USS Marblehead in Tjilatjap, 6 februari 1942 JiË7J - o moessQn Geld- en bankzaken aan de Oostkust van Sumatra De Amerikaanse kruiser USS Marblehead ligt afgemeerd in de haven van Tjilatjap op 6 februari 1942. Het schip was de dag ervoor door Japanse bommenwerpers zwaar beschadigd: er vielen 15 doden en er waren 34 gewonden. Op de foto is te zien hoe de eerste slacht offers van boord worden gedragen; er staan Rode Kruis-spoorwagons gereed om de gewonden naar een ziekenhuis in Djokja te brengen. De doden werden in Tjilatjap met militaire eer begraven. Johan van Leer uit Santa Monica stuurde ons deze foto die afkomstig is uit een Ameri kaans archief. In het bekende boek van K.W.L. Bezemer, 'Geschiedenis van de Ne derlandse koopvaardij in de Tweede Wereld oorlog' is hij ook opgenomen. (Advertentie) GEEF(T) UW POLITIEK HET JUISTE ACCENT De USS Marblehead was onderdeel van een Amerikaans-Nederlandse 'striking for ce', bestaande uit vier kruisers en zeven torpedobootjagers, die onder bevel van schout-bij-nacht Karei Doorman was uit gevaren voor een actie tegen Japanse sche pen in de Straat van Makassar.*) Op 5 februari werden de schepen bij de Kangean-eilanden ten oosten van Madoe- ra ontdekt door een groep tweemotorige Japanse bommenwerpers, die vanuit Cele bes onderweg was voor een aanval op Soerabaja. De Japanse vliegers lieten zich deze kans niet ontgaan en zetten meteen de aanval in op de geallieerde schepen, waarbij ze het vooral op de kruisers had den gemunt. Nauwelijks twee maanden daarvoor hadden Japanse piloten vriend en vijand versteld doen staan door twee, veel grotere, Britse oorlogsschepen tot zin ken te brengen. Al snel werd de aanval overgenomen door een tweede groep bommenwerpers die ook op weg was naar Soerabaja. Bij een van de aanvallen werd de Marble head door twee bommen geraakt en bra ken aan boord verschillende branden uit. Verschillende bommen die vlak bij het schip ontploften veroorzaakten schade aan de boeg en aan het roer, waardoor het schip water maakte en enige tijd alleen maar rondjes kon varen. Toen een derde groep bommenwerpers de vloot attaqueer de, waarbij de Houston een voltreffer kreeg op het achterschip en ook De Ruyter schade opliep, vond Doorman het welletjes. Met drie van zijn vier kruisers beschadigd en zonder bescherming van jachtvliegtuigen had hij weinig hoop op een goede afloop. De actie werd afgebro ken en alle schepen zouden de volgende dagen in Tjilatjap binnenlopen. Marh Loderichs Het smaldeel bestond uit de torpedo bootjagers USS Barker, Bulmer, Edwards, Stuart en Hr.Ms. Banckert, Piet Hein en Van Ghent en de kruisers USS Houston en Marblehead en Hr.Ms. Java en De Ruyter. (Advertentie) 6 Waldeck Pyrmontkade 872-D, 2518 JS Den Haag Telefoon: 070 346 91 49 Fax: 070 363 73 49 De Leidse historica Karin Potting (I958) schreef De ontwikkeling van het geldverkeer in een koloniale samenleving - Oostkust van Sumatra, 1875-1938, een onderwerp waarop zij vorige maand promoveerde. Het boek schetst een beeld van de opkomst van het geld en bankwezen aan de Oostkust van Sumatra in de jaren 1875-1938, de periode waarin de Oostkust in econo misch opzicht uitgroeide tot één van de belangrijkste gewesten in Nederlands-lndië. Drie thema's komen aan de orde: het monitisatieproces in de inheemse samenle ving, de regulering en vereenvoudiging van het geldverkeer en de bancaire en financiële dienstverlening aan het Europese bedrijfsleven. C.J.M. Potting, De ontwikkeling van het geldverkeer in een koloniale samenleving - Oostkust van Sumatra, 1875-1938 is een uitgave van het Nederlands Instituut voor het Bank en Effectenbedrijf (NIBE), telt 360 pagina's (paperback) en kost 79,50. Het is verkrijgbaar in de boekhandel of rechtstreeks te bestellen bij het NIBE, tel. 020 - 520 85 20 en fax 020 - 520 86 03.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 6