moessQn Meer informatie: 32 minderhedenorganisaties een dubbel doel na. Binnen de doelgroep ervaringen uit wisselen over je identiteit, leren van el kaar, proberen optimaal te profiteren van je cultuurvoorsprong en naar buiten toe iets laten zien aan de samenleving. Dat laatste element willen we concretiseren door aan het eind van 1998 een debat/ forum te organiseren rond een bepaald thema waaraan vertegenwoordigers van verschillende culturen deelnemen,- men sen die hun sporen op dit gebied hebben verdiend. Namen noemen we nog niet.' Jim: 'Verder hebben we op 17 januari 1998 onze nieuwjaarsreceptie gehouden. Behalve een moment van bezinning - te rugkijken naar - was er een cabaret aan wezig en live-muziek.' Linda: 'Over de programmering voor de rest van het jaar hebben we enkele ideeën, maar deze zijn nog niet vast omlijnd. Het ligt in de bedoeling om een tweetal bijeenkomsten te organiseren met het zelfde thema als in 1997. We nodigen daartoe mensen van het netwerk uit om een presentatie te houden over de wijze waarop ze kijken naar hun identiteit in relatie tot hun werk en leven. We denken daarbij aan personen die werkzaam zijn in de automatiserings- en communicatie branche.' Vervolgens komt het gesprek weer uit op verscheidenheid. Op 'Hollandse' wijze in formeer ik naar de culturele herkomst van hun partners. Jim heeft een half Hollandse/half Poolse partner, Linda had een Molukse partner en daarvoor een Hollandse partner. Waar om geen Indische partner? Linda: ik ben eigenlijk pas de laatste drie jaar door het netwerk en door mijn werk veel Indische leeftijdgenoten tegengeko men. Daarvoor - op school en tijdens mijn studie - nauwelijks. Als ik vroeger - op een feestje bijvoorbeeld - wel eens iemand ontmoette waarvan ik dacht dat die In disch was, dan sprong mijn hart meteen over. Toch durfde ik het nooit te vragen. Je wist namelijk niet of hij of zij die vraag wel op prijs stelde. Niet iedereen die Indisch is, wil ook als Indisch worden bestempeld. Zelfs mijn eigen broer vond zich een echte Hollandse jongen. Nu denkt hij daar heel anders over.' Jim: 'Dat was in die tijd een erg gevoelig onderwerp. Het kwam te dichtbij, leek het wel. Met Indische meisjes had je meer een broer-zus relatie. Zeker in je jeugd. Mijn partner heeft een wezenlijke aanzet geleverd om met mijn identiteit aan de slag te gaan. Zij sprak me aan op typi sche on-Hollandse trekjes. Gedragingen die ik toen niet in de gaten had.' Een communicatie-probleem Jim: 'Nee, geen probleem, maar een ver schil. Communicatie is per definitie ge compliceerd. Dat intrigeert me juist; aantrekken en afstoten. Nu vind ik het heerlijk om het aan mijn Indische ach tergrond op te kunnen hangen.' Linda: 'Dat verschil heeft altijd gespeeld. Vroeger al. Er zijn dingen waar je met Hollandse mensen niet over spreekt. Over dat er zich meer afspeelt tussen hemel en aarde bijvoorbeeld. Typisch In disch onderwerp. Dat zou je in gezelschap van Hollandse mensen hooguit als grap pige anecdote brengen. Niet serieus, zoals het in de Indische gemeenschap wordt benaderd. Zo scherm je jezelf af. Doe je dat niet en stel je je kwetsbaar op, dan word je uitgelachen.' Stel dat je ldnderen zou hebben. Wat zou je die mee willen geven f Jim: 'Opvoeden is voor mij begeleiden naar volwassenheid. In die zin zou ik de historie willen doorgeven en de muziek. Ook zou ik ze Indisch leren koken. De eetcultuur zal immers altijd onder deel blijven van de Indische cultuur.' Linda: 'Dat geldt voor mij ook. Mijn broer is met een Hollands meisje getrouwd. Zijn kinderen hebben dus Indische en Hollandse grootouders. Toen de kleinkin deren voor het eerst rijst aten bij hun In dische opa en oma, zagen ze dat de hond ook rijst kreeg. Het gevolg is dat ze voor taan elke keer vragen of ze aardappelen of 'honden-eten' krijgen. Dit grapje is in de familie niet meer weg te denken.' Jim: 'Voor mezelf heb ik het netwerk ge bruikt om tot 'volwassenheid' te raken. Herkennen door te spiegelen. Je oorsprong weten en daardoor letterlijk leren op twee benen te lopen. De band met Indië en Indonesië was er en is er nog steeds, omdat een deel van mijn familie er woont.' Ben je ooit naar Indonesië geweest firn: 'Ik was zesendertig toen ik de eerste keer naar Indonesië ging. Die reis was erg verhelderend. Het huis stond er nog. Ik ben er binnen geweest. Ik herkende de plavuizen. Verder waren er nog veel meer dingen, maar dat gevoel laat zich zo moei lijk beschrijven. Schaken bijvoorbeeld. Mijn vader leerde me schaken toen ik vier was. In Indonesië kwam ik in con tact met een schaak-goeroe en ik heb ook tegen die man gespeeld. Tijdens het spel merkte ik dat mijn vader me niet heeft geleerd te schaken, maar om daar te zit ten bij volle maan naast de sawah met de krekels op de achtergrond. Zo heeft hij veel dingen aan mij doorgegeven. Vroeger zei hij: "Een pisang is geen pisang als je hem hier (in Nederland) eet." Dat soort dingen zijn niet te verwoorden, maar in Indonesië werden ze helder. Linda: 'Mijn moeder woonde als meisje in Ambon, maar ging echter in Soerabaja naar school. Elke vakantie ging ze naar haar ouders in Ambon. Toen ik weer voor het eerst terugging en Ambon aan vloog, heb ik tijdens de landing twaalf dia's gemaakt. Eenmaal thuis zei mijn moeder dat het leek of ik die beelden voor haar had vastgelegd. Tijdens de eerste drie weken van mijn verblijf was het net of ik met mijn vader en moeder reisde. Ik zag alles door de ogen van mijn ouders. Ik heb heel veel bloemen en vruchten gefotografeerd. Iets wat ik anders nooit doe. Toen ik de dia's liet zien, reageerden mijn ouders precies zoals ik had verwacht. Bij elke dia die ik maakte, wist ik wat mijn vader of moe der zou zeggen. Na drie weken ben ik eigenlijk pas aan mijn eigen reis begonnen. Ik herkende bijvoorbeeld veel in de motoriek van de Indonesiër. Dezelfde als die van mijn ouders. Indonesië is het mooiste land van de we reld. Toch zou ik er alleen maar kunnen werken en dan nog op voorwaarde dat ik hier in Nederland kon blijven wonen.' Jim: 'Ik heb in Indonesië zelfs al een graf. Toch zou ik er niet aan moeten denken om er te wonen. Ondanks het feit dat ik ontzettend ontregeld ben na een Indone- sië-reis en weer aan alle omstandigheden hier moet wennen. Alles is op zijn plaats gevallen. Het is goed zo.' 'Eenheid in verscheidenheid' is de sleu telgedachte waarmee we het gesprek beëindigen. Jim en Linda spreken de hoop uit dat het netwerk kan bijdragen tot die eenheid. Poekoel teroes Indisch Netwerk, Grensstraat 25-1, 1091 SW Amsterdam, telefoon 020 - 665 97 79.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 32