Op zoek naar mijn vader moessQn vWaerde Dezer dagen las ik het ooggetuigeverslag van F.F.E. von Fuchs van de torpedering van de Junyo Maru en de dwangarbeid van de over levenden aan de Pakan Baroe Spoorweg nog eens door. Ik moest de hele tijd aan mijn vader denken. Herinneringen en gedachten krioelden door mijn hoofd. Dat heb ik soms. Hoe wel normaal gesproken alles netjes op zijn plekje staat in mijn brein, kan ik het soms niet voorkomen dat de herinneringen op een gegeven moment amok maken en wild door elkaar heen rennen. Dat heb ik vooral als ik over de oorlog lees en dan duurt het even voordat ik alles weer op een rijtje heb. Maar gelukkig ga ik over het algemeen met mijn herinneringen met plezier door het leven. Ik ben er geen zwartkijker door geworden. Vaak ontmoet ik mensen die over het een en ander anders denken. Dat is niet vreemd. Ieder mens heeft nu eenmaal z'n eigen kijk op het leven en zolang we el kaar niet te lijf gaan, vind ik het best. Zo was ik eens - het is nog niet zo lang geleden - op een excursie door Thailand met Nepalese collega's om de verschillen de hulpprogramma's voor de kleine boer te bestuderen. De excursie werd geleid door een Thaise vrouw van een bekende universiteit in Bangkok, die ons voor dit doel had uitgenodigd. Zij werd vergezeld door haar Amerikaanse man, die van ongeveer mijn leeftijd was. Hij was tijdens de oorlog dus even oud als ik; omstreeks dertien jaar toen de rotzooi begon. Daar wij de enigen van dezelfde huidkleur in de groep waren, bleef het niet uit dat wij veel met elkaar praatten. In één van de gesprekken vroeg hij mij ineens, direct op de man af, met wat voor herinneringen ik rondliep wanneer ik aan de oorlogstijd terugdacht. Ik gaf een antwoord dat hij, geloof ik, nooit goed begrepen heeft. Ik vertelde hem dat ik sedert die tijd betrekkelijk happy van inslag ben geworden, omdat ik toen de relativiteit van de dingen des levens heb leren kennen. Echte wraakgevoelens die zich in daden om zouden kunnen zetten, zo liet ik hem weten, heb ik niet bepaald. Temeer daar de Japanners toch zo vreemd en onbegrijpelijk zijn in onze ogen. Nu, hij dacht er heel anders over en zag het liefst vandaag nog alle Japanners in een brandende pan in de hel. Hij mag zich anders uitgedrukt hebben, maar daar kwam het toch wel op neer. Hij koesterde duidelijk wrok. Wrok die hem dwars zat. Vreemd genoeg sprak hij daarna niet veel meer met mij en ik toen ook niet meer met hem. Ik moest even aan dit voorval terugdenken toen ik de afsluitende woorden van Von Fuchs las in zijn verslag over de funyo Maru. Hij heeft veel meer meegemaakt dan ik en toch denkt hij in wezen net zo over het leven als ik. De heer Von Fuchs heeft overigens dezelfde leeftijd als mijn vader, die het geluk van het overleven niet kende. Von Fuchs schreef dat hij met zijn com pagnie kort na de capitulatie als krijgsge vangene in een kamp in Glodok terecht kwam. Ook krijgsgevangenen van andere streken van lava werden omstreeks die tijd naar dit kamp gebracht. Veel Europeanen - hoofdzakelijk vrouwen - probeerden deze transporten (per trein of te voet) te zien in de hoop echtgenoot, vader, broer of vriend in de toen nog groene troepen te kunnen ontdekken. Ook ik reed eens op zekere dag op mijn fiets langs Molenvliet naar Glodok, op goed geluk, in de hoop mijn vader te zien. Ik had pech: op die dag waren er geen transporten van krijgsgevangenen. Ik waagde het zelfs tot vlak aan de ingangspoort van het kamp te rijden om een blik naar binnen te kunnen werpen. Eén van de bewakers kreeg mij in de gaten en wenkte mij dat ik naar hem toe moest komen. Wat nu? zei Pichecrue. Zijn gebaar volgen of de vlucht nemen, want je kunt tenslotte nooit weten? Zoals Von Fuchs ergens schrijft en zoals ik later ook heb ervaren: een lapanner reageert altijd anders dan wij westerse mensen verwachten. Ik besloot naar hem toe te lopen. Wat nu volgt, klinkt ongeloofwaardig maar het is toch echt gebeurd. Met ge brekkig Maleis en met veel handgebaren liet hij mij weten dat mijn vader nog in Bandoeng was. Hij kon aan mijn gezicht zien dat ik een zoon van mijn vader was, zo moet ik op hem geleken hebben. Hij deed verder niets boosaardigs en ik kon met dit bericht naar huis gaan. De Junyo Maru scheepsramp moet iets ver schrikkelijks geweest zijn. Eens op een Pasar Malam in Den Haag, niet lang na onze repatriëring (februari 1946), ont moette ik in een bierstand, door groot toeval, één van de krijgsgevangenen die de ramp overleefden. Flij had het over circa 2500 man aan boord, waarvan ongeveer zeshonderd de ramp overleefden. Van deze zeshonderd man bleven er honderd na de kamptijd (en werkzaamheden aan de Pakan Baroe- spoorweg) over. Hij was één van de hon derd en toen ik hem vertelde dat mijn vader een van de verdronken slachtoffers geweest is, beschreef hij summier de ramp zalige gang van zaken, die helemaal het zelfde was als het verslag van Von Fuchs. Misschien is het hem wel zelf geweest. De torpedering moet op klaarlichte dag plaats gevonden hebben. Het schip puilde uit van de krijgsgevangenen en het was volgens mijn gesprekspartner onmogelijk dat de onderzeeër die de Junyo Maru zou torpederen, niet gezien zou hebben dat het hier om een transport van krijgsgevan genen ging. Toen wij ons biertje dronken was het nog niet bekend dat het een Engelse onderzee boot geweest is, die het grote onheil ver oorzaakt heeft. Volgens een artikel dat ik pas veel later las, was de periscoop defect, waardoor de kapitein niet zeker was van de lading van de Junyo Maru. Wel hebben de twee afgevuurde torpedo's precies de gewenste plekken van het schip doorboord, zeg ik. ter O A MMd: NI Ml MY VAM V JJ Zt JJZZ* AJ Bent u niet meer in staat om zelf het graf van uw dierbare te onderhouden? Omdat u te ver weg woont... Of het werk lichamelijk niet aankunt... Of misschien omdat u teveel door andere zaken in beslag wordt genomen? Met respect verzorgt graveniersbedrijf De Waerde zorgzaam onderhoud. Aan gedenktekens en grafmonumenten waarvoor u zich als nabestaande verantwoordelijk voelt. 6 iÉHBPI GRAVENIERSBEDRIJF - /6r//v-jy rr/ /yzv- Xr/'/sistrs/s/y Wilt u meer weterl over wat De Waerde voor u kan betekenen? Bel of schrijf voor een afspraak of brochure. Postbus 642. 2700 AP Zoetermeer. Nederland. Tel: (079) 3313409.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 6