Het Indisch Netwerk: 'Kiezen zonder te verliezen' moessQn Het idee om een Indisch Netwerk op te zetten ont stond tijdens een super visieproces (een begeleid leerproces in de zorgsector). In het verlengde van dat supervisieproces werd een Werkgroep Indisch Netwerk opgericht. - J Jim de Vries en Linda Leeuwendal Linda: 'We gaan er vanuit dat iedereen die komt, zich bewust is van het feit dat hij of zij Indisch is, uit twee culturen komt en daar ook iets mee wil doen. Dat betekent: niet alleen nadenken over je roots, of wat heb ik daaraan gehad of overgehouden, maar vooral kijken naar hetgeen je nu en in de toekomst met je Indische identiteit zou kunnen en willen doen.' Opnieuw doemt de vraag op die tijdens talloze gesprekken met tweede en derde generatie Indo's even zo vele antwoorden heeft opgeleverd: 'Wat is Indisch?' Ook de stelling van Huib Deetman (uit de serie interviews die ik deed met Indi sche jongeren in Moesson'Indië was daar en toen', blijft niet onbesproken. Tekst: Riny Boeijen Taak van deze werkgroep was om het idee van een Indisch netwerk uit te werken en te kijken of er genoeg draagvlak voor be stond. Dit resulteerde op 18 maart 1995 in een bijeenkomst waar ruim vijftig be langstellenden bij aanwezig waren en die tot de oprichting van het Indisch Netwerk leidde. Jim de Vries (Amsterdam, 1956) en Linda Leeuwendal (Soerabaja, 1955) zijn twee 'netwerkers' van het eerste uur. Hij is onder meer werkzaam bij het organisatie- en adviesbureau Vonk in Amsterdam en zij is beroepsmatig verbonden aan de stichting Pelita. Twee Indo's die het be lang en de noodzaak van het Netwerk met verve presenteren. Voor wie is het Indisch Netwerk bedoeld Jim: 'Het netwerk is bedoeld voor de Indische generaties geboren vanaf 1940. Hoewel dit jaartal arbitrair is, hebben we daar toch voor gekozen.' Linda: 'Met de Indische generaties bedoe len we overigens 'gemengdbloedigen'. Hollandse mensen die in het voormalig Nederlands-Indië zijn geboren, behoren niet tot onze doelgroep.' Wordt er van belangstellenden een actieve bijdrage verwacht of kan men ook passief deelnemen aan de activitei ten van het netwerk Jim: 'Wij hebben van het begin af aan gezegd dat we niet alleen de kar willen trekken. We willen een netwerk dat le vensvatbaar is; een levend netwerk in de Indische cultuur zoals die nu wordt ge- praktizeerd. De mensen die onze activi teiten bezoeken, brengen in feite 'zichzelf mee' en dragen in die zin al actief bij. Maar daarnaast kan men uiteraard ook op andere wijze actief deelnemen.' Linda: 'Ieder bepaalt zelf wat voor hem of haar In disch is. De betekenis is voor iedereen verschillend. Je leunt op die vraag dus geen slui tend antwoord geven, het is persoonlijk. Bovendien is het een dynamisch proces. Dat betekent dat 'het Indisch zijn' afhan kelijk is van de tijd en omstandigheden waarin je leeft. Onze ouders zijn en waren ook Indisch, maar op hun manier en in hun tijd en omstandigheden.' Jim: 'De oorsprong, de historie kun je daar niet los van zien. Indisch is daarom niet alleen "daar en toen", maar ook "nu en hier" en "straks en hier".' Wat is het doel van het Indisch Netwerk Jim: 'Het samenzijn is al een doel op zich. Daarnaast proberen we - kort sa mengevat - de levende werkelijkheid te continueren. Met andere woorden: Op professionele basis binnen het netwerk komen tot een culturele, historische en psychologische uitwisseling; drie belang rijke dimensies van de Indische identiteit.' Linda: 'Concreet willen we een platform creëren waarbinnen de doelgroep zich kan profileren, een studiekring formeren waarin verschillende thema's aan de orde worden gesteld. Toen de Indische Nederlanders migreer den, werden ze over geheel Nederland verspreid en raakten als groep versnip- 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 30