Motorrijden in Indië
lp - -- -
feld de snelheidsraces herinneren die in
het havengebied (Perak) werden verreden
op Nortons, Matchless', BMW's, DKW's,
NSU's, TWN's, Puchs, Sparta's en ma
chines van vele anderen merken, die nu
allemaal plaats hebben moeten maken
voor de moderne Japanse wegkanonnen.
In die dagen werd het showelement van
de motor volledig recht gedaan als je op
zo'n machine het centrum van Soerabaja
doorkruiste op een goed gekozen tijdstip
en met de juiste snelheid. Hoe kon je
meer opvallen en benijd worden dan
wanneer je stijlvol en beheerst voortrolde
op een regelmatig ploffende Harley.
Helemaal geweldig was het als je het
lange Harley-zadel ook nog deelde met
een regionale schoonheid!
Had je geen Harley dan behoorde je met
elke andere motorfiets in elk geval tot de
groep van easy ridersl Je deed natuurlijk
mee aan het motor-toerisme van die zor
geloze tropenjaren rond 1950.
Deze pleziertochten gebeurden meestal
in clubverband, zoals de bijgaande foto
toont. De motorrijders van toen wisten
gezelligheid te waarderen. Trouwens, een
grote groep betekende ook veel motorfiet
sen, die bekeken, beluisterd, bewonderd
en besproken konden worden.
Maar bij toertochten was natuurlijk ook
het reisdoel van belang en dat was - uit
gaande van het warme Soerabaja - meest
al een koel bergoord: Batoe, Tretes of ver
der weg Sarangan bijvoorbeeld, of een
andere verkoelende omgeving waar onder
andere gezwommen kon worden. Op het
mooie Java was geen gebrek aan zulke
prachtige toeristische plaatsen!
De rit erheen was ook een waar genoe
gen: altijd mooi weer (maar dat vond je
daar gewoon) en een goede geasfalteerde
weg langs mooie desa's, sawah's of bos
sen en daarbij het panorama van één of
meer van Java's mooie vulkanen
Tekst: H.W. Lincklaen Westenberg
De bijgaande foto doet de herinneringen
aan motorgenoegens in Indië en Indone
sië herleven en heeft eigenlijk geen toe
lichting nodig.
Schitterend is de Harley met zijspan die
de stoet aanvoert van de Soerabaja Motor
Club op één van die geslaagde toertoch
ten vanuit het warme Soerabaja naar een
koel bergoord, in dit geval Sarangan op
de hellingen van de Lawoe.
De vlakke weg omzoomd door asembo-
men ging voorbij Madioen over in flinke
hellingen, die men altijd moet nemen
om een bergoord te bereiken. Die hellin
gen hoorden er wel bij: tijdens een steile
klim hadden mens en motor de gelegen
heid om te tonen wat ze waard waren!
De Harley Davidson op de foto werd
(voor zover we ons herinneren) bestuurd
door de heer Van der Kolk van de
Soerabaja Motor Club en bemand door
zijn vrouw en kinderen.
Motorfietsen zijn altijd zeer geliefde en
begeerde voertuigen geweest in Indië en
Indonesië. Vooral in de eerste tien na
oorlogse jaren, waarin het verkeer nog
niet door auto's werd beheerst. De ge
bruiksdoeleinden waren talrijk. Bijvoor
beeld vervoer, sport, show en toerisme.
Een motorfiets is in de droge maanden
een ideaal vervoermiddel, maar waarde
loos in de kletsnatte west-moesson!
Dus in de tropen is de motor maar iets
meer dan een half jaar goed bruikbaar en
dan meestal voor korte ritten. In andere
landen is het natuurlijk meestal nog
slechter.
De motorsport kwam na de oorlog op en
werd, zeker in Soerabaja, hartstochtelijk
bedreven. Of men toen in Soerabaja
voorop liep, weet ik niet, maar elke na
oorlogse Soerabajaan kan zich ongetwij-
42ste jaargang - nummer 9 - maart I 998