Ouderen en de computer Fanaat of freak? Vraagt de kleindochter door de telefoon: 'Oma wat doe je? Hier zijn allemaal com- puterfreaken. Mag ik wel bij jullie komen?' Computerfreaken, en dat zegt een kind van nog maar vijf jaar. Maar dit vijfjarige kind weet al handiger met de computer om te gaan dan haar oma. Oma heeft op latere leeftijd nog moeten leren werken met een computer, voor haar werk op kantoor. In haar meisjesjaren heeft zij een cursus steno en typen met goed gevolg doorlopen. Met veel plezier verrichtte ze haar werk op kantoor, eerst op de rammelende, en later op de electri- sche typemachines. Maar de prestaties van zo'n baan moeten steeds meegaan met de tijd en voor ze het wist, was de computer een feit geworden. Bij ploegen van tien werden de medewerk- (st)ers vertrouwd gemaakt met dit medium. Twee aan twee kon je achter een computer plaatsnemen en degene die het meeste lef had, voerde de opdrachten uit, terwijl de andere toekeek. Tussentijds werd er na tuurlijk van plaats gewisseld. Tijdens de les kreeg je te horen dat je niet zomaar aan de toetsen moest komen, want dan was de kans groot dat je een deel van je bestand wiste, of erger nog: misschien wel een deel van je programma. Dus toog men heel voorzichtig aan het werk. De jongere generatie maakte al opdrachten en toetsen en probeerde gewoon alles uit, met als gevolg dat die al snel vertrouwd raakte met de computer en haar nukken. Oma heeft toen het boek aangevraagd en het zichzelf aangeleerd, maar de angst om iets verkeerd te doen bleef hangen. Wel leerde ze uit het boek systematischer en grondiger werken met de computer dan tijdens de cursus, die slechts een paar da gen duurde. Later kwamen haar collega's vaker bij haar vragen hoe ze een bepaald programma moesten laten werken. Zo heeft oma zich heel langzaam het werken met een computer eigen gemaakt en je zou kunnen zeggen dat ze nu tot een van de grootste computerfreaken behoort. Een computer, bestaande uit een configu ratie van harde schijf, geheugen, snelheid en grootte, met daarnaast randapparatuur zoals een beeldscherm, CD-rom, printer, modem, speakers en veel meer, zie je nu in veel huisgezinnen. De jongeren en niet te vergeten de vaders, spelen hun spelle tjes daarop. Van huizen bouwen, tot vlie gen en doodschieten toe! Kinderen spelen spelletjes waarbij groene, gele en andere fel gekleurde wezentjes al schietend rondspringen, door deuren heen moeten en allerlei versperringen moeten passeren. Onze vijfjarige kleindochter hupt op de stoel mee en haar oogjes zijn niet van het scherm af te leiden, terwijl haar vingertjes over de pijltjestoetsen, spatiebalk, alt- en control-toetsen dansen. Het lijkt net een kleine pianospeelster, een virtuoze! Haar zelf geïmproviseerde computerschil derijtjes met Flying Colours zijn kleurig, levendig door de flikkerende zonnetjes, sterretjes, bogen en strepen. Je kunt ze be studeren en aan de hand van de gebruikte kleurschakering, kun je zeggen dat het een vrolijk kind is. Een neefje dat eens op bezoek kwam, werkte vol aandacht aan een schilderijtje. Er werd al direct voor een donkere achter grond gekozen. De figuren die het pallet verlevendigen moesten, waren allemaal geboren uit het brein van een computer fanaat. Juist deze onechte, science fiction figuren beheersten het beeld en de gebruikte kleuren gaven het geheel geen vrolijke kijk. Maar elke kleuter of peuter ziet zijn fantasiewereld anders. Zo beleeft elk kind, elke puber en elke volwassene zijn eigen plezier aan het wer ken op de harde schijf. Oma doet er haar typewerk op, nu heet dat tekstverwerking en zij maakt daarbij gebruik van vele plaatjes clipartsdie de programma's haar bieden. Er zijn vaste plaatjes die je binnen kunt halen, maar er zijn ook mogelijk heden om zelf je plaatje te creëren en die kun je dan in je tekstverwerkingsprogram ma aanbrengen. Hele fotoboeken kun je op je beeldscherm laten passeren; alleen is het nog een kunst om er wat mee te doen! Onlangs heeft oma zo'n programma ge kocht, maar verder dan het oproepen van de albums is ze nog niet gekomen! Leve de computer! 'Je kijkt ook nooit in HELP', zegt haar dochter steeds. Maar als dat helpprogram ma er nu alleen in het Engels is, moet je dan eerst een cursus Engels gaan volgen om al die termen te kunnen begrijpen? Met gewoon school-Engels kom je er niet. Had je vroeger een XT, AT, een tweezesen- tachtiger of een driezesentachtiger, nu heb je de Pentium, waarvan de 120 al te klein wordt, en dan spreek je niet meer over een 850 megabyte geheugen, maar over 1, 2, 3 gigabyte. Draaide vroeger alles onder een DOS-be- sturingsprogramma, nu is 'mijn versie Windows '95' de beste! Dus dat houdt in, dat je met een Windowsversie van 3.11 al achter loopt. Maar hoe moet dat nu als je alles nèt onder de knie hebt en er lekker mee kunt werken? Moet je dan direct weer verder leren, wennen, knoeien en vastzitten? Ja, dat vastzitten, een praatje apart. Als je vastzit, heb je iets gedaan, wat de compu ter niet begrijpt of kan verwerken. Hij zet dus alles gewoon stil! Om het apparaat weer aan de praat te krijgen, moet je drie knoppen controlalt, en delete) tegelijk indrukken. Hiermee hef je het vastzitten op, en start de computer zichzelf weer op. Deze handeling houdt wel in, dat je een deel - zo niet alles - van je reeds gemaakte werk kwijt bent. Meestal komt het er op neer, dat je hele werk naar de 'knoppen' is. Vandaag de dag doe je dit met de reset- knop. Maar ook deze knop verhindert niet dat je het gemaakte werk verminkt of ver nietigt. Maar geen nood, er is aan gedacht. Met de prullenbak kun je alles weer terug halen. Wat een brein! muma*.* gfetgg*^ ~7 -»n^yy»g?a^j(fyyyT^j^^aujPipMtfgjW9WB»HW 42ste jaargang nummer 8 februari 1998 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 37