Een stage in Indonesië moessQn Henry John Nijland, een Hollandse jongen uit Holten, ontmoette ik aan de bar van het hotel, die op dat moment meer klanten had. Keurig in het pak gestoken stak hij schril af tegen de rest van de aanwezige buitenlanders die wat sjofel gekleed waren. 'Wat ik doe? Ik loop stage in dit hotel,' antwoordde Henry op onze voorspelbare vraag. Nadat wij een aantal keren 's avonds Jakarta hadden verkend, besloot I lenry mee te werken aan een interview. Na de IIAVO en de MEAO ging I lenry naar de Hogere Hotelschool. Leisure en management werd zijn favoriete richting. De verplichte stageperiode kwam naderbij en Henry moest een keuze kenbaar ma ken: in Nederland stage lopen of in het buitenland. 'Tijdens het gesprek met mijn stagecoördi nator had ik nog geen keuze gemaakt. Maar op zijn bureau lag een foldertje over Indonesië. Dit trok mijn aandacht en ik vroeg me af of Indonesië ook tot de mo gelijkheden behoorde om stage te lopen. En dat bleek te kunnen!' I lenry was serieus, maar ook geamuseerd vanwege deze onverwachte mogelijkheid. 'Op 1 oktober 1997 ben ik hier in lakarta aangekomen. Na een introductie van vijf dagen elders in de stad, ben ik hier in ho tel Ibis Mangga Dua geplaatst op de afde ling marketing. Wij werken hier van maandag tot en met vrijdag van negen tot vijf. Maar, omdat ik het razend druk heb, ben ik vaak tot acht of negen uur bezig.' I lotel Ibis Mangga Dua, een van de vier Ibis hotels in lakarta, is al van ver te zien; een behoorlijk complex dat desalniette min knus aandoet. Het hotel, dat niet echt een 'vakantiehotel' is, bestaat uit apparte menten die bedoeld zijn om voor een lan gere tijd te verhuren en hotelkamers die voornamelijk door zakenmensen gehuurd worden. Het staat midden in Glodok, waar eveneens veel bedrijven zijn gevestigd. Op mijn vraag aan Henry of het hotel vol doende bezet is als het overwegend zaken mensen te logeren krijgt, antwoordt hij zonder aarzelen. 'Er zijn wel eens mindere momenten, maar over het geheel gezien is dit hotel voor zeventig procent bezet. De concur rentie is moordend, dus er moet continu gewerkt worden aan klantenwerving en klantenbinding. Dit gebeurt nu ook door de drie meisjes van mijn afdeling, maar ze gaan nog niet gestructureerd te werk. Aan de hand van een lijst wordt de eerst volgende touroperator "geprikt" om klan ten binnen te krijgen. Het is mijn taak om in een nieuw compu terprogramma gegevens op te nemen, waarmee later marketinganalyses gemaakt kunnen worden. Aan de hand van deze analyses kun je dan gerichter bedrijven en touroperators benaderen. Ik ben al begon nen met het introduceren van dit pro gramma bij de dames, maar dat valt niet altijd mee.' 'Hoezo valt dat niet meel' vraag ik ah Henrj' duidelijk gefronst kijkt. 'Wel, het ene moment staan ze begrijpelijk te knikken en het andere moment blijken ze niets gedaan te hebben, omdat ze het niet snapten of gewoon niet wilden! Bovendien, als je hier een opdracht geeft 26 Tekst en foto's: Raymond Abrahams

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 26