je-töh-je-
kripoeü
ORIENT TRAVEL
Het met respect slachten
volgens Pak Wongsosentono
moessQn
Op het achterbalcon
Nu er zoveel geschreven wordt
over de kwalijke bijverschijn
selen van consumptief vlees, is
een 'oude' les van Pak
Wongsosentono, doorgegeven
door leraren uit het Gunung
Kidulgebergte ten Zuid-Oosten
van Prambanan, nog steeds
actueel.
Elk wezen, elk dier, elke plant hier op aar
de heeft recht op leven en heeft een func
tie. De evolutie van deze planeet heeft al
het leven zo mooi voortgebracht.
Zoek een straatweg uit met hectometer- en
HUMOR, UIT I HET OUDE 1NDIË
Ik kwam op een avond per lijn 13
(Amsterdam) van het Kadijksplein rich
ting Centraal Station. Op een goed mo
ment stapte een gezelschap aansprekers
(in Amsterdam 'kraaien' genoemd) de
tramwagen binnen. De chef-aanspreker
vertelde toen dat hij een bezoek had
gebracht aan een vrouw, wier echtge
noot hij enkele dagen tevoren had be
graven. Bij het afscheid nemen zou die
vrouw hem hebben toegevoegd: 'Zeg
kraai, je komt zo overal, als je iets voor
me weet, ik kan toch me hele leven
geen weduwe blijven!'
Zelfde tramlijn; we passeerden dicht bij
het Kadijksplein een grote drijvende
kraan. Een der passagiers vroeg aan de
conducteur: 'Weet je waarom die kraan
hier ligt? Wat is hier te doen?' 'Ja', ant
woordde die Amsterdamse conducteur,
'er is een oliekannetje in het water ge
vallen en nu hebben ze die kraan no
dig om het er weer uit te vissen.'
A.J. van der Boon
kilometerpaaltjes. Laat die weg even die
nen als tijdschaal. Op die weg zet je één
centimeter uit, overeenkomend met de
leeftijd van de mens, zijnde ongeveer hon
derd jaar. Je begint die weg terug te lopen.
Een halve meter terug belandt je in het
stenen tijdperk, waarin bijvoorbeeld Sto-
nehenge werd opgericht. Van die lange
weg kennen we slechts enkele decimeters
via overlevering.
Twee kilometer terug werd de eerste mens
geboren. Vele planten- en diersoorten ont
stonden veel verder terug. Geneeskrachtige
halfedelstenen hebben een leeftijd van vijf
kilometer of meer.
Op die meetlat ben ik pas zes millimeter
waard. En toch heb ik de euvele moed om
kilometers van deze goddelijke weg hier
op aarde naar mijn hand te zetten, ja zelfs
op te breken. Meer eerbied is geboden, en
bittere noodzaak voor een gelukkig voort
bestaan van mij, en mijn nageslacht.
Is de tijd daar dat je kippevlees wilt eten,
ga dan naar de kippenren en zoek een vol
wassen exemplaar uit dat gezond is en
kuikens heeft grootgebracht, kortom de
helft van haar leven gepasseerd is. Je
neemt een bad en wast je haar. Tevoren
heb je een stukje grond schoongeveegd,
een slijpsteen en een schoon scherp mes
klaargelegd. Op een houtskoolvuurtje
brandt wierook. Je pakt de kip. Je blote
rechtervoet zet je op haar poten, met de
linkerhand houdt je haar kop vast. Je
spreekt de kip toe, kalmeert haar en vraagt
of ze zich voor jou wil offeren. Tegelijker
tijd slijp je het mes, bevochtigd met je
speeksel. Dan snijdt je langzaam in de
huid van haar hals. Heel langzaam ga je
dieper. Indien het beest tegenspartelt,
moet je haar de vrijheid geven. Pas na en
kele weken mag je het met haar weer pro
beren. Je kunt natuurlijk kijken of een an
der beest zich wél tot offer leent.
Deze wijze van slachten vereist dat je een
band met het dier hebt weten op te bou
wen. Mensen die zich veel kippen kunnen
veroorloven, kunnen toch niet met zoveel
dieren tegelijkertijd een band aangaan.
Jij hebt jaren voor het dier gezorgd, het te
eten gegeven, en nu vraag je terug. Deze
wijze van vragen om het offer is nodig bij
alle slachtdieren.
Dood je het dier zonder het te vragen,
zonder dat het rustig blijft, dan zullen er
schadelijke stoffen in het bloed komen,
die je via het vlees tot je zult nemen. Je
hoeft er niet direct lichamelijk ziek van te
worden, maar het kan je geestelijk
verzwakken, je weerstand doen afnemen.
Dood je het dier plotseling, dan is het ge
woon moord.
Eet je vlees waarvan je niet weet hoe het
geslacht is, dan ben je een soort heler, je
geeft geld aan de moordenaar, en daarmee
kun je debet komen te staan op je reke
ning.
Het Javaans kent een apart woord voor
vlees van een niet zelf geslacht dier:
widèn.
In vroeger tijden werd er alleen vlees gege
ten op feestelijke hoogtijdagen, waarbij de
leden van de gemeenschap het vlees van
hun eigen dier inbrachten. Tegenwoordig
doen velen zich dagelijks tegoed aan de
'offerschaal', niet beseffend dat het geld
wat ze ervoor neerleggen geen genoegdoe
ning is voor het immense leed dat wordt
aangedaan. En dan hebben we het nog
niet eens over het afschuwelijke leven dat
we onze erfgenoten aanbieden om zo té
veel mogelijk uit dit klein stukje Godde
lijk Zijn te persen.
Indrasurya,
Javaans genezer te Amsterdam
RETOUR BANGKOK v.a.
RETOUR JAKARTA v.a.
RETOUR BALI v.a.
RETOUR DELHI v.a.
RETOUR BIAK v.a.
RETOUR AUSTRALIË v.a.
850,-
1375,-
1750,-
930,-
2150,-
1699,-
43
Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM
Tel. 020 - 623 74 84
Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG
Tel. 070 - 361 50 78
22
G R