Meditations from Florida I will fight no more forever Wij zijn allemaal een stukje geschiedenis en tegelijkertijd een stukje toekomst, zit ik zo te denken. Als 'geschiedenis' is het voor ons voorbij en als 'toekomst' moeten we het nog krijgen of... geven. De kranten staan hier deze dagen vol met goede plan nen uitgedacht door onze wetgevers. Ik wil het volgende echter niet bekijken van de politieke kant, maar van de gewo ne menselijke kant. We moeten - wordt ons hier gezegd - onze verontschuldigingen aanbieden aan al de nazaten van de slachtoffers van de slaver nij, met name in het zuiden. In deze ver lichte tijden kunnen we het ons moeilijk indenken dat er een periode is geweest dat er mensen werden gekocht, verkocht en soms geslagen ook nog als vee, dus een verontschuldiging is iets waar we minstens wel mee voor de dag kunnen komen. Maar er is verzet, niet per sé tegen een ver ontschuldiging, maar tegen het feit dat dit alles meer dan honderddertig jaar geleden gebeurde. Velen ebben het gevoel dat ze er niks mee te maken te hebben gehad. De slachtoffers zijn al lang niet meer in leven, hoewel de levensstandaard van de nazaten nog altijd niet zo hoog is als die had kunnen zijn. Om die reden vinden de nazaten waar schijnlijk dat we er wel wat mee te maken hebben en velen van hen vinden alleen een verontschuldiging niet voldoende. 'Repa ratie uitkeringen' daarentegen zouden heel welkom zijn en op die manier zouden we de daad bij het woord voegen. Dit schept een moreel dilemma dat tot nadenken stemt. Onze wereldgeschiedenis bestaat uit veel van zulk soort dilemma's. Chief Joseph was het opperhoofd van de Indiaanse stam Nez Percé (Frans voor doorpriemde neus) stam. Hij en zijn volk werden vervolgd door het Amerikaanse leger, want Chief Joseph wou zijn volk niet in een reservaat zien wegkwijnen. Het land dat ze moesten verlaten was hün land. Het werd hun ontstolen. Hartje winter vluchtte hij met zijn stam door sneeuwstormen naar de Canadese grens en presteerde het om de troepen lange tijd te ontlopen. Maar toen, met de Canadese grens en vrij heid in zicht, stonden Chief loseph en zijn braves tegenover de vijand en werd er slag geleverd. Na vijftienhonderd mijl ge ploeterd te hebben en nog geen tien mijl van de Canadese grens vandaan, met vele zieken, kleine kinderen en ouden van da gen in die vreselijke kou, gaf Chief Joseph zich in wanhoop over aan de Amerikanen om zijn volk nog meer ellende te bespa ren. In z'n beste Engels sprak hij de onver getelijke woorden: 'I will fight no more forever'. Dat was het einde van de Nez Percé-oorlog van 1877. Chief Joseph en zijn volk werden terugge zonden naar het reservaat in Iowa waar hij leefde tot het einde van de negentiende eeuw. De Nez Percé (waarvan sommigen toen Canada toch bereikt hadden), wonen nu nog in Iowa in een reservaat dat in 1981 ongeveer tweeduizend inwoners telde. Ik weet niet hoe goed of hoe slecht het hen gaat vandaag de dag. Wel zijn ze al hun land kwijt. Wat zeggen we nu tegen de nazaten van Chief Joseph? Hoe verontschuldig je je voor zoiets? Wat voor soort reparatie-uit kering zou goed genoeg zijn voor deze mensen? En zijn wij zelf ook geen slachtoffers? Wat gebeurde er in Indië tijdens de oorlog en de jaren daarna? Tienduizenden mensen werkten als slaven voor de Japanner. Er werden bruggen en spoorwegen gebouwd door krijgsgevangenen die maar amper te eten kregen. Zowel mannen als vrouwen en kinderen zaten opgesloten in concen tratiekampen en degenen die er buiten bleven, waren zo goed als vogelvrij ver klaard en moesten het maar zelf uitzoeken. Deze mensen verloren alles wat ze ooit be zaten. Maar dat was van minder belang, ge lukkig brachten velen het er levend vanaf. Kregen wij ooit een verontschuldiging? En een verontschuldiging zou niet alleen van de vijand moeten komen naar mijn gevoel. Ook wij wilden reparatie-uitkerin gen zien en sommigen kregen die ook, maar wij waren de slachtoffers en niet de nazaten van slachtoffers zoveel honderd jaar later. Maakt dat enig verschil? Ik denk van wel, maar ik kan het helemaal mis hebben. Het is iets waar je heel lang en heel diep over kunt nadenken en dan is het nog iets waar je niet het juiste ant woord op kunt krijgen. En hoe stond het met de rest van de we reld door de eeuwen heen, de oorlogen, de vervolgingen? Om een paar voorbeel den te noemen: Somalië, Bosnië, Cambodja, Zuid-Afrika, Afrika - waar hele stammen elkaar uitmoorden - Engeland en China. Brachten de Britten de Chine zen niet in aanraking met opium die ver bouwd werd in Brits-Indië waar ze dus een markt voor moesten zien te vinden zodat er veel geld verdiend kon worden? De Grieken en de Turken. De Turken en de Armeniërs. De Fransen en de Duitsers. De Duitsers en de Joden. De Joden en de Palestijnen. De Hollanders in Indië. De Noordelijken en de Zuidelijken in de Verenigde Staten, die elkaar bij duizenden tegelijk neerschoten. De Azteken en de Tolteken. De Spanjaarden en de Azteken. De Engelsen en de Ieren. De Ieren en de Ieren. We kunnen tot in het oneindige doorgaan. Hoe verontschuldigt men zich? Hoe com penseer je een volk voor verdriet om het verlies van mensenlevens en drastische veranderingen in hun leven? Waarom noe men we de geldelijke kosten aan al dit verdriet verbonden 'reparatie-uitkeringen'? Wat wordt er mee gerepareerd? Je komt zo'n beetje tot de eindconclusie dat de ene helft van de wereld de andere helft van diezelfde wereld zeer zeker een moreel verplichte verontschuldiging en zo mogelijk een reparatie-uitkering verschul digd is. We vergeten echter steeds dat de geschiedenis zich herhaalt. We moeten steeds tot herinneren aangespoord worden en met die aansporing kunnen we er mis schien gezamenlijk toe komen om ons wat menselijker te gedragen tegenover elkaar. Maar ja, daar zit nou ook weer de moei lijkheid, dat het juist zo menselijk is dat geschiedenis zich blijft herhalen. In elk geval kunnen we proberen naar elkaar toe te groeien als mensen, als volkeren, en we kunnen er naar streven om niet te verge ten, en dan komt er misschien een tijd dat er geen verontschuldigingen meer nodig zullen zijn, of reparatie-uitkeringen over en weer. Ik weet het, het klinkt allemaal zo eenvou dig en zo idealistisch en zo naïef, maar als dat mogelijk zou zijn, zouden we kunnen zeggen net als Chief Joseph: 'We will fight no more forever'. Klinkt het niet net als het begin van een mooi sprookje? Juul Lentze H.v. Olphen Al meer dan 40 jaar het adres voor de enige echte Indische saucijsjes Tevens in ons assortiment Babat - Paroe - Limpa oetak De Groenteman H.v. Olphen, Haverkamp 222, 2592 BM Den Haag, tel. 070 - 383 96 99. V.a. Centr.station bereikb. met bus 4 of tram 6. 42ste jaargang nummer 4 oktober 1997 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 11