De derde generatie aan het woord moessQn Ze zijn in Nederland geboren en kennen Indië slechts uit een handvol verhalen, anekdotes en foto's. Nostalgische gevoelens koesteren ze niet, Nederlands- Indië is het land van hun ouders. Maar wat betekent Indisch-zijn dan voor de derde generatie Indo's? Is het écht alleen iets van hun ouders, of ook van henzelf? En vinden ze dat de Indische cul tuur overgedragen moet worden? Riny Boeijen ging in een serie interviews op zoek naar hun antwoorden en verhalen en liet vier Indische jongeren uitgebreid aan het woord. Op zijn initiatief kwamen zij onlangs bijeen in het Indisch Cultureel Centrum om reacties op de interviews en ervaringen uit te wisselen. Naast Dave Bos (1960), Claudia van den Broek (1967) en Edgar Regensburg (1963), namen Riny Boeijen, zijn vrouw Louise Peeters (Djakarta, 1948) en Huib Deetman (Malang, 1934) deel aan het gesprek. Na een welkomstwoord van gespreksleider Riny Boeijen kregen Dave, Claudia en Edgar de gelegenheid hun mening over de interviews te geven. Bij Dave Bos heeft het interview veel emoties losgemaakt: na lezing van zijn stuk was hij zich er des te sterker van bewust dat zijn overleden vader de schakel is in zijn zoektocht naar het Indische. Wat hem met name bezig houdt is de vraag welke Indische eigen schappen hij aan zijn dochtertje kan door geven. Claudia van den Broek had veel negatieve reacties op haar interview gekre gen, maar er was ook waardering voor de onverbloemde wijze waarop zij dingen bij de naam durfde te noemen. Van zijn Indische vrienden kreeg Edgar Regensburg instemmende reacties. Volgens hen kwam hij in het interview goed uit de verf. De overige deelnemers haakten hierop in en al snel nam het gesprek een andere wending. De vraag 'Wat is Indisch?' ging een steeds grotere rol spelen. Er bestaan nogal wat definities van Indische identi teit. Dat het begrip vaag blijft, blijkt bijvoorbeeld ook uit de interviews waarin de jongeren vooral de meest kenmerkende Indische aspecten aanstippen. Vaststaat dat het Indisch-zijn generatiegebonden is: voor de oudere generatie is het iets van zelfsprekends, terwijl het voor veel jonge ren eerder een bewustwordingsproces is. Maar wat is nu typisch Indisch? Op deze vraag konden Dave, Claudia en Edgar geen eenduidig antwoord geven. Ze leken het Indische vooral buiten zichzelf te zoe ken in verhalen over hun ouders en hun opvoeding. De vraag rees of niet iedereen bezig is met zijn identiteit. Iedereen wil toch weten waar hij vandaan komt en wel- De deelnemers aan het gesprek v.l.n.r. Edgar Regensburg, Claudia van den Broek, Dave Bos en Riny Boeijen. ke rol zijn opvoeding en achtergrond heb ben gespeeld? Voor veel Indische jongeren daarentegen is de zoektocht naar hun identiteit niet vrijblijvend omdat ze zich alleen al qua uiterlijk duidelijk van hun Hollandse leeftijdgenoten onderscheiden. Ook werd er thuis weinig of niet over het Indische verleden gepraat: het werd dood gezwegen door hun ouders. Maar hoe denkt de oudere generatie hier over? 'Indisch was toen en daar en niet hier en nu', meent Huib Deetman. Alles wat nu nog onder Indisch wordt ver staan is volgens hem slechts een afgeleide van het verleden. Met deze stelling was Louise Peeters het echter helemaal niet eens. Van jongs af aan was zij gewend het Indische in haar te ontkennen. Die tijd is definitief voorbij; sinds de jaren tachtig bestaat er een groeiende belangstelling voor de eigen cultuur en geschiedenis en zijn Indo's zich steeds meer gaan profileren. Louise Peeters voelt zich nu Indischer dan ooit. Al met al blijft de vraag wat Indisch is een fascinerende maar onmógelijke vraag. De soms met elkaar botsende betekenissen die de verschillende generaties aan hun identiteit geven kunnen telkens weer een verdere invulling krijgen. Dave Bos, Claudia van den Broek en Edgar Regensburg zijn ieder op hun eigen ma nier Indisch en zijn zich ervan bewust dat de Indische cultuur alleen in contrast met de Hollandse samenleving zichtbaar is. Wat overblijft voor de derde generatie Indo's, is het herontdekken van de flexi biliteit van hun dubbele culturele achter grond. Ze staan hierbij voor een belangrij ke keuze; de jongeren kennen de positieve en negatieve kanten van zowel de Indische als de Nederlandse cultuur van binnenuit. Aan hen is uiteindelijk de keus de positie ve aspecten van Indisch-zijn in Nederland wel of niet over te nemen en door te geven aan de volgende generatie. Esther Manuel 22 Reacties zijn welkom bij de redactie

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 22