artistieke. Een appeltje voor de dorst bewaren was er niet bij. Als hij ruim in het geld zat dan was hij er ook royaal mee. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen, vooral gul voor zijn vrienden. Hij was echt een man van het goede leven, een Indische Bourgondiër. We zagen elkaar wat minder dan vroeger het geval was. Zo gaat dat in Holland. We hadden beiden onze eigen weg en kwamen dan zo af en toe bij elkaar om wat bij te pra ten, bij te eten en oude herinneringen op te halen. Victor z'n ogen gingen achteruit en persoonlijk vond ik dat in de werken die hij tegen het einde van zijn leven maakte de 'goddelijke vonk' ontbrak. Hij beschikte vanzelfsprekend over een geweldige routine en was een fantasti sche ambachtsman. Zijn schilderijen waren nog steeds mooi, maar zoals ik eerder zei, de betovering ontbrak. In de zeegezichten die hij in de vijftiger jaren maakte proefde je de zilte smaak van het opspattende schuim op je lippen. Op 27 augustus 1975 namen we voor goed afscheid van hem. Formatie Fokker C-IV vliegtuigen boven de Javazee 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 23