O Speciale aanbieding aanbieding Verre Oosten blijft, kan verval door tijd en vandalisme worden voorkomen. Zoiets als dus is gebeurd met het daardoor nog in rede lijke staat verkerend blokhuis Haarlem in de kampong Lima op Hitoe. Toen Padbrugge aan het eind van de 17de eeuw het blokhuis Middelburg liet op knappen begon hij daar tegelijk aan de doorgraving van de smalle en lage land engte. Daarmee wilde hij een al ouder plan realiseren om de Binnenbaai van Ambon te verbinden met de Golf van Baguala. Schepen zouden dan niet meer een dagen durende omweg rond Hitoe of Leitimor behoeven te maken. Er is een verhaal, dat toen het kanaal voor één derde klaar was, het graafwerk werd onderbroken. De Molukkers en Javanen waren onwillig om verder te werken. Bij het graven zouden zij gestoten zijn op bloed. Zo is het verhaal, maar het lijkt waarschijnlijk dat dat slechts een manier was om onvrede over hun behandeling duidelijk te maken. Direct klagen daar over zou wellicht niet goed hebben kun nen vallen. Daarom dus die omweg via het vinden van bloed. Misschien geloof den sommigen echt in zo'n goena-goena verhaal. Ook vandaag de dag doen derge lijke vreemde verhalen op Ambon nog steeds de ronde. Valentijn (1660?-1727) meldt dat het kanaal in 1686 druk bevaren werd door schepen en prauwen van Haroekoe, Saparoea of Ceram, die naar Ambon-stad voeren of daarvan terugkeerden. Het kanaal moet dus toch zijn afgemaakt. Dan wordt er ruim een eeuw niets meer over gehoord. Tot 1817 lijkt het wel of het kanaal verloren is. In dat jaar wordt er gemeld dat een expe ditie - op weg is om te helpen bij het onderdrukken van een opstand op Saparoea door Pattimura - een barkas met wapens 'sleept' over althans een stuk van de landengte. Dit wijst erop dat het kanaal verwaarloosd was en in ieder geval voor een deel was dichtgeslibd. In 1824 stuurt GG Van der Capellen de architect, tekenaar en schilder Antoine Payen (1792-1853) er op af met een luitenant der pioniers. Op grond van hun rapport wordt besloten de doorgraving weer geschikt te maken voor de passage van kleine schepen. Tweehonderd Javaanse soldaten zouden het werk in twee maanden hebben geklaard. Veel is er verder niet bekend, maar het werk moet toch zijn voltooid. Het kanaal moet in 1826 en 1827 redelijk bevaarbaar geweest zijn omdat er melding gemaakt wordt van transport van o.a. specerijen. Uit 1839 komt de vaststelling, dat het kanaal is dichtgeslibd en niet meer gebruikt kan worden. Toch is het zo, dat het ook later nog wel dienst moet hebben gedaan, want vandaag de dag bestaan er over grote stuk ken nog betonnen oeverwanden. In februari van dit jaar gingen dr. C.J. Heij en monseigneur A.P.C. Sol msc, de oud bisschop van de Molukken op onderzoek uit. Zij hebben het gehele tracé afgelopen. In grote delen van het kanaal staat water en op sommige plekken is het dichtge groeid of verzand. Op andere plekken ligt er allerlei rommel in. Hun conclusie is, dat - hoewel er weinig over bekend is - het kanaal in elk geval gefunctioneerd heeft. Het zou op korte termijn wel weer bruikbaar gemaakt kunnen worden, maar het lijkt aan het eind van de 20ste eeuw niet erg waarschijnlijk dat dat ooit nog zal gebeuren. Het vervoer tussen de Binnenbaai en de Golf van Baguala gaat tegenwoordig veel gemakkelijker en snel ler per auto, dan met een prauw. Het verloren kanaal - dat op geen beken de kaarten voorkomt - is in ieder geval weer terecht, maar als het geen functie meer heeft zal het over niet te lange tijd wel weer verloren raken. W. Buijze Garuda Indonesia^^5?- ffldldlJSid (Jakarta) v.a. fl. 1.395 (vertrek tot 30 nov.) Denpasar) v.a. fl. 1.595,- (vertrek tot 15 dec.) Bangkok) v.a. fl. 1.265 (vertrek tot 8 dec.) Sydney) v.a. fl. 1.699,- (vertrek tot 30 nov.) ASFALEA B.V. 41ste jaargang nummer 4 oktober 1996 25 m li nes SinGAPORE AIRLinES KUWAIT AIRWAYS Wij kunnen voor U een reis op individuele basis samenstellen daarbij gebruik makend van onze jarenlange ervaring. Vraag naar informatie over: - Bus (6 persoons) fl. 1 10,- Bus (16 persoons) fl. 190,- Bus (35 persoons) fl. 300,- (inclusief airco, chauffeur, brandstof, onderdak, maaltijden chauffeur). - Goedkope vliegtickets. - Tours op individuele basis/groepsreizen. - Hotel tarieven (geheel Indonesia). - Vliegtickets Garuda Indonesia gecombineerd met binnenlandse kortingen. sc« IATA NIEUW J Op 15 juni j.l. is onze vestiging in Winkelcentrum "De Boogaard" te Rijswijk geopend. ASSURANTIËN - VLIEGREIZEN Nes 82, 1012 KE Amsterdam Tel 020 - 623 95 48 Fax 020 - 620 98 49 Winkelcentrum "De Boogaard" Tel. 070 - 394 65 11 Fax 070 - 394 52 43 Steenvooordelaan 267a, 2284 CM Rijswijk Openingstijden: maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00, zaterdag 09.00 - 12.00

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 25