Nieuw licht op het Indische verleden Indische geschiedschrijving en het Nederlandse geschiedenisonderwijs (1 Het gaat goed met de aandacht voor Indische Nederlanders in het onderwijs. In een aantal artikelen legt Tom van der Geugten - Indisch historicus en lerarenopleider - uit waarom en op welke manier er meer aandacht wordt gegeven en hoe het onderwijs beter kan. 'Koloniale geschiedenis, daar weet men niets van! Als "Indisch" door elkaar wordt gehaald met "Indonesisch", dan blijkt daaruit toch dat Nederlanders hun eigen geschiedenis niet kennen!' Dit verzuchtte Edy Seriese, directeur van het Indisch Wetenschappelijk Instituut in november in het radiopro gramma Van Belang bij het verschijnen van de boeken Uit Indië geboren en Karei Zaalberg (zie literatuur lijst). De onwetendheid van veel Nederlanders over de geschie denis van Indische Nederlan ders en hun herkomstland wordt vaak in verband ge bracht met het onderwijs. Dat veel Nederlanders over dit onderwerp op school inderdaad weinig hebben geleerd, is echter een gevolg van de trau matische verwerking van de Indonesische dekolonisatie en de daardoor beperkte belang stelling voor de Indische migranten. Ook in Indische lering is de belangstelling voor de eigen afkomst in de naoor logse decennia weggedrukt. In 1991 schreef ik in Moesson uitgebreid over schoolboeken uit de periode 1960-1990. Aan Nederlands-Indië is altijd wel een zekere aandacht besteed, maar deze betrof voor al economische en politieke activiteiten van Nederlanders, met vanaf omstreeks 1975 ook aandacht voor sociale geschiedenis. Sinds ongeveer 1980 nam de belang stelling voor Indische Nederlanders langzamerhand toe, hoewel aan de kwaliteit nog wel eens wat mankeerde. Indische geschiedschrijving De toenemende belangstelling voor Indische geschiedenis hangt samen met maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de multicultureler wordende sa menleving, groeiend etnisch bewustzijn van Indische Nederlanders, het gewij zigde allochtonenbeleid van de overheid, groeiende wetenschappelijke belang stelling en publicaties op dit terrein. In het fraaie Uit Indië geboren zijn vier eeuwen familiegeschiedenis beschreven vanuit Indisch perspectief, wat gesteld wordt naast bestaande koloniaal- Nederlandse en Indonesisch-nationale gezichtspunten. De inleiding behandelt de nog beperkte kennis over geschiede nis en cultuur van mensen die in Indië geboren zijn of uit ouders die er ge leefd, gewoond en gewerkt hebben: 'Uit de koloniale geschiedschrijving komen we betrekkelijk weinig over hen aan de weet. In de discussie over de dekolonisatie staat de Indi sche gemeenschap pas de laatste jaren in de belangstelling. De geschiedschrijving over nieuwkomers ging tot voor kort aan de lotgevallen van de "grootste gekleurde minder heid van Nederland" voorbij. Iedereen lijkt het erover eens dat zij De twee genoemde boeken, Uit Indië geboren en Karei Zaalberg, zijn belang rijk omdat ze als vorm van Indisch- centrische (of 'Indocentrische') geschied schrijving nieuw licht werpen op de geschiedenis van de Indische groep. zonder struikelen hun weg hebben gevonden in Nederland, de Verenigde Staten, Australië en waar ze al niet zijn terechtgekomen. Zelfs gesteld dat het waar is, dan zijn de redenen voor dat succes de moeite waard. Tekst: Tom van der Geugten Foto in schoolboek, bedoeld om een niet-zielig beeld van de Indo in Indië over te brengen (Uit: Sporen. Qeschiedenis voor de onderbouw 2, Groningen 1992). 42ste jaargang - nummer 10 - april 1998 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 13