Nieuw licht op doden- spoorlijn Pakan Baroe lange tijd in gijzeling gehouden, hierbij vielen zelfs doden. Maar Schneider pikt bij zijn bezoek ook verschillende positieve ontwikkelingen op. In een gesprek met de gouverneur hoort hij dat al een paar hon derd Dani-jongeren een hogere opleiding hebben gevolgd. Met hun hulp kan de verdere ontwikkeling van het gebied op dorpsniveau worden aangepakt. De geplande wegen van de kust naar het bergland zullen in de toekomst de kosten van levensonderhoud drukken, nu moet alles nog per vliegtuig worden aangevoerd. Een Amerikaanse zendeling schrijft Schneider vanuit zijn zendingspost dat er sinds het vertrek van de Nederlanders veel goeds gebeurd is. Het onderwijs heeft een grote vlucht genomen, de gezondheids zorg ook en in sommige gebieden worden goede immunisatieprogramma's uitge voerd. De Indonesische voortzetting van het pionierswerk van de eerste openleg ging is dus niet zonder resultaat gebleven. Fred Ameling Besturen in Nederlands-Nieuw- Guinea 1945-1962 door Pim Schoorl (red.) KITLV: 658 pag. (paperback) prijs 80,00 Na de oorlog verscheen een stroom van boeken over de gebeurtenissen in de ge vangenkampen van de Duitsers en Japan ners, bijna altijd geschreven door mensen die dat zelf beleefd hadden en hiermee hun dikwijls gruwelijke ervaringen ver werkten. Zelfs een wetenschappelijk over zicht als De lapanse interneringskampen voor burgers gedurende de Tweede Wereld oorlog, het internationaal beroemde boek van dr. Dora van Velden, is geschreven door een vrouw die een aantal burgerkam pen in Java overleefde. De schrijver van Eindstation Pakan Baroe 1943-1945, de bevlogen journalist Henk Hovinga, bracht zijn eerste bezoek aan Indonesië echter in 1973. Een vriend bracht hem toen in contact met de oude heer Karei Cornelis, die als verpleger enorm veel heeft gedaan voor de zieke gevangenen in het hospitaal van kamp II in Pakan Baroe en die daar bekend stond als 'Oom Karei'. Hovinga rapporteerde hierover in Televizier, het programmablad van de AVRO en voor de radio, nadat hij een stroom van dankbare reacties van oud-kampgenoten had ontvangen. Sindsdien is hij verloren en gefixeerd op Pakan Baroe. Hij ging naar Sumatra en ontdekte verlaten locomotieven in het oerwoud en enkele sporep van kampen en graven. Bij zijn onderzoekingen kwam hij ook bij de overlevende Henk Neumann, die zijn leven sinds de oorlog wijdde aan het verzamelen en publiceren van gege vens over de kampen, de mensen en de sterftecijfers. In zijn huis in Amsterdam had hij zelfs een klein museum ingericht met als 'pronkstuk' zijn kuitbeen op sterk water, in Pakan Baroe operatief verwij derd. Uit eigen ervaring weet ik dat hij steeds klaarstond om inlichtingen en hulp te verschaffen aan belangstellenden. Wie de vierde druk nauwkeurig beziet, valt enkele dingen op. Ten eerste zijn de jaar tallen gewijzigd van '1944-1945' in '1943- 1945' omdat Hovinga de tragedie van de romusha's uitvoerig behandelde, daartoe geïnspireerd door Rudy Kousbroek. Verdere nieuwe gegevens resulteerden in een extra hoofdstuk 8. Talloze foto's maken het boek tot een monument van het leed dat de Japanners en Koreanen ook hier hebben veroorzaakt. De bijgesloten CD geeft de stemmen van enkele belangrijke getuigen, die hun her inneringen ten beste geven. Aangrijpend was het verslag dat de eerder genoemde 'Oom Karei' geeft van de bevrijding. Wat ik in dit waardevolle boek miste was een foto van het monument dat op 16 juni 1988 in tegenwoordigheid van de Indonesische ambassadeur in Bronbeek werd onthuld ter herinnering aan alle krijgsgevangenen èn romusha's die bij de bouw van de spoorlijn omkwamen. Het belangrijkste onderdeel van dit monu ment wordt gevormd door een loodzware as met twee wielen van een locomotief, die door Henk Neumann uit Pakan Baroe werd meegenomen. Jarenlang heeft hij geijverd voor de totstandkoming van dit gedenkteken en voor het bijeenbrengen van de nodige fondsen. C. van Heeheren Eindstation Pakan Baroe 1943-1945 Dodenspoorweg door het oerwoud door Henk Hovinga Buijten Schipperheijn: 344 pag. (paperback) prijs 49,50 (inclusief cd) In eigen beheer verschenen Oude KPM-schepen van tempo doeloe. Deel IX door Pohon Linde In deel IX aandacht voor het prauwenver- keer op Java's noordwal en voor de sleepboten van de ondiepe zeehavens Tegal, Cheribon en Semarang. Verder aandacht voor vierentwintig schepen, waaronder de fraaie, tot hospitaalschip verbouwde 'Op ten Noort'. Dit schip werd tijdens de oorlog door de Japanners gebruikt en werd vlak voor de capitulatie opzettelijk door hen tot zinken gebracht. Eigen beheer: 168 pag. (paperback) prijs 38,00 Deel IX van de serie Oude KPM- schepen van tempo doeloe is te bestellen door 38,00 over te maken naar gironummer 3188433 van de Maritieme Stichting te Voorst of door een overboeking naar ABN-Amro rekening 41.29.86.558 te Ulfst, ten name van L. Lindeboom (niet t.n.v. de Maritieme stichting!). De prijs per zeepost is 42,00 en per SAL-post 47,00. De laatste gouverneur van Java door W.H. Abbenhuis Eigen beheer: 252 pag. (gebonden) prijs 75,00 (exclusief verzendkosten) II kunt dit boek bestellen bij Deze biografie is geschreven voor het na geslacht van de hoofdfiguren Christiaan en Louise. Bovendien is het een hommage aan de pioniers van het oude Indië, aan de veteranen die zich hebben ingezet voor rust en vrede in opdracht van de Nederlandse regering, en het is een herinnering voor allen die in Indië hebben gewoond, geleefd en de lapanse kampen hebben overleefd. 43 ÜLM,P,M,.3WS KWAST 41ste jaargang nummer 7 januari 1997

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 43