moessQn
gkrke
Verhaaltjes
Maak, vertel een klein af
gerond verhaaltje, altijd.
Al die kleine verhaaltjes
vormen straks één groot
verhaal: uw vakantiefdm.
U fdmt vissers op Bali?
Zorg dat u ziet wat ze aan
buit binnenhalen of reeds
hebben binnengehaald.
Hoe begin je zo'n verhaal
tje? Dit ligt aan de om
standigheden ter plaatse.
Soms kun je beginnen
met de zee te tonen en
langzaam te 'panoramise-
ren' naar de vissers. Heb
je het geluk dat er net een
te water gaat dan film je
het aankomen en te water
gaan en je kunt besluiten
met het tonen van de
vangst. Uw nrini-verhaal
is afgerond: begin en eind
zijn gefilmd met een inte
ressant middengedeelte.
Beginnen met zonsopgang
en eindigen met zonson
dergang is ook een goed
idee. Het ontwaken van
de stad, de actie daar tus
senin en vervolgens be
sluiten met een zonson
dergang. We hebben op
deze wijze lakarta
gefilmd. Alle shots van
enkele dagen filmen wer
den bijeengevoegd en de
film begint met het ont
waken van de Big Durian.
Gewoon 's morgensvroeg
in het duister nog, gefilmd in het straatje
voor het guesthouse. Daarna zijn we ver
der geslenterd naar de huisjes aan het
eind van de straat, waar verkopers zich
klaar maakten voor de pasar en vrouwen
dorre bladeren verbrandden. De vlammen
en de rook zorgden voor sfeervolle beel
den. Daarbij natuurlijk niet vergeten even
Een print-foto uit de videofilm: Tarjono zingt met
de Keroncong-band van Samuel Quiko in kampang
Tugu bij jaharta het lied 'Masa Depan' (De Toe
komst). Probeer altijd een mooie compositie in beeld
te brengen. De oog-lijn is ongeveer op éénderde van
boven. Of u nu in liet moderne 16:9 formaat filmt
of in liet gewone 4:3 formaat, altijd liggen de
'sterke punten van aandacht' op de kruispunten van
drie horizontale en drie verticale lijnen, waarin
de hoogte en de breedte van het kader verdeeld
worden.
V. pUNTEKl
Deze sterke punten van aandacht maken het gemak
kelijk om een mooie compositie te krijgen.
Natuurlijk zijn ze denkbeeldig! U ziet ze niet in uw
zoeker, maar u kunt ze erbij gaan denken. Daarom
is de slogan: Point and shoot, volkomen verkeerd.
Bekijk eerst rustig in uw zoeker hoe een en ander
eruit gaat zien.
op de bladeren van de bomen glinsterde
en de elektriciteitsdraden een ongekende
schoonheid vertoonden in het tegenlicht.
Het sssret-sssret van de sapu lidi op de
enrper voerde ons weer terug naar onze
kindertijd. Dit unieke geluid, vermengd
met hanengekraai en zangerige stemmen
van passanten hebben we vastgelegd op
de geluidsband. 'Je hoort, ook zonder de
film te zien, dat je in Indonesië bent', kre
gen we als compliment van een belanda
die net terug was van een vakantietrip
naar Sumatra, Java en Bali.
Begrijpt u nu, waarom we u waarschuw
den voor de slechte geluidskwaliteit van
die lilliputters onder de camera's?
Denk nu niet dat wij met zware, professio
nele schoudercamera's naar Indonesië
reisden. Onze camera's bestonden uit een
Philips S-VHS camcorder (gelijk aan een
Panasonic palm-corder) en een digitale
Sony 1000 camera. We hadden wel twee
statieven bij ons, die bijna altijd werden
gebruikt. En dat scheelt...
Vanaf een statief
lammer, jammer, maar de meeste ama
teurs kopen zware statieven, die ze voor
goed in de kast laten staan. Te zwaar,
toch! Koop dan een licht (en goedkoop)
statief, zoals wij deden. Met ingeschoven
statief waarop de camera permanent was
bevestigd namen we in ons mini-busje
plaats en als we iets interessants zagen,
was het 'Berenti, supir!' en we stapten uit,
schoven het statief uit en... draaien maar.
Niet zwenken, niet zoomen, niet zo tolol
doen, luitjes! Kijken, kijken, niet zwen
ken. Laat maar bewegen voor je camera.
Observeren eerst en dan besluiten wat je
gaat filmen. Niet meteen op de knop
drukken. 'Don't point and shoot' in tegen
stelling tot wat de firma Sharp (camera
met beeldscherm, je kén wel...) ook moge
beweren. Vertrouw nooit een slogan: met
een slogan in de selokan!
Geen statief? Leun tegen de auto (als de
motor uitstaat), tegen een boom of zoek
een muurtje op. Veel mooier worden de
overzichten vanaf een statief gefilmd.
Maar ook de tele-opnamen (zwaar inge
zoomd) van die ploegende karbouwen,
daar aan de overkant in de sawah, waar u
niet bij kunt komen, worden professio
neel vastgelegd op de tape. Bedenk dat u
eenmalig deze shots maakt; een volgende
gelegenheid biedt zich misschien niet
meer aan. Doe dus wat je doet vooral
goed. Maak anders zo'n shot niet. Pak het
fototoestel en maak een kiek. Ten minste
als u niet filmen wilt met het doel om een
leuke reisherinnering te maken, waar u
later van genieten kunt.
Hans Plas
niet en vice versa. U kunt een vrouw met
de camera volgen, die zich met haar koop
waar op het hoofd balancerend naar de
markt begeeft, maar laat haar op een ze
ker ogenblik uit het beeld lopen. Dus stop
de meegaande beweging
(volg-shot) heel langzaam
en film door tot de vrouw
uit het kader van uw zoe
ker is verdwenen.
Dit geldt ook voor auto's,
betja's, en andere bewe
gende objecten.
naar boven te kijken met de camera, waar
kleine poesjes in het laag staande zonlicht
speelden in een scheef hangende dakgoot,
de trein over het viaduct raasde met bui
tenboord hangende passagiers, de dauw
16