Motorrijden in Indië lp - -- - feld de snelheidsraces herinneren die in het havengebied (Perak) werden verreden op Nortons, Matchless', BMW's, DKW's, NSU's, TWN's, Puchs, Sparta's en ma chines van vele anderen merken, die nu allemaal plaats hebben moeten maken voor de moderne Japanse wegkanonnen. In die dagen werd het showelement van de motor volledig recht gedaan als je op zo'n machine het centrum van Soerabaja doorkruiste op een goed gekozen tijdstip en met de juiste snelheid. Hoe kon je meer opvallen en benijd worden dan wanneer je stijlvol en beheerst voortrolde op een regelmatig ploffende Harley. Helemaal geweldig was het als je het lange Harley-zadel ook nog deelde met een regionale schoonheid! Had je geen Harley dan behoorde je met elke andere motorfiets in elk geval tot de groep van easy ridersl Je deed natuurlijk mee aan het motor-toerisme van die zor geloze tropenjaren rond 1950. Deze pleziertochten gebeurden meestal in clubverband, zoals de bijgaande foto toont. De motorrijders van toen wisten gezelligheid te waarderen. Trouwens, een grote groep betekende ook veel motorfiet sen, die bekeken, beluisterd, bewonderd en besproken konden worden. Maar bij toertochten was natuurlijk ook het reisdoel van belang en dat was - uit gaande van het warme Soerabaja - meest al een koel bergoord: Batoe, Tretes of ver der weg Sarangan bijvoorbeeld, of een andere verkoelende omgeving waar onder andere gezwommen kon worden. Op het mooie Java was geen gebrek aan zulke prachtige toeristische plaatsen! De rit erheen was ook een waar genoe gen: altijd mooi weer (maar dat vond je daar gewoon) en een goede geasfalteerde weg langs mooie desa's, sawah's of bos sen en daarbij het panorama van één of meer van Java's mooie vulkanen Tekst: H.W. Lincklaen Westenberg De bijgaande foto doet de herinneringen aan motorgenoegens in Indië en Indone sië herleven en heeft eigenlijk geen toe lichting nodig. Schitterend is de Harley met zijspan die de stoet aanvoert van de Soerabaja Motor Club op één van die geslaagde toertoch ten vanuit het warme Soerabaja naar een koel bergoord, in dit geval Sarangan op de hellingen van de Lawoe. De vlakke weg omzoomd door asembo- men ging voorbij Madioen over in flinke hellingen, die men altijd moet nemen om een bergoord te bereiken. Die hellin gen hoorden er wel bij: tijdens een steile klim hadden mens en motor de gelegen heid om te tonen wat ze waard waren! De Harley Davidson op de foto werd (voor zover we ons herinneren) bestuurd door de heer Van der Kolk van de Soerabaja Motor Club en bemand door zijn vrouw en kinderen. Motorfietsen zijn altijd zeer geliefde en begeerde voertuigen geweest in Indië en Indonesië. Vooral in de eerste tien na oorlogse jaren, waarin het verkeer nog niet door auto's werd beheerst. De ge bruiksdoeleinden waren talrijk. Bijvoor beeld vervoer, sport, show en toerisme. Een motorfiets is in de droge maanden een ideaal vervoermiddel, maar waarde loos in de kletsnatte west-moesson! Dus in de tropen is de motor maar iets meer dan een half jaar goed bruikbaar en dan meestal voor korte ritten. In andere landen is het natuurlijk meestal nog slechter. De motorsport kwam na de oorlog op en werd, zeker in Soerabaja, hartstochtelijk bedreven. Of men toen in Soerabaja voorop liep, weet ik niet, maar elke na oorlogse Soerabajaan kan zich ongetwij- 42ste jaargang - nummer 9 - maart I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 41