moessQn Niet in groepsverband, maar wel verzorgd? Indische passiviteit Indische mensen zijn ook erg passief. Ze wachten tot er iets gebeurt en dan pas ondernemen ze actie. Bovendien zijn ze erg tolerant. Ze passen zich aan de situatie aan. 'Sudah, laat maar.' Dat maak ik bij een heleboel Indische mensen mee. Hollandse mensen hebben dat ook wel, maar daarbij is het meer uitzondering dan regel. Bij Indische mensen precies anders om. Met name mijn ouders en oudere neven en nichten zijn zo. Als ik echter kijk naar de neven en nichten van mijn gene ratie, dan zie ik al duidelijk een verande ring. Zij komen meer op voor zichzelf, ze weten hun mondje te roeren. Dat hebben ze geleerd in de huidige maatschappij, op school en op het werk. Tolerantie vind ik heel belangrijk. Daarom kan en wil ik ook niet strak vasthouden aan de Indische cultuur of wat daarvoor doorgaat. Als alle cultuurgroepen binnen Nederland dat zouden doen, ontstaat er een hokjesgeest en verdwijnt de broodnodige verdraag zaamheid. Laat elkaar in je waarde. Ik zal niet snel mensen in verlegenheid brengen, althans niet in de persoonlijke sfeer. Op mijn werk probeer ik dat ook niet te doen, maar soms ontkom ik er niet aan. Met name als ik iemand niet mag. Normaal gesproken zal ik iemand die een domme fout heeft begaan daar in een persoonlijk gesprek op wijzen. Voor mensen die dat in mijn ogen niet verdie nen, hou ik daar geen rekening mee. Mijn passiviteit is typisch Indisch. Ook als het gaat om het uitdragen van mijn Indische afkomst. Ik zou wel een Indische vriend willen helpen als die mij zou vragen een koempoelan te organiseren of iets dergelijks, het initiatief zou echter nooit van mij komen. Ik heb daar ook geen behoefte aan. Voor mij zijn er geen herinneringen om op te halen of te koesteren. Ik betrapte mijn ouders daar laatst ook op. Ze zouden eigenlijk naar een Indische vereniging gaan, maar bleven thuis. 'Waarom gaan jullie niet?' vroeg ik ze. 'Ach, die en die zijn er niet en de band die er speelt is ook niet geweldig. Laat maar. Een andere keer misschien.' Voor mijn ouders is het dus ook slechts de gezelligheid onder bekenden, meer niet. Mijn passiviteit weerhoudt me er ook van om aan een stamboomonderzoek te beginnen, terwijl ik daar best nieuwsgierig naar ben. Misschien dat mijn vader er binnenkort aan begint. Hij heeft in elk geval de tijd. Anders zou het iets moeten zijn voor mijn pensionering, maar die is nog ver weg. Door dit interview ben ik wel met mijn ouders in gesprek geraakt over mijn Indische achtergrond. Voor die tijd hebben we daar zelden of nooit over gesproken. Ik heb mijn ouders ondermeer gevraagd waarom ze mij geen Maleis hebben geleerd. Dat kwam omdat ze zelf in het voormalig Nederlands-lndië geen Maleis mochten spreken. Bovendien paste het niet bij een Hollands getinte opvoe ding. Ze waren bang dat ik anders op school problemen zou hebben gekregen met mijn Nederlands. Zelfben ik er- achteraf blij om, ook al vond ik het in Indonesië jammer. Niet vanuit een hang naar nostalgie of vanwege een verbonden heid, maar puur in praktische zin. Als ik in Turkije op vakantie ben, dan wil ik ook graag Turks kunnen spreken, om een beter contact met de bevolking te hebben. Ik heb mijn ouders ook gevraagd waarom ze mij zo weinig over vroeger hebben verteld. Zelfs hun geboorteplaatsen had ik verkeerd in mijn