's Lands wijs, 's lands eer When in Romedo as the Romans do moessQn We reden op een late namiddag temg van mijn beroepswerkzaam heden in Medan, naar het betrekkelijk nieuwe wooncomplex Setia Budi Indah aan de rand van de stad, waar ik mijn residen tie heb. Overigens heb ik daar best een comfortabel huis met zelfs een klein, niervormig zwembad in de achtertuin. Rond de badplaats hebben wij rotspartijtjes geknutseld met tropische planten en bloemen eromheen. Verder wonen in de tuin parkiet jes in een mooie vogelkooi met Batakdak en uitzicht op ons bad. Het verkeer in Indonesië Wanneer ik schrijf 'we', dan zijn dat mijn chauffeur Gunawan, een jonge man van nog geen dertig jaar oud, en ik. Het voertuig waarin we reden was mijn dienst Toyota Minibus (Kijang type). Vlak voor het Setia Budi Indah complex rijdt Gunawan keurig op de rechterkant van de linker weghelft (we rijden hier links), knippert op tijd met zijn richtingaanwijzer en maakt rechtsaf de bocht het wooncomplex in. Nu wil het geval dat op dat moment een motorfiets ons onver wacht van rechts probeert in te halen. Dat lukte net niet. Meestal lopen zulke waaghalsachtige manoeuvres in dit land nog net goed af, maar dit keer ging het mis en de motorrijder donderde met zijn rijwiel naast onze Kijang op de straat. Voordat ik verder ga, moet ik zeggen dat ze in Indonesië - althans in Medan en omgeving, practisch in de hele provincie Noord- Sumatra - systematisch roekeloos rijden. Aangezien ik tot van daag de dag niet vertrouwd heb kunnen raken met dit systeem, maak ik in mijn auto's liefst gebruik van een locale rij-expert (weliswaar een luxe, maar daar heb ik wel wat voor over) Zoals ik al aanduidde, lopen deze vermetele handelingen in het verkeer - vaak zeer tot mijn verbazing - net nog zonder ongeluk ken af. Dat komt hoofdzakelijk door de loffelijke tolerantie van de drivers, die fouten van anderen (zoals wij die zien) zonder opwinding op de koop toe nemen. Zij passen zich in zulke om standigheden onmiddellijk bij de nieuwe verkeers-situatie aan, ongeacht wie de fout heeft gemaakt. Met je wijsvinger op de rechterhelft van je voorhoofd tikken in de richting van de boos doener, past niet in dit systeem. Komt het echter toch tot een onverhoedse botsing, dan is Leiden in last. Dan gaan ze wel goed tegen elkaar tekeer. Mijn chauffeur parkeerde de Kijang na de bocht genomen te hebben aan de kant van de weg en onderzocht onze schade die tot ons geluk nihil bleek te zijn. De motorrijder kroop beteuterd en ontdaan onder zijn rijwiel vandaan. Zijn schade was een behoorlijke knik in het stuur, maar gelukkig had de man zelf geen zichtbaar letsel. Een prettig gesprek Nu ontstond een hevige en zeer opgewonden twist tussen mijn chauffeur en de motorrijder, die een stuk ouder bleek te zijn. Zoals gewoonlijk in zo'n geval, werd de ruzie gadegeslagen en aangehoord door een ras toenemende groep van op sensatie be luste mensen, jong en oud, en van beide geslachten, die kenne lijk van het ongelukkige voorval zeer genoten. Late in the afternoon my chauffeur Gunawan, a young man in his late twenties, and I were driving home from work in Medan in my Toyota Minibus (Kijang type). Gunawan drove correctly in the right lane of the lefthand side of the street (we drive on the left here) just before the Setia Budi Indah complex where I live. He indicated in good time with his indicator to the right and made the turn into the living complex. It happened that just at that same moment a motorcyclist unexpectedly tried to overtake us from the right. He almost got away with it. Mostly such foolhardy driving manoeuvres in this country just come off, but this time is didn't, and the motorcyclist crashed with his bike onto the street next to our Kijang. Traffic in Indonesia Before I go any further, I must say that the driving in Indo nesia - at least in Medan and surrounding area, practically the whole province of North-Sumatra - is systematically reckless. I have never been able to get used to this system so I prefer to make use of a local driving expert (true; a luxury, but it's worth it). As I have already indicated, these atrocious driving manoeu vres happen - often to my complete suiprise - without causing an accident. That comes principally from the gentlemanly tolerance of the drivers who accept the mistakes of others (as we see them) without any recriminations. They adapt themselves immediately to the circumstances surrounding the new traffic situation, regardless of whose fault it was. Giving the finger is not appropriate in this system. However, when an accident does happen, all hell breaks loose. They come down on each other like a ton of bricks. My chauffeur parked the Kijang at the side of the street, after making the turn and assessed our damage - luckily there was nothing to see. The motorcyclist crept shocked and stunned out from under his motorbike. His damage was a serious kink in his handlebars. Fortunately, the man himself did not have any visible injury. A heavy and very aroused argument followed between my chauffeur and the motorcyclist, who appeared to be a lot older. As usual in a case like this, the argument was being watched and listened to by a rapidly growing crowd, young and old, male and female, enjoying the sensation. Indonesian customs If you think that the argument was about who was at fault, you've got it completely wrong. Yes, my chauffeur, perhaps because I was there, began at first to pile the blame on the other party. The man however, was not interested in whose fault it was and made an immense fuss over the fact that a Tekst: P. Roeloffs Translation: Merrigan Schofield 38

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 38