Hans van der Meulen versus Jean Louzac Terug van weggeweest 1946 Soerabaja Er moet entertainment komen, voor de burgerij èn voor de militairen, dat was de taak van afdeling Welfare van AMACAB. De Nederlandse bemoeienis, de N.I.W.I.N., kwam pas later. Maar goed ook, want wat is leuker en gezonder voor de geest om na jaren van beklemming en alleen maar zorgen, weer bezig te mogen Een scene in het stuk 'Het Warenhuis' speelt zich af in een stoffenzaak. Hier Hans van der Meulen nog onbewust van het feit dat dit decor in zijn latere leven echt zou worden! voor: 'Hans van der Meulen, hij zal voor onze costuums zorgen!' Een broodmagere slungel (welke jongen was er in die tijd niet mager?) 19 jaar, net uit het kamp in Malang. Bescheiden maar wel gedecideerd. 'Het warenhuis' heette het stuk waarin zang, dans en schetsjes tot een soort cabaret waren samengesmolten. Teksten droeg iedereen zelf aan, maar er was toch wel een strenge regie van Annie Prins. Hans ontpopte zich als een eerste klas ontwerper. Met Fred Awui, die de decors maakte, werd het een echt spek takel. Natuurlijk geen cent honorarium, wie dacht daar nu aan? Repetities na kantoortijd in het Luxor theater. De kos ten voor de aankleding, totaal f 750,00. Dat weet ik nog goed, want ik moest het geld lospeuteren bij de heer Yap, pen ningmeester van Welfare. 'Zijn jullie van plan een opera uit te voe ren?' mopperde hij, 'je denkt zeker dat het geld op mijn rug groeit?' 'Neen', zei ik, 'het zit in dat geldkistje'. Omdat Yap hoorde dat Lud, die hij erg bewonderde, de muzikale leiding had, kreeg ik het geld. 'C' en 'C' noemden ze dat in die tijd. Nooit zal ik de schitterende gewaden ver geten, die Hans voor de Dojolian Sisters (onze zanggroep) ontwierp. Glanzend wit (goedkoopste materiaal dat we bij de Bombay winkel konden krijgen) met een tot de grond reikende sjerp in fel rose en venijnig turquoise. Voor een ander num mer wijde étage-rokken (ook rose). Het bleken fantastische toneelkleuren. Hans zijn met muziek, dans en toneel? Als een geschenk uit de hemel kwam daar Annie Prins. De oorlogsjaren hadden haar het zingen, acteren en teksten maken niet afgeleerd. Met Lud van Zele (mijn broer), componist, pianist en altijd vol enthou siasme, werd een cabaretavond in elkaar gezet. Toen stelde Annie Prins aan ons Of het er van komen zal weet hij zelf nog niet, maar de plannen voor weer een Salon de Couture spelen Jean Louzac wel door het hoofd. Na jarenlang weggeweest, is cou turier Jean Louzac weer hard aan het werk voor zijn nieuwe modelijn. Hoeveel werk daar aan vastzit: atelierwerk, promo tie, shows, contacten met afnemers en dan: genoeg energie overhouden om de inspiratiebron niet te laten opdrogen. Alleen vaklui kunnen daarvan meepraten. Soms slaat de vermoeidheid of de moe deloosheid toe. Wat andere ontwerpers doen om de soesah te overwinnen? Jean Louzac zingt een paar nummers uit zijn omvangrijke repertoire evergreens en voelt zich als herboren. Want hij is de enige 'singing designer' in Nederland, wellicht in de wereld. Alleen weet hij soms niet of hij nu door zal gaan met ont werpen of met zingen. Want dat laatste doet hij heel graag. En goed. Wie is die Jean Louzac eigenlijk? 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 16