Boelan Poeasa, Lebaran of Ramadan Bij de Maleise bevolking kent men de vastenmaand als Boelan Poeasa. Het vasten houdt in dat gedurende zons opgang tot en met zonsonder gang niets mag worden gege ten of gedronken. Gedurende de gehele vastenperiode geen sexuele gemeenschap, men mag niet boos worden en niet vloeken. Kortom zelfdiscipline door zelfbeheersing. Ook mag men de bedelaars gedurende die periode niets weigeren. Het is je plicht om wat beras of wat geld te geven. De eerste dagen van de poeasa zijn zwaar. Je maag gaat krimpen, omdat liet niet op de gezette tijden voeding krijgt, maar het wel gewend is en daardoor ontstaat dat knagende gevoel. De dorst is erger, zeker als de poeasa in de droge moesson valt. Vreemd genoeg raakt je lichaam er aan gewend en moet je je aan die situatie aanpassen. Het is ook de bedoeling dat de mens zich dan bezint, zowel geestelijk als lichamelijk. Door te vasten zuiver je je lichaam en omdat in zo'n situatie je li chaam meer rust nodig heeft, wordt ook je ritme langzamer (minister Borst noem de het laatst nog 'onthaasting'). Het is dan ook de bedoeling dat je meer tijd neemt om de Koran te lezen en overdenkt wat je het afgelopen jaar goed en niet goed hebt gedaan jegens je medemens. Fanatiek volg je de regels, ondanks het feit dat je eenvoudig tijdens het mandiën je dorst zou kunnen lessen. Juist dan heb je die zelfbeheersing om het niet te doen en je lippen stevig dichtgeknepen houdt, zodat er geen druppeltje in je mond terecht komt. Voor ons kinderen was het best zwaar, maar het gaf dat gevoel van saamhorigheid en nog belangrijker voor ons het lekkers dat je kreeg als de zon onder was gegaan. Na het bad rustig afwachten en kijken hoe kokkie het lekkers, dat altijd een verras sing was, klaar ging maken. Om ongeveer vier uur 's middags begon zij er mee. Wat dacht u ervan: kelapa moeda met geraspte jonge ketimoen in het vocht van de jonge kokos en met rozenstroop op smaak ge bracht. Ik verzeker u dat dat na een hele dag niet drinken erin gleed. Of tjendol- sliertjes met delima in stroop soesoeh of met rozenstroop. Dan weer had ze tjendol of lengkong (met die zwarte glibbertjes in blokjes). Soms maakte ze boeboer tjandil of boeboer katjang idjo, kolak pisang of kolak oebi. In die periode waren overal dadels ver krijgbaar. Veel zoetigheid hield je energie ondanks het vasten toch wat op pijl, vandaar dat na het gebed altijd eerst zoete drankjes of boeboer genuttigd werd. De laatste maaltijd om vier uur 's morgens was een ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Vreemd denkt u, zo vroeg een warme maaltijd. Maar het ging om de sfeer die anders was. Overal om je heen hoorde je het geklok van de oelekan, het gesis van kruiden in de hete olie, het gekling van de glazen, die gevuld werden met hete zoete thee en het gedempte geluid van mensenstemmen. Alles in het donkere van de nacht waar je over het algemeen toch best bang voor was, maar dat nu een veilige geborgenheid bood doordat er zoveel mensen wakker waren. Om vijf uur was het vasten weer begonnen. De meesten gingen dan weer naar bed, maar wij jongeren bleven op 41ste jaargang nummer 10 april 1997 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 23