Souper met Liesbeth tafel en stoelen waar we vaak snoepten of koffie dronken. De kip liep er altijd gezel lig rond om hier en daar wat lekkers te pikken. Ze liet zich zelfs oppakken en aaien, gelijk wij het met een hond of poes doen. Heel vaak, in de warme middag uren, zat ze op de veranda te soezen, dicht tegen onze herdershond aangedrukt die haar evenveel verdroeg als zijn eigen jon gen. 's Nachts sliep ze in de keuken (in een ineengedeukte krandjang dat voorheen onze aardappelmand was geweest) en niet in de kippenren. Het kalf is te groot voor de keuken maar als het voertijd was, stond het beest al half in de keuken. En als ik hem naar buiten joeg, zat ie kalmpjes op de veranda zijn beurt af te wachten. Het was een schattig beest met hele lieve ogen en zo gedwee. Het was erg afhankelijk van ons en voor het naar bed gaan, gingen wij altijd even controleren of alles in orde was met het beest dat we 's nachts in de shed (soort goedang) lieten tegen wind en kou maar ook omdat ie nog zo jong was. Het was nooit bij ons opgekomen deze bees ten te slachten. Daarvoor was de band te sterk. Volgens Pak Wongsosentono echter 'moet men een kip slachten waarmee men een hechte band heeft weten op te bou- Vrienden moeten meesmuilend gelachen hebben, toen ze hoorden, dat het provin ciaal bestuur mij benoemd had tot be stuurslid van het nieuwe Gewestelijk Or kest van Zuid-Holland. Ik had immers altijd gezegd, dat ik a-muzikaal was en dat klassieke muziek voor mij 'niet hinderlijk lawaai' was. Maar het ging niet om muzi kaliteit, maar om de financiering van de fusie van twee worstelende orkesten van studenten van conservatoria en gepensio neerden, die al door de provincie gesubsi dieerd werden. Die orkesten begeleidden uitvoeringen van de zevenhonderd enthousiaste koren van Zuid-Holland en schoolconcerten. Ik was overtuigd van de zin en het nut van dit werk en ondanks het jaarlijkse probleem: 'Halen we het fi nancieel dit jaar? Subsidieert het rijk wel? Wat doen de gemeenten?', konden we telkens het jaar weer met een zucht van verlichting en verbazing afsluiten. Toen het orkest een aantal jaren bestond, werd besloten dit met een feestelijk school- concert in 'Orfeus' in Apeldoorn te vieren. Zoals dat al enige jaren gebruikelijk was, bestond het programma uit lichte klassie ke muziek met als trekpleister voor de jeugd het optreden van een bekende zan geres, in dit geval Liesbeth List, 'de doch- wen' want dat is het vereiste. Hij zegt: 'Jij hebt jaren voor het dier gezorgd, het te eten gegeven, en nu vraag je terug'. Alweer iets wat tegen de borst stuit. Hoe is het mogelijk een beest te slachten voor con sumptie als er een hechte band is ontstaan tussen mens en dier? Toen ik nog klein was, zag ik hoe Opa een kip slachtte. Ik werd er zo van streek van dat het een lange tijd duurde voordat ik weer kip wou eten. Toen ik ouder werd, legde mijn Opa uit hoe hij de kippen op de meest humane wijze slachtte. Hij voelt namelijk langs de hals naar een slagader die hij opensnijdt terwijl de kip stevig wordt vastgehouden door hem en een an dere persoon. Twee personen dus. Bij het opensnijden van de slagader is de kip me teen dood, of beter gezegd, verliest zij het bewustzijn. De kip wordt nog enige minu ten vastgehouden om het bloed te laten druipen, la, het klinkt wreed want de kip word zodoende 'doodgebloed' maar het is zich er gelukkig niet van bewust. Met an dere woorden, het voelt de pijn niet. Wanneer de kip eindelijk wordt losgela ten, spartelt hij nog een paar minuten op en neer maar dat zijn de zenuwspieren maar, volgens mijn Opa. De kip zelf is ter van de vuurtorenwachter van Terschel ling', die aan de top stond. We zouden de generale repetitie meema ken en dan de voorstelling, gevolgd door een souper met de uitvoerenden. Het is altijd boeiend om in de keuken te kunnen kijken, vooral om de beeldschone Liesbeth List bij de voorbereiding van haar optre den bezig te kunnen zien. Ze kwam op in echte werkkleding, het donkerblonde haar in een staartje gebonden en pakte stevig aan, sjouwde zelf met de grote geluids boxen (al stonden er hulpkrachten klaar) en beproefde de microfoon tot het geluid en de sterkte naar haar zin en die van de dirigent waren. De uitvoering liep perfect, de scholieren gedroegen zich perfect en raakten volkomen buiten hun zinnen toen Liesbeth List verscheen in haar witte japon, lichtblond sluik haar tot op de schouders en zwaar opgemaakt. Voor mij was het geluid veel te hard, maar de jeugd vond dat prachtig en werd gek bij het lied 'Brus sel' van lacques Brei. Ze rustten niet voor dat List het als toegift herhaalde. In afwachting van het souper mengden we ons tussen de mensen van het orkest en ik vond een knappe violiste met wie ik gezel lig zat te praten, zó gezellig dat ik niet Rectificaties augustusnummer De bovenste foto die het artikel van Katy Benson (in Moesson van 15 augu- sutus 1997, pag. 34) illustreert, is niet van de Doerian Durio zibethinus) maar van de Lai (Durio kutejensis). In tegen stelling tot de vruchten van de Doerian hebben die van Lai een zwak zoetige geur. De vruchten van Doerian openen bij rijpheid vanzelf, die van de Lai moeten met geweld worden geopend. De snee op de vrucht links is van een parang. Hoe ik dat allemaal weet? Ik heb de foto in 1991 gemaakt nabij Balikpapan. M.M.J. van BalgooyRijnsburg allang dood. Vergeef me voor mijn com mentaar, Pak Indrasurya, maar ik kan niet anders. C. Wassell-Rachmad, Gladstone (Australië) merkte dat men al aan tafel ging. De voor zitter van het bestuur, de directeur van de Gistfabriek in Delft, verstoorde ons tête-a- tête en maande mij bij Liesbeth te gaan zitten. Met tegenzin voldeed ik aan zijn verzoek, want ik verwachtte dat de zo ge vierde zangeres veel pretenties zou hebben. Dat was niet het geval, want ze bleek aar dig en heel zakelijk te zijn. Toen ik haar vroeg, wat haar plannen voor de toekomst waren, zei ze, dat ze ook in het buitenland wilde optreden. Denkend aan haar vertol king van de chansons van Brei, zei ik: 'O, zeker in België en Frankrijk?' Waarop zij zei: 'O, neen, daar is zoveel talent, daar heb ik geen schijn van kans. Ik wil het proberen in Engeland en eventueel in Amerika, want daar hebben ze geen chan- sonnières.' Kortom: ik had een gezellige avond. Het merkwaardige is, dat ik ongetwijfeld heb gesproken over mijn jaren in Indië en over mijn publicaties en dat Liesbeth List toen niet heeft gezegd, dat ze daar geboren was en dat zij na de oorlog als wees in Neder land bij een pleeggezin was ondergebracht. Wilde zij dat soms niet weten? Mijn vrienden waren jaloers op mijn 'sou per met Liesbeth List'. C. van Heekeren 42ste jaargang nummer 3 september 1997 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 7