moessQn Lezersservice als wij, als schrijver, u moeten vertellen wat we daar allemaal zien, vertellen we u dit ook in afzonderlijke zinnen. We schrij ven niet: de markt was groot en druk. Al, meer niet. Bent u dan senang? U vraagt zich af: Apa ada di sana? Wat daar? Als u zo fdmt, zwenkend over het geheel, zoals de schrijver dat met één zin doet, raakt iedereen die uw film ziet bingung. En dat wilt u beslist niet, ja toch? U wilt immers tonen wat er is, wat u zag. drukken weer te geven door eerst het ge heel te tonen en vervolgens de details. In filmjargon: eerst een establishing shot filmen (waar we zijn en hoe het er in het geheel uitziet) en vervolgens close shots en close ups maken om daarna te besluiten met opnieuw een establishing shot van de lokatie. Meestal wordt bij zo'n establishing shot (een oriëntatie-opname) een panora ma gemaakt. Dit is een langzame zwenk vanaf een statief, waarbij het begin van de Op Sunda Kelapa filmen vanaf statief. Het geeft zoveel betere opnamen, mooi strak en als je het eenmaal gewend bent, wil je niet meer zonder driepoot filmen (foto: Ruud van der Leest). Kebingungan De verwarring die amateur-videofilmers steeds maar weer onbewust veroorzaken, is de reden dat veel kijkers afhaken en lie ver geen gefilmd reisverslag meer willen zien. Wat nog erger is: u zelf heeft er op den duur ook weinig voldoening van. Uw ijzersterke herinnering vult de eerste keren wel de ontbrekende beelden aan, maar langzamerhand raakt die wat ver stoft en dan moet u het ook alleen maar van de gemaakte opnamen hebben. En die geven geen goede informatie of te weinig. Vandaar dat we, als we koopvideo's zien die overigens wel netjes en vaak vanaf een statief gefilmd zijn, enigszins teleurgesteld worden. Wij zien en voelen namelijk niet, wat die filmmaker wel zag en voelde, omdat we niet zelf op die plek aanwezig waren. We voelen de wind niet of de warmte; we ruiken de geuren niet. De videofilmer moet die sfeer, die ambiance, proberen over te brengen op de kijker. De professionele filmers, die bij voorbeeld de serie 'Lonely Planet' maken of de reisvideo's van 'Librafilms' (Colum bia Tristar) proberen hun filmische in- opname eerst rustig door de kijker kan worden bekeken. Deze begin-opname staat dus minstens een vijftal seconden volkomen stil. Daarna volgt een rustige zwenk vanuit die stilstand over het geheel en eindigt dan wederom in een stilstaand beeld van een vijftal seconden. Elke hier van afwijkende panorama-opname is doodgewoon fout! Wie een 'pan' (zoals dit afgekort wordt genoemd) niet aan be gin en eind even stil zet, zondigt tegen de filmwetten. Gezwenkt wordt er alleen als er een vrij groot geheel moet worden ge toond, zoals dat kratermeer of die bergke ten in de Gordel van Smaragd. Metropolen filmen Mag ook gelden voor kleinere steden, kampungs of desa's. Wanneer u mensen filmt kan de camera best uit de hand wor den gehanteerd. Door de beweging, de actie in het beeld, valt het niet op als de cameravoering wat onrustig is. Ga ook dan niet in beeld (tijdens het filmen) steeds in- en uitzoomen. Dit maakt alles nog onrustiger. De animatie moet 'in het beeldkader' plaatsvinden en niet omge- keerd. Het beeldkader (dat u met uw ca mera maakt) moet nauwelijks bewegen, maar hetgeen u filmt moet bewegen. Elke onnodige camerabeweging stoort de kijker. Meestal onbewust, maar het haalt hem of haar wél uit zijn of haar concentratie. Tip: Film gebouwen vanaf een statief of zoek een rustpunt voor uw camcorder op. Plaats de camera op een muurtje, een ta fel, een boomstronk, enzovoort, wanneer u geen 'aardbeving' wilt veroorzaken. Kantelende gebouwen, scheve horizon bij zee-opnamen, deinende bergen, het zijn allemaal storende opnamen die we in me nig vakantiefilm opmerken. Observeer passerende voetgangers, volg het verkeer met uw camera. Het gevaar bestaat dat u auto's, betja's, fietsers en voetgangers gaat 'volgen' met de camera. Waarom? Omdat u met uw oog die zaken wel gaat volgen. Awas! Wat vertelden we aan het begin van dit verhaal? luist, ons oog is de camera Abonnementen-administratie Kantooruren Abonnementsprijzen 1997 Agentuur Amerika Hilo Hawaii 96721. Agentuur Australië en Nieuw-Zeeland 15 42ste jaargang nummer 1 juli 1997 Publ. en Handel Mij. Tjalie Robinson B.V. Bergstraat 27, 3811 NE Amersfoort Telefoon: 033 -4611 611 Telefax: 033 - 4 655 208 Juul Mensinga maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur Nederland en Europa: per jaar 95,- per half jaar 50,- Alle landen buiten Europa: Luchtpost per jaar 113,- per half jaar 59,— Correspondentie- en betalingsadres: Joyce Cohen, P.O. Box 1461, Luchtpost per jaar US$ 65,- per half jaar US$ 35,— Correspondentie- en betalingsadres: Mr. T.G. Huygens Tholen, 35 Tarrant Dr., Mudgeeraba, Q 4213, Australië.^, Luchtpost "LJU per jaar AUS$ 75,- per half jaar AUS$ 40,- Please! Uw cheque op naam stellen van uw agent en NIET op Moesson of Tjalie Robinson B.V. Het abonnementsgeld dient bij vooruitbetaling te worden voldaan. De directie behoudt zich het recht voor om abonnementen om bepaalde redenen te beeïndigen of aanvragen te weigeren.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 15