moessQn gkrke Verhaaltjes Maak, vertel een klein af gerond verhaaltje, altijd. Al die kleine verhaaltjes vormen straks één groot verhaal: uw vakantiefdm. U fdmt vissers op Bali? Zorg dat u ziet wat ze aan buit binnenhalen of reeds hebben binnengehaald. Hoe begin je zo'n verhaal tje? Dit ligt aan de om standigheden ter plaatse. Soms kun je beginnen met de zee te tonen en langzaam te 'panoramise- ren' naar de vissers. Heb je het geluk dat er net een te water gaat dan film je het aankomen en te water gaan en je kunt besluiten met het tonen van de vangst. Uw nrini-verhaal is afgerond: begin en eind zijn gefilmd met een inte ressant middengedeelte. Beginnen met zonsopgang en eindigen met zonson dergang is ook een goed idee. Het ontwaken van de stad, de actie daar tus senin en vervolgens be sluiten met een zonson dergang. We hebben op deze wijze lakarta gefilmd. Alle shots van enkele dagen filmen wer den bijeengevoegd en de film begint met het ont waken van de Big Durian. Gewoon 's morgensvroeg in het duister nog, gefilmd in het straatje voor het guesthouse. Daarna zijn we ver der geslenterd naar de huisjes aan het eind van de straat, waar verkopers zich klaar maakten voor de pasar en vrouwen dorre bladeren verbrandden. De vlammen en de rook zorgden voor sfeervolle beel den. Daarbij natuurlijk niet vergeten even Een print-foto uit de videofilm: Tarjono zingt met de Keroncong-band van Samuel Quiko in kampang Tugu bij jaharta het lied 'Masa Depan' (De Toe komst). Probeer altijd een mooie compositie in beeld te brengen. De oog-lijn is ongeveer op éénderde van boven. Of u nu in liet moderne 16:9 formaat filmt of in liet gewone 4:3 formaat, altijd liggen de 'sterke punten van aandacht' op de kruispunten van drie horizontale en drie verticale lijnen, waarin de hoogte en de breedte van het kader verdeeld worden. V. pUNTEKl Deze sterke punten van aandacht maken het gemak kelijk om een mooie compositie te krijgen. Natuurlijk zijn ze denkbeeldig! U ziet ze niet in uw zoeker, maar u kunt ze erbij gaan denken. Daarom is de slogan: Point and shoot, volkomen verkeerd. Bekijk eerst rustig in uw zoeker hoe een en ander eruit gaat zien. op de bladeren van de bomen glinsterde en de elektriciteitsdraden een ongekende schoonheid vertoonden in het tegenlicht. Het sssret-sssret van de sapu lidi op de enrper voerde ons weer terug naar onze kindertijd. Dit unieke geluid, vermengd met hanengekraai en zangerige stemmen van passanten hebben we vastgelegd op de geluidsband. 'Je hoort, ook zonder de film te zien, dat je in Indonesië bent', kre gen we als compliment van een belanda die net terug was van een vakantietrip naar Sumatra, Java en Bali. Begrijpt u nu, waarom we u waarschuw den voor de slechte geluidskwaliteit van die lilliputters onder de camera's? Denk nu niet dat wij met zware, professio nele schoudercamera's naar Indonesië reisden. Onze camera's bestonden uit een Philips S-VHS camcorder (gelijk aan een Panasonic palm-corder) en een digitale Sony 1000 camera. We hadden wel twee statieven bij ons, die bijna altijd werden gebruikt. En dat scheelt... Vanaf een statief lammer, jammer, maar de meeste ama teurs kopen zware statieven, die ze voor goed in de kast laten staan. Te zwaar, toch! Koop dan een licht (en goedkoop) statief, zoals wij deden. Met ingeschoven statief waarop de camera permanent was bevestigd namen we in ons mini-busje plaats en als we iets interessants zagen, was het 'Berenti, supir!' en we stapten uit, schoven het statief uit en... draaien maar. Niet zwenken, niet zoomen, niet zo tolol doen, luitjes! Kijken, kijken, niet zwen ken. Laat maar bewegen voor je camera. Observeren eerst en dan besluiten wat je gaat filmen. Niet meteen op de knop drukken. 'Don't point and shoot' in tegen stelling tot wat de firma Sharp (camera met beeldscherm, je kén wel...) ook moge beweren. Vertrouw nooit een slogan: met een slogan in de selokan! Geen statief? Leun tegen de auto (als de motor uitstaat), tegen een boom of zoek een muurtje op. Veel mooier worden de overzichten vanaf een statief gefilmd. Maar ook de tele-opnamen (zwaar inge zoomd) van die ploegende karbouwen, daar aan de overkant in de sawah, waar u niet bij kunt komen, worden professio neel vastgelegd op de tape. Bedenk dat u eenmalig deze shots maakt; een volgende gelegenheid biedt zich misschien niet meer aan. Doe dus wat je doet vooral goed. Maak anders zo'n shot niet. Pak het fototoestel en maak een kiek. Ten minste als u niet filmen wilt met het doel om een leuke reisherinnering te maken, waar u later van genieten kunt. Hans Plas niet en vice versa. U kunt een vrouw met de camera volgen, die zich met haar koop waar op het hoofd balancerend naar de markt begeeft, maar laat haar op een ze ker ogenblik uit het beeld lopen. Dus stop de meegaande beweging (volg-shot) heel langzaam en film door tot de vrouw uit het kader van uw zoe ker is verdwenen. Dit geldt ook voor auto's, betja's, en andere bewe gende objecten. naar boven te kijken met de camera, waar kleine poesjes in het laag staande zonlicht speelden in een scheef hangende dakgoot, de trein over het viaduct raasde met bui tenboord hangende passagiers, de dauw 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 16