Bruggen Meditations from Als we in de oude Ford met een vaart van wel 60 km per uur van Singosari naar Malang of ergens anders heen reden, kon je er zeker van zijn dat een paar keer kip pen vlak voor de wagen de weg overstaken. Soms vlogen de veertjes in het rond en was het 'wijlen de kip', maar als het beest de overkant haalde, vroeg Pa die altijd klaar stond om ons wat bij te brengen: 'Waarom steekt die kip nou de straat over?' De eerste keer dat die vraag gesteld werd, keken we dom; het antwoord wisten we niet. Pa zei lachend: 'Om aan de over kant te komen.' Zo simpel toch. En waar om bouwen wij bruggen over rivieren en zelfs over baaien en zeestraten? Ook om aan de overkant te komen natuurlijk, net als die kip. We gingen met de auto op vakantie naar Bandoeng en Pa had ons verteld wat we zouden zien op deze trip. Het meest span nende en onbegrijpelijke von den we zijn verhaal van een brug over de kali Solo voordat je bij Toeban, aan Java's noordkust kwam. Het bijzondere ervan was dat trein en auto óver dezelfde brug het water moesten overste ken. Dat vonden we vrij grieze lig, stel je voor dat er een trein aankwam als je midden op de brug was? 'Dan ben je de sigaar', zei Pa laconiek, en daar konden we het mee doen. We kwamen aan de kali Solo en dachten dat het de zee was! En over al dat water lag de brug. Enorm lang en groot in onze kinderogen. Pa bedeelde ons de serieuze taak, hem op tijd te waarschu wen als we een trein zagen aan komen en reed de brug op die eindeloos lang leek. We waren halverwege toen mijn jongere broer opeens begon te gillen: 'De trein, de trein!' Pa drukte hard op het gaspedaal en keek daarna pas hoe ver weg hij van de aankomende trein was. Maar er kwam niks aan, helemaal niks. Broer Harry glunderde: '1 april!' Geef neks het was al juli. Hij had meteen een lel van Pa te pakken die - je kan wel nagaan - vrese lijk was geschrokken. Deze kleine episode bleef me bij. laren later staken we die brug weer over op weg van Soerabaja naar Semarang. De Bengawan Solo leek niet meer op de zee, integendeel. Ik vond hem wat smalletjes. De brug was ook niet meer zo eindeloos lang, maar was nog altijd wel een kunststuk. Jammer genoeg weet ik geen bijzonderheden over de brug zoals de lengte, wanneer die brug gebouwd is en dergelijke dingen. Wanneer we naar New York gaan, komen we onder andere door Virginia. Daar slaan we af naar het oosten en gaan niet naar het noorden via Washington D.C., maar via de Chesapeake Bay Bridge Tunnel, sinds 1987 ook wel the Lucius J. Kellam Ir. Bridge Tunnel genoemd naar de man die het bouwen van een brug over de Chesapeake bewerkstelligde. De baig is betul één van de wonderen van de wereld. Je weet niet wat je ziet. Daar, bij Cape Henry in Norfolk, begint de brug die acht entwintig kilometer lang is en hij eindigt bij Cape Charles in Hampton, aan het an dere eind van de baai. Op de brug rij je soms wel dertig meter boven het water 'over de zee'. Hij wordt twee maal onder broken door tunnels die elk tweeënhalve mijl lang zijn en zo'n dertig meter diep liggen; een heel vreemde gewaarwording als je zo geleidelijk aan onder water ver dwijnt. De baai geeft toegang tot havens van de U.S. Nav}> en commerciële havens zoals Norfolk, Portsmouth en Newport News. Dus als het brugverkeer in een tun nel verdwijnt, varen vaak enorme grote slagschepen, torpedobootjagers, tankers en wat al niet, in het water boven de tun nel. Het geheel is geweldig indrukwek kend. De brug strekt zich uit zover het oog reikt en verdwijnt dan ineens in de baai. Voor je duikt een man-made eilandje op van zand en steen, het begin van een tunnel en mijlen verder nog eens zo'n ei landje, het begin van de tweede tunnel en dan rijst de brug weer uit het water als het monster van Loch Ness en strekt zich ver der uit tot Cape Charles, maar niet voor dat je eerst een 'brug over een brug' pas seert. Hoe doen ze het, vraag je je af, het is allemaal zo gigantisch groot en groots. De eilandjes (met elk genoeg parkeer plaatsen voor tweehonderdvijftig auto's) alleen al kostten vijf miljoen dollar per stuk. En nu zijn ze halverwege met het leggen van een tweede wegdek! Er staan daarvoor al peilers in het water die eruit zien alsof ze de baai in marcheren. De hele brug staat in zo'n twaalf tot dertig meter diep water, werd gebouwd in drieënhalf jaar tijd, kostte totaal tweehon derd miljoen dollar (goedkoop voor wat het is), werd geopend op 15 april 1964 en is compleet met opritten ongeveer zeven endertig kilometer lang. Ik kan alleen zeg gen dat het een hele gewaarwording is over die brug te rijden en midden op zee in een auto te zitten! Door de jaren heen, na onze rit over de Bengawan Solo, zijn we over heel wat wonderlijke bruggen ge gaan. De bruggen bij New Orleans over de Mississippi, de Skyway Bridge over de Baai van Tampa, de Verrazano Bridge over de Baai van New York en de elegante Golden Gate Bridge over de Baai van San Francisco om er maar een paar te noemen. Het zijn naar mijn gevoel allemaal wereldwonderen. Er zijn bruggen van staal en beton en er zijn symbolische bruggen. De grootse plannen die onze president heeft voor z'n tweede vierjarige presidentschap ziet hij als 'een brug naar de 21ste eeuw' voor zijn volk en voor de rest van de wereld. Wij zijn allemaal bezig een denkbeeldige brug over te steken die een heel jaar lang is. Op onze trip over die brug zien we heel wat en doen we heel wat ervaringen op. We reizen het ene jaar uit het andere jaar in, maar het verschil tussen onze brug en eentje van beton en staal is dat die van ons maar één kant uitgaat, je kunt niet meer terug. Op onze one way trip blijven we genieten van het uitzicht en blijven we ervaringen opdoen en voor we het weten zijn we bij de volgende brug gearriveerd. Die steken we dan ook over. En waarom doen we dat? Om aan de overkant te komen natuurlijk en het liefst heelhuids. De 1998ste brug wacht ons, een brug die ons, naar we hopen, veilig zal leiden naar vrede, gezondheid en voorspoed en... de volgende brug. Happy New Year! fuul Lentze 42ste jaargang nummer 6 december 1997 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1997 | | pagina 34