Indische kumpulans anno 1997 moessQn Juridische bijstand of advies nodig? Indische advocaten staan u graag bij. doen, terwijl ik mij weer naar bed begaf. Wat ik tóen heb gedaan, is onvergeeflijk. Ik schaam mij daar nog steeds voor. Op weg naar bed kwam het plotseling in me op om me onder de kollong van het bed te verstoppen. Ongelooflijk, welke laffe rotstreken er soms in iemands brein kunnen opkomen. John was er het slacht offer van. Terugkerend van zijn piaspartij, schoof hij voetje voor voetje de pikdonke re kamer binnen. 'Japie', fluisterde hij benauwd, 'waar ben je?' Ik kan nog steeds de doodsangst in zijn stem horen. Hoe het ook zij, op het moment dat hij voorzichtig de klamboe opensloeg en zijn rechterbeen optrok om over de goeling- barricade heen in bed te klimmen, greep ik hem van onder de kollong bij de enkel van zijn linkerbeen en liet tegelijkertijd een soort van koeiengeloei horen. Dat heel Solo toen niet wakker is geworden van John's gekrijs, is een raadsel. Maar Rin bleek het wel te hebben gehoord. Een lampoe-tèplok voor zich uit houdend, kwam ze naar onze kamer gewaggeld. Razend was ze, toen ze hoorde wat er was gebeurd. Nou was Rin wel vaker razend op ons, daar werden we dus niet koud of warm van, maar echt vervelend was dat die klikspaan het de volgende dag allemaal aan John's moeder vertelde. En die kon nog veel erger van zich af blazen dan Rin. Vooral als je aan haar zoontje kwam. Een stortvloed van beledigingen en be dreigingen gooide ze over me uit. John stond er hij met een gezicht waar het leed vermaak vanaf droop. Waar zijn moeder het allemaal vandaan haalde, weet ik niet. Het enige dat ik me trouwens van haar tirade kan herinneren is het venijnige 'Stuk secreet, durf je wel tegen je vier jaar jonge re neefje?' Zal je maar gezegd worden. Erg veel indruk maakte ook de korte, maar zeer effectieve schrobbering die ik daarna van pa kreeg. 'Voor straf blijft de wind buks twee weken in de kast. En als je nog een keer zoiets uitvreet trek ik je de oren van je hoofd', zei hij. Schrik je je toch wezenloos. Wordt er weieens beweerd dat wij vroeger een beschermde jeugd hebben gehad? Later, toen onze kinderen er de geschikte leeftijd voor hadden, heb ik nog gepro beerd om die verteltraditie van Rin in ere te herstellen. Haar verhalen waren te mooi om aan de vergetelheid prijs te geven. Bovendien maakt een beetje griezelen onderdeel uit van een goede opvoeding. Het leven bestaat niet alleen maar uit rozengeur en maneschijn, dat kun je je kinderen niet vroeg genoeg bijbrengen. Probleem was toen wel dat ik al een hele boel van die hantoe- en mommokverhalen Waarom zijn er in Nederland meer dan 600 Indische verenigingen, stichtingen en clubs inclusief clubjes? Een vraag die velen zich zeker gesteld hebben. Het antwoord op deze vraag ligt in de woorden van Kalil Gibran: Kennis en semi- kennis. Vier kikkers zaten op een houtblok dat vlak langs de oever in een rivier dreef. Plotseling werd het blok door de stroom gegrepen en langzaam meegesleurd. De kikkers waren verrukt en volkomen geabsorbeerd, want zij hadden nog nooit gevaren. Tenslotte sprak de eerste kikker en zei: 'Dit is werkelijk een zeer wonderlijk blok. Het beweegt alsof het leeft. Nooit hebben wij eerder van een dergelijk blok gehoord.' Toen sprak de tweede kikker en zei: 'Nee, mijn vriend, het blok is net als andere blokken, het beweegt niet. Het is de rivier die naar de zee wandelt en ons en het blok met zich meedraagt.' En de derde kikker sprak en zei: 'Het is noch het blok noch het water dat beweegt. was vergeten, maar met een beetje goeie wil en een beetje lenen van Veluwse spookgeschiedenissen was daar best een mouw aan te passen. Het resultaat was overweldigend: de kinderen lagen met over hun hoofden getrokken dekens te beven als een rietje en riepen om 't hardst om hun moeder. Als Rin-zaliger dat had kunnen meemaken, had ze zich met dat krakende 'hè-hè-hè' van haar in de knoki ge handen gewreven van voldoening. Desalniettemin kwam er van dat eerher stel niets terecht en ging Rin's verteltradi tie voorgoed verloren. Dat kwam omdat Nel er een stokje voor stak. Volgens haar kregen die twee snotneuzen er te weinig nachtrust door en had dat een kwalijke invloed op hun toch al niet zo geweldige leerprestaties. Uit met de pret. laren daarna heb ik het tegen beter weten in nog eens geprobeerd bij onze klein dochter, maar die was alweer wat moder ner. En zo hard als een bikkel, want bij de eerste de beste keer was ik nauwelijks van wal gestoken of ze zei: 'Opa, ik heb slaap. Als je niet ophoudt roep ik oma, ben je nog niet jarig.' Al dese. Naarmate je ouder wordt, krijg je steeds minder te vertellen. De beweging is in ons denken. Want zon der het denken beweegt er niets.' En de drie kikkers begonnen te kijven over wat er nu werkelijk bewoog. De ruzie werd al heviger en luidruchtiger, maar zij konden het niet eens worden. Toen wend den zij zich tot de vierde kikker, die tot op dat moment aandachtig had geluisterd, maar stil had gezwegen en zij vroegen om zijn mening. En de vierde kikker zei: 'Ieder van jullie heeft het bij het rechte eind en geen heeft ongelijk. De beweging is in het blok en in het water en ook in ons denken.' En de drie kikkers werden zeer boos, want geen van hen was bereid toe te geven dat zijn waarheid niet de hele waarheid was en dat de beide anderen niet geheel onge lijk hadden. Toen gebeurde er iets vreemds. De drie kikkers verenigden zich en duwden de vierde van het blok af de rivier in. Kalil Gibran eindigde niet met: 'En de drie kikkers dreven met het blok naar de oceaan en verdronken in die grote zee.' U.C. Koot 40 Algemene praktijk (o.a. echtscheidingsrecht, huurrecht, strafrecht, erfrecht, arbeids-/sociaal verzekeringsrecht en vreemdelingenrecht) en gespecialiseerd in WUBO-,WUV- en WlV-zaken. Bel of schrijf naar: SCHENKHUIZEN Advocaten Laan Copes van Cattenburch 137 2585 GA 's Gravenhage tel. 070 - 346 91 36

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 40