Step-in INDO PASAR MALAM VAKANTIE INFORMATIE BEURS Al vóór de oorlog deed de Kunstkring in Indië verdienstelijk werk met het organise ren van tentoonstellingen, concerten e.d. Dit was voornamelijk in handen van vrou wen, die zo lieten zien dat ook zij goed konden organiseren. Na de souvereiniteits- overdracht ging dat onverdroten verder. De belangstelling voor het werk kwam voornamelijk van Europese kant, die voor de logeeradressen voor de kunstenaars zorgde. Het resultaat was soms pijnlijk en soms verbluffend. Zo herinner ik me dat een internationaal befaamde pianist werd gecharterd, wiens concerten een sensatie waren. Het was een charmante man en voor de gastheren en -vrouwen een pretti ge gast. Alleen paste hij zich niet aan de hygiënische gewoonten van het land aan wat kleding en baden betrof. Na een concert hing hij zijn doorgezweet- te rok aan een knaapje en aangezien in de tropen alles snel droogt, kon hij die rok de volgende dag weer zó aantrekken. Het effect kan je je voorstellen! De gast vrouw vond een mooie oplossing: bij een vriendin leende ze een eettafel, bestemd voor grote diners, zodat ze ver van de pianist en dus buiten reukafstand kon dineren. Een groot succes was Georgette Hagedoorn, die naast haar optreden met Franse chansons in de schouwburg door de directeur van de B.P.M. werd aangetrok ken voor een 'avond op Montparnasse'. Zij deed het voortreffelijk en de gasten in de airconditioned eetzaal met uitzicht op de verlichte tuin, waarin een Eiffeltoren was gebouwd, genoten, vooral omdat de toren fel verlicht was en prachtig tegen de diepblauwe tropenhemel afstak. Voor mij persoonlijk was het een emotio neel moment, toen werd aangekondigd dat de Kunstkring de Australian Ballet Company onder leiding van Cornelius Conijn liet uitkomen. Niet alleen omdat er praktisch nooit Europese dans te zien was in Indonesië, maar vooral omdat ik hiermee de kans kreeg Conijn terug te zien. Ik had hem in krijgsgevangenschap ontmoet, waar hij vrijwillig als verpleger werkte. Hij had me toen veel geholpen en hij kon verrukkelijk vertellen. Hij was ja renlang journalist in Parijs geweest en ken de de hele kunstwereld daar, waarover hij de mooiste verhalen had. Weldra zagen we hem. Zijn gezelschap bleek uit twee dan sers te bestaan: een meisje van zeventien jaar en een man van wie we de leeftijd niet mochten weten. Hij was dus kenne lijk op een leeftijd dat de meeste dansers hun vak al hadden moeten opgeven. Weldra verspreidde zich door de dorpssa menleving van het Europese Djakarta het bericht dat er een probleem was. De danser moest namelijk onder zijn maillot een step-in dragen en die was in Australië ach tergebleven. Fluisterend werd overal onder geheimhouding gevraagd wie dat kleding stuk aan hem kon en wilde lenen. In de tropen was het voor de meeste vrouwen natuurlijk ondoenlijk zo'n warm ding te dragen. Toen iedereen van de nood van de arme man afwist, kwam Cissy van Soest, de geliefde directeursvrouw van een van de grote maatschappijen, met zo'n geval in de juiste maat aandragen, onder voor waarde dat niemand mocht weten dat de felroze step-in van haar was. De avond van het eerste optreden werd met spanning tegemoet gezien. De oude, vervallen schouwburg van Djakarta zat stampvol. Eerst trad het meisje op, dat niet onverdienstelijk danste maar helaas verkeerd was getraind, waardoor ze zeer zware kuiten en dijen onder haar tutu liet zien. Maar ze kreeg toch een hartelijk ap plaus. Daarna kwam de danser op, die een zeer dunne, witte maillot aan had, met daaron der scherp afgetekend en duidelijk zicht baar: de roze step-in. Op dat moment werd de stilte verbroken en door de hele zaal klonk luid fluisterend: 'De roze step- in van Cissy van Soest!' en dat tientallen keren herhaald. Het leek alsof je in een kuil zat vol sissende slangen. En direct daarop klonk overal onderdrukt gegiechel en besmuikte blikken naar mevrouw Van Soest, die in haar loge deed alsof ze niets zag of hoorde. De arme danser, die natuurlijk wel merkte dat de zaal vreemd reageerde, deed zijn best maar zijn leeftijd wreekte zich en hij transpireerde zó hevig, dat de druppels de voorste rij haalden. Uit medelijden kreeg hij toch een aardig applaus. Na afloop ging Conijn met ons mee en hij vertelde tot laat in de nacht boeiend over zijn leven in Australië en wat er in dat land op kunstgebied werd gepresteerd. Maar we spraken niet over de roze step-in! C. van Meeheren ZATERDAG 1 MAART 1997 ZONDAC 2 MAART 1997 MOTEL V.D. VALK BALKENWEG 1 ASSEN ALLES OVER INDONESIË ONDER ÉÉN DAK UNIEKE PRESENTATIES OVER: REIZENLEZINGENKUNSTKLEDINGCULTUUR ALAM PUSAKA presenteert: WISATA VAKBEURS VRIJDAG 28 FEBRUARI ZATERDAG I MAART VAN 12.00 TOT 23.00 UUR ZONDAG 2 MAART VAN 11.00 TOT 17.00 UUR Entreeprijs ƒ10,-- p.p. 65+ ƒ8,-- p.p. Kinderen t/m 8 jaar gratis Informatie 055-3671912 41ste jaargang nummer 8 februari 1997 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 7