hoofd zitten. Ik dacht dat mijn moeder in Timor en mijn vader in Malang was geboren. Mijn ouders hebben in Indonesië blijkbaar niets meer liggen. Dat hoofdstuk is afgerond. Bovendien blijkt hieruit hoe weinig ik zelf betrokken en bezig ben geweest met mijn Indische afkomst. De naam 'Regensburg' interesseert me veel meer. Het lijkt me veel boeiender om te weten wat en wie die Hollandse of Duitse voorvader was. Het Indische deel komt daarbij vanzelf aan de orde. De Indische historie boeit mij ook niet zodanig dat ik er meer over te weten wil komen, door bijvoorbeeld meer te lezen. Mijn vader heeft boeken genoeg over het Indië van toen, ook over de Japanse bezetting. Maar het boeit mij niet genoeg om ze te lezen. Voor mijn gevoel weet ik voldoende. Ik heb niet meer kennis of achtergrond nodig om mijn ouders te begrijpen. Geen Indische vriendinnetjes Thuis heb ik geen inrichting die refereert aan mijn Indische afkomst. Het spijt me. Mijn ouders wel: mijn vader heeft een echte handgemaakte kast uit Indië, ook een tafel waarvan de poten uit twee oli fanten bestaan, en beeldjes. Houtsnijwerk vindt hij geweldig. Dat is voor mij wel typisch Indisch. Van mijn Indonesië-reis heb ik geen beelden, poppen of schilde rijen meegebracht. Ik ben daar alleen maar poppen tegengekomen die je in Nederland ook kunt kopen, geen originele exemplaren. De kris is ook zo'n typisch Indisch voorwerp. Mijn vader heeft een paar krissen. Veel weet ik er niet van. Hooguit dat bij sommige krissen het lem met zeven bochten bevat. Voor het overige hangt er een waas van mystiek omheen. Het schijnt dat de maker van de kris er zijn ziel heeft ingelegd en je daarom res pect moet hebben voor de kris. Verder is me ooit verteld dat je een boeddhabeeld nooit met je linkerhand mag aanpakken. Dat is je onreine hand. Overigens heb ik die kennis niet van mijn ouders gekregen, maar in Indonesië opgedaan. Ik begrijp die dingen en respecteer ze, meer niet. Daarvoor heb ik te weinig bagage meege kregen. Indische vriendinnetjes heb ik nooit ge had. Ik val niet op Indische vrouwen. Een blond Hollands meisje vind ik veel aantrekkelijker. Mijn Indische vrienden hebben ook allemaal een blonde Hol landse vrouw. Ik denk dat dat typisch Indisch is, voor Indische mannen althans. Ik weet niet hoe dat komt. Het zou hoog uit de fysieke aantrekkingskracht kunnen zijn die blonde vrouwen op Indische mannen uitoefenen. Indische meisjes zijn tenslotte ook donker, net als ik ben. Blond en blank is in dat opzicht 'vreemd' en daarom wellicht een uitdaging. Bovendien denk ik dat Indische meisjes wat krengerig zijn. Het is niet dat ik uit ervaring spreek, want een zusje heb ik nooit gehad. Van kinds af aan ben ik naar de Pasar Malam Besar geweest. Ik vind het een leuke en gezellige markt. Het is echter niet zo dat ik me daar speciaal thuis voel of zo. Als ik Wieteke van Dort zie optreden in Wij maken vrijblijvend een reisvoorstel met de daarbij behorende reissom voor een reis naar: Indonesië, Thailand, Maleisië Australië Nieuw Zeeland incl. eilanden in de Pacific Brazilië, U.S.A. 20 Ook losse vliegbiljetten wereldwijd AURORA TRAVEL SERVICE B.V. (ANVR/SGR) Clauskindereweg 28-29, 1069 HN AMSTERDAM ""ATel. 020 - 619 93 77 travel service B.v. Zaterdag telefonisch niet bereikbaar I ATA

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1996 | | pagina 20