BRIEVEN
Keep up the good work!
Allochtonen
Kaarsen branden op 40e sterfdag
Herinneringen aan Soerabaja (2)
René Schafer
Ferdinand Hoeke
De inhoud van ingezonden brieven valt
buiten de verantwoordelijkheid van de
redactie.
Ik ben van mening dat Moesson als een
blijvende band moet kunnen voortbe
staan tussen het Oude Indië zoals wij dat
gekend hebben en de huidige genera
ties, en waarschijnlijk kan dat alleen als
meer abonnees beseffen dat de
Moesson lezerskring kleiner zal worden,
want de oudere generatie is aan het uit
sterven, jammer genoeg. Maar ik ben
ervan overtuigd dat als er maar genoeg
giften binnenkomen, Moesson zal blijven
voortbestaan, want ik geloof niet dat
Moesson het zal kunnen redden met
alleen de abonnementsgelden.
Ik ben blij dat de uitstekende essays en
vaste rubrieken van uw medewerkers het
hunne bijdragen voor de instandhouding
van Moesson.
Mrs. E.H. Dekens-Granpré-Molière,
Brooklyn (USA)
Hoewel de redactie had verwacht dat het
stuk 'Hoe Deze' over de allochtonen-
kwestie (Esther Manuel, Moesson 15
april 1996) vele reacties van lezers zou
opleveren, kwam er slechts één binnen,
die helaas vorige maand werd verzuimd
in deze rubriek op te nemen.
De heer van Emmerik uit Den Haag ont
ving van het Centraal Bureau voor de
Statistiek in twee brieven een nadere uit
leg over allochtonen en autochtonen.
Hier volgen enkele passages uit die brie
ven:
'...Onder een autochtoon wordt verstaan
een in Nederland geboren persoon met
de Nederlandse nationaliteit wiens
ouders eveneens in Nederland zijn gebo
ren. Alle andere in Nederland woonachti
ge personen worden in deze opzet al
lochtoon genoemd. Aangezien het langs
deze weg bepaalde aantal alloch-tonen
zeer groot wordt en nogal wat mensen
tot de allochtone bevolking zouden beho
ren, wordt de definitie van alloch-toon
soms ingeperkt, bijvoorbeeld door de eis
dat twee of drie van de variabelen
'geboorteland', 'geboorteland moeder' of
'geboorteland vader' niet Nederland zijn.
Personen die in Nederlands-lndië zijn
geboren en van wie zowel de vader als
de moeder in Nederland zijn geboren,
worden in deze benadering tot de
autochtone bevolking gerekend.
'...U zult kunnen begrijpen dat de statisti
sche beschrijving van de allochtone
bevolking met behulp van de kenmerken
nationaliteit en geboorteland enigszins
globaal geschiedt en daardoor beperkin
gen heeft. Het gevolg hiervan is dat sta
tistisch gezien mensen soms in een
andere groep worden ingedeeld dan
waartoe ze zichzelf rekenen...'
H.A. van Emmerik, Den Haag
Op een eerder geplaatste oproep in
Moesson, waar de Indische gewoonte
vandaan komt om kaarsen te branden op
de 40e dag na iemands sterven, reageer
de (telefonisch) een dame, die de
gesproken Moesson ontvangt, als volgt.
De Indische bevolkingsgroep in
Nederlands Indië bestond niet alleen uit
Indische Nederlanders, dus alleen van
Nederlandse afkomst, maar ook uit vele
andere Europese volkeren. De Slavische
volkeren, welke het Orthodoxe
Christendom aanhingen brachten deze
gewoonte ongeveer anderhalve eeuw
geleden mee naar Indië. De kaarsen
werden gebrand op de 40e dag na het
overlijden want die dag is de ter hemel
varing van de overledene. Bij de
christelijke Indo's is deze gewoonte blij
ven hangen.
Mw. Beets-Arnhold, 's-Hertogenbosch
Naar aanleiding van dit artikel Moesson
15 april 1996) van de heer Albert Kessel,
moet ik het volgende constateren. In het
voormalig Batavia had je, net als in ande
re steden, wel degelijk huizen waar een
brandgang achter het huis liep. Zo ook
wat de plafonds betreft. In alle steden
had je ook huizen met plafonds van eter-
nitplaten, bilik, kajang, hout, etc. etc. Hoe
de heer Kessel hierop is gekomen, ver
baast me ten zeerste, aangezien ik de
steden Betawi, Soerabaja, Medan en
andere steden ken.
Verder wil ik graag mededelen dat ik
altijd genoten heb van de epistels van de
heer Aeneas Alzabidi en ik hoop dat we
in de toekomst meer verhalen van hem in
Moesson mogen lezen. Salam hangat
dari Kampung Amstelveen.
B. Simon, Amstelveen
En altijd is het zo geweest,
dat de liefde haar eigen diepte niet kent
dan op het uur der scheiding.
Kahlil Gibran
Toch nog onverwacht is overleden
28 mei 1923 15 juni 1996
Mieneke Schafer-Spuyman
Alouise
Ben
Ludi en Tonnie
Marijn
Emelie
Erik en Monique
Elza
Maria
Maarten en Mimi
Anouk
Romy
Jacqueline en Mare
Ruys de Beerenbroucklaan 8
1181 XS Amstelveen
De crematieplechtigheid heeft plaatsgevon
den op 20 juni 1996 in het crematorium
Westgaarde in Amsterdam-Osdorp.
Op 22 juni 1996 is vredig ingeslapen
geb. 21 oktober 1907 overl. 22 juni 1996
Gewezen Hoofdcommissaris van Politie
van Zuid-Sumatra.
Dad was een lieve en zorgzame vader,
grootvader en overgrootvader voor ons
allen. Wij zijn hem dankbaar voor alles wat
hij voor ons heeft gedaan. Rust zacht, lieve
Dad.
Zijn drie dochters en gezinnen
USA Joyce Kater-Hoeke en Bob,
Christian, Hedy
NED.: Margie Brinkman-Hoeke en
Wim,
Simone Carel
Ivar
Jessica en Micki,
Zoe
USA: Amani Fliers,
Bart Yasmen,
Savannah,
Wendy Doug,
Rachel,
Danielle,
Austin
4