moessQn
Lezersservice
als wij, als schrijver, u moeten vertellen
wat we daar allemaal zien, vertellen we u
dit ook in afzonderlijke zinnen. We schrij
ven niet: de markt was groot en druk.
Al, meer niet. Bent u dan senang? U vraagt
zich af: Apa ada di sana? Wat daar? Als u
zo fdmt, zwenkend over het geheel, zoals
de schrijver dat met één zin doet, raakt
iedereen die uw film ziet bingung. En dat
wilt u beslist niet, ja toch? U wilt immers
tonen wat er is, wat u zag.
drukken weer te geven door eerst het ge
heel te tonen en vervolgens de details.
In filmjargon: eerst een establishing shot
filmen (waar we zijn en hoe het er in het
geheel uitziet) en vervolgens close shots en
close ups maken om daarna te besluiten
met opnieuw een establishing shot van de
lokatie. Meestal wordt bij zo'n establishing
shot (een oriëntatie-opname) een panora
ma gemaakt. Dit is een langzame zwenk
vanaf een statief, waarbij het begin van de
Op Sunda Kelapa filmen vanaf statief. Het geeft zoveel betere opnamen,
mooi strak en als je het eenmaal gewend bent, wil je niet meer zonder
driepoot filmen (foto: Ruud van der Leest).
Kebingungan
De verwarring die amateur-videofilmers
steeds maar weer onbewust veroorzaken,
is de reden dat veel kijkers afhaken en lie
ver geen gefilmd reisverslag meer willen
zien. Wat nog erger is: u zelf heeft er op
den duur ook weinig voldoening van.
Uw ijzersterke herinnering vult de eerste
keren wel de ontbrekende beelden aan,
maar langzamerhand raakt die wat ver
stoft en dan moet u het ook alleen maar
van de gemaakte opnamen hebben. En die
geven geen goede informatie of te weinig.
Vandaar dat we, als we koopvideo's zien
die overigens wel netjes en vaak vanaf een
statief gefilmd zijn, enigszins teleurgesteld
worden. Wij zien en voelen namelijk niet,
wat die filmmaker wel zag en voelde,
omdat we niet zelf op die plek aanwezig
waren. We voelen de wind niet of de
warmte; we ruiken de geuren niet.
De videofilmer moet die sfeer, die
ambiance, proberen over te brengen op de
kijker. De professionele filmers, die bij
voorbeeld de serie 'Lonely Planet' maken
of de reisvideo's van 'Librafilms' (Colum
bia Tristar) proberen hun filmische in-
opname eerst rustig door de kijker kan
worden bekeken. Deze begin-opname
staat dus minstens een vijftal seconden
volkomen stil. Daarna volgt een rustige
zwenk vanuit die stilstand over het geheel
en eindigt dan wederom in een stilstaand
beeld van een vijftal seconden. Elke hier
van afwijkende panorama-opname is
doodgewoon fout! Wie een 'pan' (zoals
dit afgekort wordt genoemd) niet aan be
gin en eind even stil zet, zondigt tegen de
filmwetten. Gezwenkt wordt er alleen als
er een vrij groot geheel moet worden ge
toond, zoals dat kratermeer of die bergke
ten in de Gordel van Smaragd.
Metropolen filmen
Mag ook gelden voor kleinere steden,
kampungs of desa's. Wanneer u mensen
filmt kan de camera best uit de hand wor
den gehanteerd. Door de beweging, de
actie in het beeld, valt het niet op als de
cameravoering wat onrustig is. Ga ook
dan niet in beeld (tijdens het filmen)
steeds in- en uitzoomen. Dit maakt alles
nog onrustiger. De animatie moet 'in het
beeldkader' plaatsvinden en niet omge-
keerd. Het beeldkader (dat u met uw ca
mera maakt) moet nauwelijks bewegen,
maar hetgeen u filmt moet bewegen. Elke
onnodige camerabeweging stoort de kijker.
Meestal onbewust, maar het haalt hem of
haar wél uit zijn of haar concentratie.
Tip: Film gebouwen vanaf een statief of
zoek een rustpunt voor uw camcorder op.
Plaats de camera op een muurtje, een ta
fel, een boomstronk, enzovoort, wanneer
u geen 'aardbeving' wilt veroorzaken.
Kantelende gebouwen, scheve horizon bij
zee-opnamen, deinende bergen, het zijn
allemaal storende opnamen die we in me
nig vakantiefilm opmerken.
Observeer passerende voetgangers, volg
het verkeer met uw camera. Het gevaar
bestaat dat u auto's, betja's, fietsers en
voetgangers gaat 'volgen' met de camera.
Waarom? Omdat u met uw oog die zaken
wel gaat volgen.
Awas! Wat vertelden we aan het begin van
dit verhaal? luist, ons oog is de camera
Abonnementen-administratie
Kantooruren
Abonnementsprijzen 1997
Agentuur Amerika
Hilo Hawaii 96721.
Agentuur Australië en
Nieuw-Zeeland
15
42ste jaargang nummer 1 juli 1997
Publ. en Handel Mij. Tjalie Robinson B.V.
Bergstraat 27, 3811 NE Amersfoort
Telefoon: 033 -4611 611
Telefax: 033 - 4 655 208
Juul Mensinga
maandag t/m vrijdag 09.00 - 17.00 uur
Nederland en Europa:
per jaar 95,- per half jaar 50,-
Alle landen buiten Europa:
Luchtpost
per jaar 113,- per half jaar 59,—
Correspondentie- en betalingsadres:
Joyce Cohen, P.O. Box 1461,
Luchtpost
per jaar US$ 65,- per half jaar US$ 35,—
Correspondentie- en betalingsadres:
Mr. T.G. Huygens Tholen, 35 Tarrant Dr.,
Mudgeeraba, Q 4213, Australië.^,
Luchtpost "LJU
per jaar AUS$ 75,- per half jaar AUS$ 40,-
Please!
Uw cheque op naam stellen van uw agent en
NIET op Moesson of Tjalie Robinson B.V.
Het abonnementsgeld dient bij vooruitbetaling
te worden voldaan.
De directie behoudt zich het recht voor om
abonnementen om bepaalde redenen te
beeïndigen of aanvragen te weigeren.