Liempde '97 Liempde aan: neem uw spullen mee naar de winkel wanneer u een geschikte tas gaat aanschaf fen. Bedenk thuis wat u beslist niet kunt missen, zoek alles bij elkaar en deponeer het op de toonbank. 'Kijk, beste verkoper, dit moet ik meenemen. Heeft u een geschikte tas voor mij?' Klein en digitaal De modernste trend is: klein, nog kleiner en liefst bijna onzichtbaar. Vandaar dat er steeds meer mensen een camcorder aan schaffen van Sony of JVC, die in een dameshandtas past of in de zak van tuan z'n colbert. Leuk, handig en licht. Die digitale wondertjes hebben helaas een groot nadeel. Er is bij het construeren van deze superkleintjes weinig aandacht besteed aan het geluidsgedeelte. Misschien valt het nauwelijks op, als u op een drukke pasar filmt of tijdens een dansvoorstelling opnamen maakt, maar als u een interview wilt maken of in een rustige omgeving filmt, pakt de ingebouwde microfoon on herroepelijk het geluid van de draaiende motor op. Met andere woorden: u hoort tijdens het gesprek de motor er enigszins fluitend De afdaling van de Tankuban Prahu werd gedaan met de camera op het statief. Onderweg kon gestopt worden om prachtige shots te maken. Geen bibberige zwenken en wiebelende horizon, maar een strakke cameravoering, dankzij een klein beetje meer moeite. (foto: Ruud van dei- Leest) doorheen klinken en dat is niet fraai. Bovendien is het kleine microfoontje boven op de camera geplaatst, waardoor u soms per ongeluk met uw vingers het microfoontje afdekt. Dan 'hoort' het micro- Advertentie) "Leven in Groen" 11 t/m 20 juli 1997 Landgoed 'Velder' Liempde foontje niets en begint zich 'in te spannen' om nog iets op te kunnen vangen. Door deze extra versterking van het geluid wordt de motor nog luider mee opgenomen. Laten we het maar niet hebben over de windgevoeligheid. Elke bries wordt in het microfoontje geblazen en dit geluid ver knoeit de opname. Over de beeldkwaliteit niets dan lof. Digitaal opnemen is immers kopiëren zonder verlies. Het beeld is superscherp, de kleuren zijn bijzonder fraai en als u straks de film monteert, heeft u een uit stekende 'tweede generatie' van de 'eerste generatie' gemaakt, die beslist niet te onderscheiden is van die eerste. Voor diegenen onder u, die niet helemaal thuis zijn in de terminologie van het videofilmen: het origineel, dat u opneemt en dat zich in uw camara bevindt, heet 'Master' of 'eerste generatie'. Een kopie daarvan heet 'tweede generatie'. Maakt u van een 'tweede generatie' weer een kopie dan heet die nieuwe kopie een 'derde generatie' enzovoort. De Master is uitein delijk altijd de mooiste opname. Sinds we digitaal kunnen kopiëren is het generatie- verlies (d.w.z. het verlies door kopiëren ontstaan) nihil. Hans Plas 41ste jaargang nummer 12 juni 1997 23 bloemen en planten ambachten woon- en tuindecoiatles antiek en design

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 23