Wanneer jullie denken, dat de twist over de vraag ging wie er nu schuldig was, hebben jullie het danig mis. Ja, mijn chauffeui; misschien omdat ik erbij was, begon aanvankelijk wel met een vette bek de schuld op het slachtoffer te gooien. Deze echtep wil de van de schuldvraag niets weten en maakte zich reusachtig druk dat een jongeman het waagde hem op zulk een grove ma nier toe te spreken. Beiden wonden zich zo op - zonder ook maar verder een woord te reppen over hoe dit ongeluk nu wel tot stand was gekomen - dat mijn chauffeur dreigde zijn militaire relatie erbij te halen. De oudere man revancheerde hierop met de dreiging een nog hogere Piet te involveren. De schuldvraag zou bij ons thema nummer één zijn, maar daar is geen sprake van in dit land. Hier wordt in zulke gevallen als regel een schikking getroffen, waarbij de rijkere aan het kortste eind trekt, ongeacht wie het ongeluk veroorzaakt heeft. De politie erbij halen, is het laatste waar men aan denkt. Dat wordt namelijk een dure en lastige grap: proces verbaal - hetgeen afgekocht kan worden - en als de partijen het niet eens kunnen worden, moeten ze naar het politiebureau waar ze vooreerst hun vehicles moeten achterlaten totdat een uitspraak - door wie dan ook - is gemaakt. Dat kan wel enige dagen duren en dat kost veel geld. Na een heftige woordenwisseling - waarvan ik maar de helft be greep - liepen mijn chauffeur en de oudere man op een gegeven moment ieder driftig naar een dichtstbijzijnde telefoneer-moge- lijkheid om de betreffende vrienden op te bellen (de militair en de nog hogere Piet zijn natuurlijk nooit gekomen). Sutrisno Gelukkig kwam Gunawan het eerste temg. Ik heb hem toen ver zocht onmiddellijk mijn eerste, iets oudere chauffeur Sutrisno thuis op te bellen en hem te vragen met mijn privé Toyota Jeep naar de plek des onheil te komen. Daar wij vlak bij huis waren, geschiedde dit in een wip. Net nog voordat de oudere man, het slachtoffer, van zijn tele foongesprek terug kwam, had ik de gelegenheid Sutrisno op het hart te drukken dat ik van de zaak zonder heibel af wilde zijn en dat hij in alle rust en bedaardheid de man moest aanpakken. Met deze injectie kreeg het gesprek meteen een andere toon. Het gesprek met Sutrisno verliep in het kort als volgt. De man: 'Ben jij een Javaan?' Sutrisno: 'Ja, zeer zeker'. De man: 'Dat is fijn, want ik ben ook Javaan en nu kunnen wij tenminste goed met elkaar praten', vervolgens minachtend wij zend op Gunawan: 'Dat is beslist geen Javaan'. Sutrisno en Gunawan antwoordden gelijktijdig en ietwat veront waardigd dat Gunawan ook Javaan was. Daarop reageerde de man: 'Als hij ook Javaan is, dan moet hij toch weten dat hij niet zo tegen mij tekeer mag gaan, dat is toch niet het Javaanse gebruik?' Het gesprek begon na verloop van tijd te kalmeren en ik dacht dat het juiste moment nu wel was gekomen om een schikking aan te spannen. Tenslotte was ik de oudste van allen en naar Javaans gebruik dus de meest gerespecteerde. Dat ging erin. Ik stelde het gezelschap voor de kosten van een nieuw stuur maar eens te laten taxeren. Mijn vrienden kenden de prijzen maar al te goed en schatten deze op een voor mij hanteerbaar bedrag. Ik reikte daarop de man mijn hand en bood hem aan de vervanging van zijn ge knikte stuur voor mijn rekening te nemen. Dat vond hij een younger man had the nerve to approach him in such a rough manner. Both of them were so wound up that, without uttering another word about how the accident occured, my chauffeur threatened to involve his military relative. The older man retorted by threatening to involve someone in higher authority. The question of guilt would be our number one priority. Nothing of the sort in this country. Here, as a rule, in these instances, an agreement is reached whereby the richer pulls the shortest straw regardless of who has caused the accident. Involving the police is the last thing that comes to mind. That would be a very expensive and painful business. A charge which could be bought off and - if the parties cannot come to an agreement - they will have to go to a police station where they must leave their cars until a ver dict by whoever it might be, has been made. This could take several days and cost a lot of money. After a heated discussion - of which I only understood half - my chauffeur and the elder man walked, both angry to the nearest possible phonebooth to ring their respective friends (the military and the higher officer of course never turned up). Luckily Gunawan came back first. Immediately I asked him to ring my first and slightly older chauffeur Sutrisno at home to ask him to come to the scene of the accident with my private Toyota Jeep. As we were so close to home, he was there in a trice. Sutrisno Just before the elder man, the victim, came back from his telephone call I was able to impress on Sutrisno's mind that I would like to solve the problem without trouble and that he should deal with the man with patience and calmness. With this given intention, the tone of the conversation changed straight away. In short the conversation with Sutrisno went as follows: The man: Are you Javanese?' Sutrisno: 'Yes, certainly.' The man: 'That's good, because I am also Javanese and now, at least, we can have a good conversation.' Then pointing contemptuously at Gunawan: 'He's definitely not a Javanese.' Sutrisno and Gunawan answered simultaneously and somewhat indignantly that Gunawan was. To that the man responded: 'If he's a Javanese, then he should know that he canot carry on like a madman to me, that is not Javanese custom, is it?' After a while the conversation calmed down and I thought the right time had come to settle the situation. After all I was the most senior and according to Javanese custom, therefore the most respected. It came at the right moment. I proposed to the group that we have an estimate for the cost of new handlebars. My friends knew enough about the prices and they estima ted a manageable amount. After that I shook hands with the man and offered to take care of his damaged handlebars. He thought that was a fine gesture. We agreed that Sutrisno (with the Jeep) and the man (with the motorbike) would arrange new handlebars somewhere, and I would drive home with Gunawan in the Kijang. 39 42ste jaargang - nummer 9 - maart I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 39