Vergunning voor een motorrijwiel anno 1912 moessQn Mevrouw F. van Vreeningen-Was stuurde ons een dit afschrift van een 'Extract uit het Register der Handelingen en Besluiten van den Resident van Rembang' gedateerd 30 mei 1912. No. 417/36 De Resident van Rembang Gelezen het verzoekschrift gedagteekend Bodjonegoro 25 Mei van Ch.L. Nolten, Civiel-ingenieur bij de N.l.S. Maatschappij wonende te Bodjonegoro, houdende verzoek om vergunning tot het gebruik van een motor-rijwiel over geheel lava en Madoera; Gehoord de Hoofden van Gewestelijk Bestuur op Java en hunne naar aanleiding van dezenzijdsch schrijven dd. 26 Mei 1909 nr. 4936/1, ontvangen verklaring der gevraagde vergunning of zij al dan niet in stemmen met de verleening, ook voor het gewest onder hun beheer (Artikel 1 alinea 2 van Staatsblad 1899, no. 302 gewijzigd bij dat van 1905 no. 369/. Heeft besloten: Aan den adressant uit te reiken een vergunningsbewijs van den navolgenden inhoud: No. 67 Op den voet van het algemeen Reglement in Staatsblad 1899 no. 301 zoals dat is gewijzigd ci. aangevuld bij Staatsbladen 1902 no. 340, 1905 no. 368 en 1907 no. 446 alsmede op dien van de Algemeene Voorwaarden, bedoeld bij artikel 3 der voorschriften in Staatsblad 1899 no. 302 zoals die zijn gewijzigd en aangevuld bij Staatsbladen 1905 no. 369 en 1907 no. 447 wordt bij deze vergunning verleend aan den heer Ch.L. Nolten Civiel-ingenieur bij de N.l.S. Maatschappij voornoemd, tot het ge bruik op alle voor het motor-rijwiel verkeer opengestelde wegen op lava met uitzondering van: Pasoeroean: dat alle voor rij en voertuigen berijdbare wegen mag worden gereden met uitzondering van den weg van Pasrepan via Poespa naarTosari afdeeling Pasoeroean; Kediri: dat langs alle wegen die in heerendienst worden onderhouden mag worden gereden met bepa ling dat binnen de grenzen van de Gewestelijke hoofdplaats Kediri de afdeelingshoofdplaatsen Brebek, Blitar, Toeloengagoeng en Trenggalek, zoomede te Kertosono en Wlingi en langs passers met geen groot- er Snelheid dan 10 K.M. per uur wordt gereden; Pekalongan: dat op alle openbare en verharde rijwegen van minstens 4 meter breedte mag worden gereden; Kedoe: dat ter hoofdplaats Magelang ter afdeelingshoofdplaatsen Temanggoeng, Poerworedjo, Keboemen en Wonosobo, ter districtshoofdplaatsen Karanganjar, Gombong en Koetoardjo zoomede in de chineesche wijken te Moentilan, Blabak, Salaman, Grabag, Krangan Parakan en Ngadiredjo met een snelheid van niet meer dan 12 K.M. in het uur, en ter hoofdplaats Magelang van af den grooten passer tot aan de Generaalswoning met eene snelheid van niet meer dan 10 K.M. in het uur moet worden gereden; Bantam: dat op de Gewestelijke afdeeling en districtshoofdplaatsen, waar passer gehouden wordt en overal elders waar druk verkeer is met geen grootere snelheid mag worden gereden dan 20 K.M. in het uur van een niet op spoorstaven loopende voor personenvervoer bestemde en door benzine/gasoline voortbewogen voertuig (motor-rijwiel: merkT.N.) welk voertuig is gestationeerd op het woonerf van den houder dezer vergunning te Bodjonegoro en waarvan de grootste lengte en grootste breedte alsmede het gewicht onderscheidenlijk zijn 2.- M. 0,58 M. en 65 K.G. met bepaling wijders dat hij terzake dezer ver gunning ook nog zal hebben in acht te nemen alle gewestelijke plaatselijke en gemeentelijke verordeningen en voorschriften aangaande het gebruik der wegen in verschillende gewesten. Afschrift verleend aan den belanghebbende tot informatie. Accordeert met voors. Register De Assistent Resident, Secretaris Plet eerste mo torvoertuig op Java was een Hildebrand und Wolfmiiller uit 1893.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 32