Ruige rijders raasden rodeo
moessQn
padvinders zorgden ervoor dat de toekij
kers zich niet te dicht bij de wedstrijdbaan
begaven. Een legertje van pers- en ama
teurfotografen legde de verrichtingen van
de deelnemers, zowel aan de individuele
als de merkenwedstrijden, op de gevoelige
plaat vast. En daarbij waren zeer veelzeg
gende plaatjes, zoals gisteravond in Hel-
lendoorn al bleek, waar één der mannen
met zijn producten ter tafel verscheen.
Was het water vrijdagmiddag en -nacht al
baksgewijs naar beneden geplensd, zater
dag werd het nog veel erger, zodat in de
avonduren in vele delen van de stad de
straten en erven diep onder water ston
den. Op de djalan Tjisedane en de djalan
Koetai staakten de motoren van vele
auto's, nadat zij door een waterlaag van
dertig tot zestig centimeter diepte ge
ploegd hadden.
Ook de wedstrijdterreinen vormden zon
dagmorgen één modderbrij, met op vele
plaatsen diepe plassen. En daar moesten
de deelnemers hun weg doorheen zoeken
tussen de roze en witte vlaggetjes, die
natuurlijk door de allerberoerdste stukken
voerden. Aan valpartijen heeft het uiter
aard niet ontbroken. Voorzover ons be
kend is alleen de ploeg die het met een
Harley Daindson-zijspan deed, er zonder
vallen vanaf gekomen. Zelfs de allerbeste
Uit: De Vrije Pers, rond 1950. Bewerkt door H.W. Lincklaen Westenberg.
Foto's: WJ.H. Stikkel en R. Ullrich.
Blubber, water en gladde hellingen
- niets kon de motorduivels
weerhouden. De natuur hielp een
handje mee om de MCS-terrein-
wedstrijden, die gisteren bij de
schietterreinen van Goenoeng Sari
verreden werden, te maken tot
kracht- en behendigheidsprestaties
op de motor, zoals Soerabaja ze
wellicht nog nooit aanschouwd
heeft.
solo-rijders kwamen vroeger of later hori
zontaal terecht. Maar zij vielen in de
zachte modder, zodat de gereedstaande
ambulance geen enkele keer hoefde uit te
rijden. De luidsprekerauto van de heer
Frommelt had echter non-stop werk.
De wedstrijden begonnen tegen negenen
in de morgen en duurden tot na drieën
in de middag. Aan de individuele wed
strijden namen 24 coureurs deel met
zeventien motoren. Veel motoren werden
door verschillende rijders bestuurd.
De publieke belangstelling was enorm,
doch burger- en militaire politie, alsmede
Over Hellendoorn gesproken. Niet het
merk van de motor, maar het talent van
de bestuurder is doorslaggevend tijdens de
wedstrijd. De heer Lwie Tiang Hwie van
Atomic, zelf een der deelnemers - onder
andere aan de merkenwedstrijden - uitte
behartigenswaardige woorden in die rich
ting. Hij zei dat deze wedstrijden ten dui
delijkste hebben bewezen, hoezeer het in
de eerste plaats aankomt op de kwaliteiten
van de rijder. De diverse motormerken
doen weinig voor elkaar onder.
Dat bewees onder andere de voorzitter
van de MCS, de heer Raadveldt, die met
elk door hem bereden merk prijzen vero
verde. Hij raasde in het veld ofwel hij was
als razend op het veld, zoals de heer Lwie
het uitdrukte. Lwie vond het goed dat
Raadveldt onder meer Piola's fiets gewon
nen had, zodat the devil of the road het
wat kalmer aan kan gaan doen...
Overigens lieten Atomic en Niagara zich
inschrijven als donateurs van de MCS,
welke activiteiten de motordealers en
-reparateurs geen windeieren leggen.
Rodeo op motoren. Inderdaad een goede
gedachte. Wedstrijden als gisteren ver
reden - daarop zijn burgermotoren niet
gebouwd en dus valt er na afloop heel wat
aan te repareren, ook al had men bij voor-