Agentuur van Moesson in Amerika sinds 1977 Hoe het begon. Niet in groepsverband en toch verzorgd naar Indonesië? - -- 'Zou je het agentschap van mij over willen nemen?' vroeg mijn zusje Marijke 'Ik krijg het erg druk met mijn werk' en met deze woorden duwt ze mij een dik schrift met ruitjespapier in handen waar in haar keu rig handschrift alles staat genoteerd. Ze sleept ook een enorme doos mee met allemaal extra nummers van Tong-Tong, ons blad heette toen nog zo. 'Deze, Marij ke, waar is de kaartenbak met alle namen?' 'Ach hoeft niet zo, zo kan ook wel' en ze laat mij zien wat er alzo in dat dikke schrift staat. 'Elk kwartaal zend je een che que naar de mensen, heel eenvoudig, nooit problemen gehad.' In die tijd werd nog niet meteen gebruik gemaakt van Marijke, de meesten betaalden hun abon nement via de giro. In de loop der jaren is dat drastisch veranderd en betalen de abonnees in Amerika en Canada via mij, erg eenvoudig en goedkoop. Goed, ik schrijf Lilian Ducelle en vraag om een copie van hun kaartsysteem. Prompt krijg ik een pakje met kaarten en alles is keurig bijgewerkt, up to date, een dikke bundel. Ja, nu moet ik dus eerst een kaartenbak hebben, ach, eerst maar ge woon een doos en ik vraag aan de kinde ren wie er een doos heeft voor mij. Mijn zoon Quint komt meteen met een grote schoenendoos aanzetten en dat is dan mijn kaartenbak geworden. Door de jaren heen is die bak behoorlijk vol geworden en de kaarten zijn volge schreven met allerlei aantekeningen waar alleen ondergetekende uit wijs kan wor den. Ik had ook geen schrijfmachine. Vraag me niet waarom want zo duur waren ze niet, maar gewoon, ik schrijf graag met de hand en alles werd dus opgeschreven. Geen probleem, totdat ze bij Moesson moeilijk begonnen te kijken, omdat mijn handschrift soms niet te lezen was. Soedah, nu wordt het toch tijd om een machientje aan te schaffen en ik kocht een tweedehands Word Processing Typewriter. Dat is eigenlijk een hoofdstuk apart, want wat ik niet heb meegemaakt met mijn Brother, zo doesoen werkelijk ja, en dan, als je vroeger altijd getypt hebt op een ouderwetse schrijfmachine en nu opeens zo'n modern ding, met zoveel toetsen en wat al niet, adoeh, gekke dingen las ik op het raampje, deze wat heb ik gedaan? Waarom zo moeilijk? Thorn, mijn man, die erg technisch is, legt mij alles geduldig uit. Maar goed, ik ben nu gewend aan mijn Brother, kan niet meer buiten hem. Ik heb ook de schoenendoos vervangen door een echte filecabinet, maar heb hem nog wel (op de foto links van mij), ik bewaar daar alle oude kaarten en brieven in. Ach, die doos kan ik toch niet wegdoen, die doos herbergt vele herinneringen, leuk om de kaarten weer te lezen. Sommige abonnees verhuizen de hele tijd, net tjapoengs, ik blijf adressen veranderen. In de loop van de jaren dat ik zo primitief de adressen administreerde, zijn er geen grote fouten gemaakt. Wel ben ik af en toe verstrooid en als ik meteen een nieuwe abonnee moet doorgeven, gaat dat gewoon op een briefkaartje, zo van: 'nieuwe abon nee met ingang van... heeft voldaan voor een jaar'. Aloha. Ina Spruit deed toen de abonnementenadministratie in Den Haag en op een dag kreeg ik een briefje met het kaartje terug en een krabbel van haar: 'Wie is deze mysterieuze abonnee?' Had ik toch vergeten de naam te vermelden! Het is geloof ik twee keer gebeurd, maar wie daar over valt, is een kniesoor. Vroeger was ik ook telefonisch te bereiken en op de gekste tijden werd ik gebeld om dat men op het vasteland niet op de hoog te was van het tijdsverschil met Hawaii. Nu ben ik alleen schriftelijk te bereiken. Alle correspondentie wordt beantwoord. Het contact met de abonnees all over Amerika en Canada is vrij goed, erg ge moedelijk, en met menigeen correspon deer ik geregeld. Zoveel abonnees in Ame rika wonen in plaatsen waar ik nog nooit van gehoord heb, ze zitten echt overal ver spreid. Onlangs kwam de schoenendoos gever en zag zijn moeder druk doende achter haar Brother. Zijn commentaar: 'Gee Mom, soon you'll have e-mail and internet, right?' Joyce Cohen Vraag dan naar onze brochure 'Van Sabang tot Merauke'. Wij maken vrijblijvend een reisvoorstel. Ook voor: ANVR Maleisië, Thailand, Brazilië, U.S.A. ^5115^ Nieuw Zeeland en eilanden in de South Pacific /r*\ <1 Wij leveren ook vliegbiljetten, evenals 'around-the-world' tickets vv^VlZ AURORA TRAVEL SERVICE B.V. 23 SCR Clauskindereweg 28-29, 1069 HN AMSTERDAM "travelSERVICE BV. Telefoon 020 - 619 93 77 (zaterdag telefonisch niet bereikbaar) 42ste jaargang nummer 3 september 1997

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 23