De atlatl c moessQn Waerde School Kollmann Wat een leuk artikel van Ernst Kollmann over het verblijf op de school van de heer en mevrouw Kollmann tijdens de Australi sche tijd na het fapanse kamp. Wat ergens diep in de herinnering lag begraven, kwam naar boven. Na alle ellende was de school een oase van rust. Ik kan mij alleen niet herinneren dat ik zulke slechte manieren uit het kamp had over gehouden, zoals Ernst het uitdrukt. Op deze school kon ik mijn verhaal kwijt. Dit heeft mij mogelijk behoed voor een kampsyndroom. Misschien hebben die Australische kinde ren van toen er wel enige nachtmerries aan over gehouden. Ik hoop het niet. In de korte tijd dat ik bij de marine dien de, was Paul van Es een van mijn jaarge noten op het KIM. Later toen ik overging naar de cavalerie ontmoette ik Ernst weer op de KMA als jaargenoot. We hebben toen niet echt over onze gemeenschappe lijke herinneringen gesproken. Alles (on)bewust weggestopt met het bijbeho rende verleden van het kamp? Mogelijk is het artikel van Ernst een reden voor een reünie? Als er belangstelling is, laat het Ernst of mij weten! Willem Plink, Midachten 53, 8162 CK Epe, tel. 0578 - 61 21 38 Ernst Kollmann, Schaepmanlaan 2, 3818 JZ Amersfoort, tel. 033 - 46 11 960 INDONESISCH SPECIALITEITEN RESTAURANT DEWATA Beeklaan 269 - Den Haag Tel. 070 - 346 76 97 (Tdku Cjimbat C (diin^ De atlatl (een Azteeks woord voor speer werper), waarvan de heer Van Balgooy ons in Moesson van 15 september 1997 rotste keningen liet zien, is een zestig tot zeven tig centimeter lang stuk hout met een op staande rand aan het achtereind. De speer die langs het hout ligt, rust met zijn uit einde tegen deze rand. Bij het werpen van de speer, waarbij de hand een zwaai naar voren maakt, slaat de atlatl de speer weg en valt zelf neer. Aan de atlatl zijn riemen bevestigd die achter langs de rug van de hand om de vingers grijpen en ver hinderen dat het instrument uit de hand vliegt (zie de tekeningen). Het principe van het werpen met de atlatl kennen we eigenlijk wel. Vroeger, op het sportveld, hielden wij de speer gewoonlijk ongeveer in het midden, bij het zwaartepunt, vast. De speer is dan in balans. De vingers zijn gekromd. Er bestond ook een an dere methode. Onze gymnastiekle raar had bezwaar tegen deze metho de, omdat daarmee de regels voor het wedstrijdwerpen overtreden werden. Wat wij van onze leraar niet mochten doen, maar wat wèl voor effect zorgde, was de speer met de linkerhand in positie bren gen en de worp uitvoeren met de vinger toppen van de rechterhand tegen het on dereind. Bij het werpen met de atlatl wordt de arm van de werper als het ware verlengd met nog heel wat meer dan die paar vingerkootjes. De zwaai van de arm wordt wijder, het traject waarover de speer zijn impuls krijgt langer, de speer vliegt sneller en verder en treft het jachtdier do delijker. Met deze methode werden bizons en mammoeten, maar ook vogels en vis sen, gejaagd. De atlatl kwam voor in heel Amerika en is, of was, tot voor kort in gebruik bij de Eskimo's en de Australische Aboriginals. In Azië en Europa werd het apparaat ver drongen door pijl en boog, ook zo'n uit vinding die de mens in staat stelde zijn lichaamskracht efficiënter te gebruiken dan hem van nature gegeven was. Op rotstekeningen uit het Magdalenien in Spanje en Frankrijk, circa 20.000 -10.000 jaar voor onze tijd worden pijl en boog duidelijk afgebeeld. Om de atlatl, die ouder is, ook op zulke tekeningen te herkennen, moet men na tuurlijk weten hoe het ding eruit zag en hoe het werkte. Bent u niet meer in staat om zelf het graf van uw dierbare te onderhouden? Omdat u te ver weg woont... Of het werk lichamelijk niet aankunt... Of misschien omdat u teveel door andere zaken in beslag wordt genomen? Met respect verzorgt graveniersbedrijf De Waerde zorgzaam onderhoud. Aan gedenktekens en grafmonumenten waarvoor u zich als nabestaande verantwoordelijk voelt. Op de petroglyphs van Renegade Canyon zien we aan het boveneind een haak, in het midden een dikke ronde bal en aan het onderste gedeelte een oog of een lus. De haak zal tegen het ondereind van de speer moeten rusten en de lus verbeeldt de riemen die om de vingers gaan. De dik ke bal herinnert aan de steen die aan de atlatl is gebonden en waar we het nog niet over hebben gehad. De steen dient om het zwaartepunt naar achteren te brengen, zodat de hand atlatl plus speer verder naar achteren vast kan houden en het geheel in balans blijft. Of de massa van de steen ook bijdraagt aan de klap die de speer wegslaat, daarover kan verschillend wor den gedacht. Het in beweging brengen van de steen kost spierkracht die, zonder steen, aan de speer ten goede zou komen. Maar het is heel goed mogelijk dat de pri mitieve jager, een extra drijvende kracht in de steen vermoedde en dat hij daarom zo dik werd afgebeeld. Mogen wij de illustrator jack LInruh in de National Geographic van oktober 1988 ge loven, dan bestond een primitieve vorm van de atlatl uit niets anders dan een stuk hout of bot met een haak aan het eind. Deze werd tegen het uiteinde van de speer geplaatst. De linkerhand hield de speer in balans en de rechterhand sloeg. Onze ge diskwalificeerde schoolmethode dus. F. van den Bosch 6 T VA M U JJ MB JJ Cj GRAVENIERSBEDRIJF /'fjy/rr/ errs Ar/vsts/r/vsty Will u meer weten over wat De Waerde voor u kan betekenen? Bel of .schrijf voor een afspraak of brochure. Postbus 642, 2700 AP Zoetermeer, Nederland. Tel: (079) 3313409.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 6