Nasi goreng speciaal. Oma Marsman vertelt Galerie Buitenzorg kleren kopen en je kon het verschil in kleding niet meer zien tussen een bankdi recteur en een klerk. In Europa moesten ze daar echt aan wennen. Daar maakten de kleren nog de man. Europeanen von den het zeer ongepast dat je het verschil tussen rang en stand niet meer kon zien in kleding. De naaimachine verdrukte hier ook het kleermakers beroep. Een groot aantal immigranten in de 19de eeuw had dat beroep of deden naaldwerk, alles moest immers met de hand worden gedaan. Maar nu deed de machine het werk en het kleermakersberoep ging bergafwaarts. Aan de andere kant konden de minder gegoeden beter gekleed gaan en kleren dragen die ze anders misschien niet zo gauw hadden kunnen dragen. Een hele industrie sprong op hier, en later over de hele wereld. En nu kleden we ons allemaal zowat precies eender. We dragen dezelfde soort jeans, dezelfde soort shirts, shorts, jurken, blousen, avondjurken, noem maar op. We lopen allemaal 'in uniform'. Mijn moeder bracht Ouwe Bet mee naar Holland en later naar Amerika. Bet kwam terug naar haar geboorteland en mijn schoonzuster heeft de naaimachine nu, compleet met de ronde kap er nog op. Zij is antiek maar ze werkt nog steeds uit stekend. Mijn man liet haar eens vallen per ongeluk en dat stuk ijzer kwam met een klap op de grond terecht, maar zelfs het houten deksel mankeerde niks, er zat alleen een levensgrote kras op. Onlangs was ik in een winkel waar ze naaimachi nes verkopen en vroeg naar een Singer. De salesman zei: 'Koop geen Singer, het is niet meer de Singer die je je herinnert. De machine wordt niet langer in Amerika gemaakt maar in het buitenland, en alle onderdelen zijn nu van plastic. Alleen de naam is nog hetzelfde'. Ik kon mijn oren niet geloven. Eerst verdween de klontong uit m'n leven en nu dit. De wereld is wel verandert. Waar vind je nu nog een djait, een ware Dior, die tevens violist was in zijn kampong? En waar vind je nog een klontong die met één zwierige zwaai de wereld aan je voe ten brengt, glanzende zijde uit Japan, kanten kleedjes uit Sjanghai, katoen uit Egypte of India, en dat alles zo maar bij meters over z'n arm? Waar? Van dit alles is er alleen nog maar Bet. Onverwoestbare, trouwe Ouwe Bet Singer! luul Lentze 0 Daniël J. Boorstin, The Americans: The Democratie Experience (Vintage Books Editions, New York, 1974). Op een vroege morgen sloeg ik de krant open en zag ik de volgende advertentie staan: 'Welke dame uit het voormalig Ned.-Indië is genegen onze producten middels demon stratief in het buitenland bekendheid te gevenBrieven onder no...' Mijn belangstelling was gewekt. Het huis dat we aan de rand van de polder hadden gekocht, was na veel trammelant eindelijk klaar en opgeleverd. Ik was bezig het aan te kleden en in te richten. Mijn man was in Indië achter gebleven om alles te kunnen betalen. Een bij-baantje was wel het laatste waar ik behoefte aan had. Maar ja, alles wat met Indië te maken had was toen altijd nog zo actueel, dat ik onmid dellijk besloot te reageren. En wel op een manier dat ik er zeker van kon zijn, per om gaand ant woord te zullen krijgen Ik knipte de advertentie netjes uit, plakte het strookje op het midden van het schrijfvlak van een open briefkaart en schreef er één woord van twee letters onder: 'Ik' Links beneden mijn naam, adres en tele foonnummer. Een prettige mannenstem die me de vol gende morgen al heel vroeg opbelde. Wanneer ik komen kon voor een gesprekje. 'Zeg 't maar, ik ben erg geïnteresseerd.' 'Zullen we het dan houden op morgen ochtend, elf uur? En kan ik mijn vrouw zeggen dat u tussen de middag een boter hammetje met ons mee eet?' Nou nou, hij liep wel hard van stapel, maar dat vond ik wel grappig. Mijn man zegt dat ik veel te goed van vertrouwen ben maar ik ben van 'binnenuit' eenmaal een argeloos mens en heb me er altijd wel bij bevonden. Ook nu weer. Want, wat was het nou helemaal? De meneer was een zakenman uit Soerabaja. Het hele gezin - totoks - was gek op Indisch eten. Hier in Holland had hij zich gegooid op de fabrikage van kant en klare sambal goreng, ingeblikt in hoeveelheden van ongeveer 100 gram. Het verkocht goed, geen enkel probleem. Maar toen de nasi goreng. Huilen met de pet op. Geen wonder, dacht ik. Ik word al misse lijk als ik denk aan ingeblikte nasi goreng. Duizend blikken die niet verkocht mochten worden. En waarom? Op de wikkels stond een bordje nasi goreng afgebeeld, met een decor van een spiegel - eitje, een takje groen en een stukje kroepoek. Zaten die y» ingrediën ten ook in het blik? Natuurlijk niet. Dan nieuwe wik kels. Is Holland echt zo klein? In het buitenland doen ze niet zo moei lijk, vertelde mijn gastheer. Ik heb toen maar eerlijk verteld dat ik uit nieuwsgierigheid op de advertentie had gereageerd. Met schoolgaande kinderen zou ik immers geen uitstapjes kunnen maken naar het buitenland? 'Jammer, mevrouw Marsman, heel jam mer. U bent een dynamische vrouw.' 'En zo origineel' voegde zijn vrouw er aan toe. 'Dank u, dank u wel. Ook voor de pret tige ontvangst.' Wij aten sambal goreng attie op de boter ham en het was heel lekker. En origineel. Harryet Marsman arts crafts uit Indonesië en China 1 winkel - galerie beeldentuin Molenstraat 45, 2513 BJ Den Haag informatie: 070 - 345 51 64 SETIAKAWAN geldleningen voor 65 plussers Voor een 65-plusrekening t/m 25.000,- aflossing 36/60 maanden. Kwijtschelding bij overlijden. Bel Setiakawan 013-53501 05 dagelijks 09.00 - 23.00 uur 41ste jaargang nummer 4 oktober 1996 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 9