Indische Nederlanders in beeld Toeloes rrr flj Jan Boon (1911-1974) was een migrant met een vooruitziende blik. Om het nieu we te leren kennen herschiep hij in zijn nieuwe omgeving wat hij kende uit de oude. En hij deed dat bewust 'om niet te vergeten'. Omdat hij zag gebeuren dat vele van zijn lotgenoten wilden vergeten om wille van een snelle en geruisloze aanpas sing (lees: assimilatie) aan de Nederlandse cultuur, begon hij de Indische cultuur vast te leggen in zijn tijdschrift Tong Tong (nu Moesson). En hij spoorde hen aan te schrij ven over en daarmee te getuigen van hun Indische geschiedenis. Na een betrekkelijke radiostilte tijdens de eerste decennia na de repatriëring van de Indische Nederlanders is een deel van de tweede generatie sterk geïnteresseerd geraakt in haar wortels. Gebruik makend van de verhalen en ervaringen van hun ouders, de eerste generatie, proberen zij de Indische cultuur en geschiedenis zicht baar te maken op studiedagen, met publi caties en exposities of in verenigingsver band. Mede door een genuanceerde benadering van migranten door de over heid in de jaren tachtig is er in het onder wijs een hernieuwde aandacht voor deze thematiek. Zo werd op de laatste Pasar Malam in Den Haag - tijdens een feestelij ke bijeenkomst - een nieuw lespakket in de reeks 'Bouwstenen voor intercultureel onderwijs' gepresenteerd: Indisch in Nederland - Beeld en zelfbeeld van Indische Nederlanders, samengesteld door Tom van der Geugten, loop de Jong en Liane van der Linden. Een van de inleiders tijdens de presentatie was prof. dr. Ido Abram, die onderscheid maakt tussen het beeld dat (groepen) mensen van zichzelf hebben en het beeld dat anderen zich van hen vormen. Het zelfbeeld van Indische Nederlanders (de identiteit) zal slechts gedeeltelijk samenvallen met hun imago, het beeld dat anderen van hen hebben. Omdat zij een minderheidsgroep vormen in Neder land zullen zij specifieke ervaringen hebben in hun contacten met de omge ving. Terwijl zij vanaf de geboorte de Nederlandse status dragen, voelen zij zich kind van twee culturen. Er is een moeder land Indonesië, waar de eerste generatie het grootste deel van haar leven heeft doorgebracht, en een vaderland Neder land, waar de tweede en derde generatie inmiddels sinds enige decennia opgroeit. De begrippen identiteit en imago zijn ideologisch geladen begrippen, omdat ze het heden interpreteren vanuit het verle den en met het oog op de toekomst. Beide staan ook voortdurend onder druk en zijn doorlopend onderhevig aan verandering. Dat verschillende groepen mensen zo weinig van elkaar weten is volgens Abram terug te voeren op machtsverhoudingen. Mensen met een hogere sociale status en bekleed met macht zullen zich in het alge meen weinig interesseren voor mensen die zij minder achten. Deze verklaringsgrond vormt een uitgangspunt voor de inhoud van de onderhavige uitgave. Het onderwijsleerpakket Indisch in Neder land is bedoeld voor het voortgezet onder wijs, maar is ook bruikbaar als informatie pakket op thema-avonden, bij cursussen en informele bijeenkomsten. Het pakket bestaat uit een map met een zeer instruc tieve handleiding en kopieerbaar leerlin genmateriaal in vier versies, dat in de diverse typen van voortgezet onderwijs zowel in onder- als bovenbouw kan wor den gebruikt. Op de bijbehorende video band staan twee films, Helemaal opnieuw beginnen en Een Indische familie. De handleiding biedt in korte, bondige paragrafen achtergrondinformatie over de woelige geschiedenis van Indische Neder landers, maar ook didactische suggesties, een verantwoording van de leerstofkeuze, bronvermelding en een literatuuropgave. De film Helemaal opnieuw beginnen geeft een beeld van de migratie van Indische Nederlanders en hun ontvangst in de Nederlandse samenleving. Historische fragmenten laten zien hoe er destijds tegen hen werd aangekeken. Markante uitspraken over 'repatrianten' of 'gerepa- trieerden' die in deze film voorkomen: 'Dat de koningin vele malen bij aankomst tegenwoordig was om zich persoonlijk te overtuigen of alle voorzieningen voor de opvang waren getroffen, sterkte de repatri anten in hun vertrouwen dat zijn thuis waren gekomen'. 'Toen we hier in Nederland aankwamen voelden we ons gast in dit land'. 'En met een bewonderenswaardige animo hebben ze de opleidingen gevolgd'. '(Ze werken) iets langzamer, maar het gaat de hele dag door'. 'Ze hebben een keurige opvoeding gehad'. 'Alhoewel de omgeving wel eens reageerde op je uiterlijk, op je Indisch-zijn, en dan had je zoiets van jeetje, ik bent toch anders'. Een Indische familie gaat over drie genera ties Van den Broeke, afstammelingen van een oude perkeniersfamilie op Banda. Llit beide films blijkt welk beeld verschillende generaties Indische mensen van zichzelf en welk beeld anderen van hen hebben en hadden. Ltic Rijhschroeff T. van Geugten, J. de Jong en L. van der Linden Indisch in Nederland - Beeld en zelfbeeld van Indische Nederlanders is een uitgave van het Katholiek Pedagogisch Centrum. Het pakket (boek en videoband) kost 49.50 (exclusief verzendkosten). Voor informatie en bestellingen: KPC, afdeling verkoop, Postbus 482, 5201 AL 's-Hertogenbosch, tel. 073 - 624 72 47 en fax 073 - 624 72 94. Hij was lief hij was trouw Hij leefde met ons hij en zijn vrouw Hij waakte over ons koken deed zij Voor mijn ouders was hij een broer een hele lieve vonden wij Krijgsgevangene in Siam was ik mijn ouders vreesden voor mij Hij waakte over hun hij stond hun bij 1944; na 55 jaar verbrak de dood de band Hij droeg hun ten grave hij stond aan de groeverand Hij wachtte hij wachtte op mij 1946 bracht ons eindelijk samen njoo, ik legde ze zij aan zij Toen is ook Toeloes gegaan naar mijn vader, zijn vrind Ach Toeloes groet hem van mij zijn kind J.F.W.A. Lange 41ste jaargang nummer 10 april 1997 47

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 47