Ruige rijders raasden rodeo moessQn padvinders zorgden ervoor dat de toekij kers zich niet te dicht bij de wedstrijdbaan begaven. Een legertje van pers- en ama teurfotografen legde de verrichtingen van de deelnemers, zowel aan de individuele als de merkenwedstrijden, op de gevoelige plaat vast. En daarbij waren zeer veelzeg gende plaatjes, zoals gisteravond in Hel- lendoorn al bleek, waar één der mannen met zijn producten ter tafel verscheen. Was het water vrijdagmiddag en -nacht al baksgewijs naar beneden geplensd, zater dag werd het nog veel erger, zodat in de avonduren in vele delen van de stad de straten en erven diep onder water ston den. Op de djalan Tjisedane en de djalan Koetai staakten de motoren van vele auto's, nadat zij door een waterlaag van dertig tot zestig centimeter diepte ge ploegd hadden. Ook de wedstrijdterreinen vormden zon dagmorgen één modderbrij, met op vele plaatsen diepe plassen. En daar moesten de deelnemers hun weg doorheen zoeken tussen de roze en witte vlaggetjes, die natuurlijk door de allerberoerdste stukken voerden. Aan valpartijen heeft het uiter aard niet ontbroken. Voorzover ons be kend is alleen de ploeg die het met een Harley Daindson-zijspan deed, er zonder vallen vanaf gekomen. Zelfs de allerbeste Uit: De Vrije Pers, rond 1950. Bewerkt door H.W. Lincklaen Westenberg. Foto's: WJ.H. Stikkel en R. Ullrich. Blubber, water en gladde hellingen - niets kon de motorduivels weerhouden. De natuur hielp een handje mee om de MCS-terrein- wedstrijden, die gisteren bij de schietterreinen van Goenoeng Sari verreden werden, te maken tot kracht- en behendigheidsprestaties op de motor, zoals Soerabaja ze wellicht nog nooit aanschouwd heeft. solo-rijders kwamen vroeger of later hori zontaal terecht. Maar zij vielen in de zachte modder, zodat de gereedstaande ambulance geen enkele keer hoefde uit te rijden. De luidsprekerauto van de heer Frommelt had echter non-stop werk. De wedstrijden begonnen tegen negenen in de morgen en duurden tot na drieën in de middag. Aan de individuele wed strijden namen 24 coureurs deel met zeventien motoren. Veel motoren werden door verschillende rijders bestuurd. De publieke belangstelling was enorm, doch burger- en militaire politie, alsmede Over Hellendoorn gesproken. Niet het merk van de motor, maar het talent van de bestuurder is doorslaggevend tijdens de wedstrijd. De heer Lwie Tiang Hwie van Atomic, zelf een der deelnemers - onder andere aan de merkenwedstrijden - uitte behartigenswaardige woorden in die rich ting. Hij zei dat deze wedstrijden ten dui delijkste hebben bewezen, hoezeer het in de eerste plaats aankomt op de kwaliteiten van de rijder. De diverse motormerken doen weinig voor elkaar onder. Dat bewees onder andere de voorzitter van de MCS, de heer Raadveldt, die met elk door hem bereden merk prijzen vero verde. Hij raasde in het veld ofwel hij was als razend op het veld, zoals de heer Lwie het uitdrukte. Lwie vond het goed dat Raadveldt onder meer Piola's fiets gewon nen had, zodat the devil of the road het wat kalmer aan kan gaan doen... Overigens lieten Atomic en Niagara zich inschrijven als donateurs van de MCS, welke activiteiten de motordealers en -reparateurs geen windeieren leggen. Rodeo op motoren. Inderdaad een goede gedachte. Wedstrijden als gisteren ver reden - daarop zijn burgermotoren niet gebouwd en dus valt er na afloop heel wat aan te repareren, ook al had men bij voor-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 20