Vergunning voor een motorrijwiel
anno 1912
moessQn
Mevrouw F. van Vreeningen-Was stuurde ons een dit afschrift van een 'Extract uit het Register der Handelingen
en Besluiten van den Resident van Rembang' gedateerd 30 mei 1912.
No. 417/36
De Resident van Rembang
Gelezen het verzoekschrift gedagteekend Bodjonegoro 25 Mei van
Ch.L. Nolten, Civiel-ingenieur bij de N.l.S. Maatschappij wonende te
Bodjonegoro, houdende verzoek om vergunning tot het gebruik van
een motor-rijwiel over geheel lava en Madoera;
Gehoord de Hoofden van Gewestelijk Bestuur op Java en hunne naar
aanleiding van dezenzijdsch schrijven dd. 26 Mei 1909 nr. 4936/1,
ontvangen verklaring der gevraagde vergunning of zij al dan niet in
stemmen met de verleening, ook voor het gewest onder hun beheer
(Artikel 1 alinea 2 van Staatsblad 1899, no. 302 gewijzigd bij dat
van 1905 no. 369/.
Heeft besloten:
Aan den adressant uit te reiken een vergunningsbewijs van den navolgenden inhoud:
No. 67
Op den voet van het algemeen Reglement in Staatsblad 1899 no. 301 zoals dat is gewijzigd ci.
aangevuld bij Staatsbladen 1902 no. 340, 1905 no. 368 en 1907 no. 446 alsmede op dien van de
Algemeene Voorwaarden, bedoeld bij artikel 3 der voorschriften in Staatsblad 1899 no. 302 zoals die
zijn gewijzigd en aangevuld bij Staatsbladen 1905 no. 369 en 1907 no. 447 wordt bij deze vergunning
verleend aan den heer Ch.L. Nolten Civiel-ingenieur bij de N.l.S. Maatschappij voornoemd, tot het ge
bruik op alle voor het motor-rijwiel verkeer opengestelde wegen op lava met uitzondering van:
Pasoeroean: dat alle voor rij en voertuigen berijdbare wegen mag worden gereden met uitzondering van
den weg van Pasrepan via Poespa naarTosari afdeeling Pasoeroean;
Kediri: dat langs alle wegen die in heerendienst worden onderhouden mag worden gereden met bepa
ling dat binnen de grenzen van de Gewestelijke hoofdplaats Kediri de afdeelingshoofdplaatsen Brebek,
Blitar, Toeloengagoeng en Trenggalek, zoomede te Kertosono en Wlingi en langs passers met geen groot-
er Snelheid dan 10 K.M. per uur wordt gereden;
Pekalongan: dat op alle openbare en verharde rijwegen van minstens 4 meter breedte mag worden
gereden;
Kedoe: dat ter hoofdplaats Magelang ter afdeelingshoofdplaatsen Temanggoeng, Poerworedjo,
Keboemen en Wonosobo, ter districtshoofdplaatsen Karanganjar, Gombong en Koetoardjo zoomede in
de chineesche wijken te Moentilan, Blabak, Salaman, Grabag, Krangan Parakan en Ngadiredjo met een
snelheid van niet meer dan 12 K.M. in het uur, en ter hoofdplaats Magelang van af den grooten passer
tot aan de Generaalswoning met eene snelheid van niet meer dan 10 K.M. in het uur moet
worden gereden;
Bantam: dat op de Gewestelijke afdeeling en districtshoofdplaatsen, waar passer gehouden wordt en
overal elders waar druk verkeer is met geen grootere snelheid mag worden gereden dan 20 K.M. in het
uur van een niet op spoorstaven loopende voor personenvervoer bestemde en door benzine/gasoline
voortbewogen voertuig (motor-rijwiel: merkT.N.) welk voertuig is gestationeerd op het woonerf van den
houder dezer vergunning te Bodjonegoro en waarvan de grootste lengte en grootste breedte alsmede het
gewicht onderscheidenlijk zijn 2.- M. 0,58 M. en 65 K.G. met bepaling wijders dat hij terzake dezer ver
gunning ook nog zal hebben in acht te nemen alle gewestelijke plaatselijke en gemeentelijke
verordeningen en voorschriften aangaande het gebruik der wegen in verschillende gewesten.
Afschrift verleend aan den belanghebbende tot informatie.
Accordeert met voors. Register
De Assistent Resident, Secretaris
Plet eerste mo
torvoertuig op
Java was een
Hildebrand und
Wolfmiiller uit
1893.