Liever niet in groepsverband, maar toch verzorgd naar Indonesië? Literatuur: moessQn Vraag dan naar onze brochure 'Van Sabang tot Merauke'. ANVR Of... wilt u eens naar HAWAII? Wij zenden u graag onze Hawaii bochure. Wij maken vrijblijvend een offerte. Wij leveren ook 'losse' vliegbiljetten. AURORA TRAVEL SERVICE B.V. C Ook is kennis van de koloniale ver houdingen onontbeerlijk om te kun nen begrijpen hoe het Indische men sen na de oorlog is vergaan.' Indisch-centrische geschiedschrijving corrigeert het bestaande historische beeld. Het idee dat Indische families in de kolonie tussen hamer en aambeeld terechtkwamen en nauwelijks maat schappelijke invloed uitoefenden, is volgens de schrijvers van Uit Indië geboren onhoudbaar: 'De verklaring is dan dat het kolonia le systeem te rigide was om niet- blanken een kans te geven. Dat klinkt logisch, omdat discriminatie naar uiterlijk voorkomen en huidskleur voorkwam in Indië. Alleen gaat zo'n interpretatie al te gemakkelijk voorbij aan de flexibili teit van mensen. Zo werkten er in de ambtelijke wereld talloze em ployés die in Indië waren geboren en een deel van hen bekleedde ook hoge functies. Bovendien waren de nieuwkomers op alle fronten afhankelijk van degenen die al eeuwen in Nederlands-Indië leefden. Over die afhankelijkheidsre latie mag weinig bekend zijn, het was niettemin een onmiskenbare realiteit.' Op het kruispunt van toenadering en afwijzing Belangrijk in Indisch-centrische ge schiedschrijving is aandacht voor de dynamiek van de Indische levenssfeer, zoals in het volgende citaat uit Uit In dië geboren: 'Vanaf de vroegste aanwezigheid van Europeanen in Indië [trad] vanzelf vermenging op tussen de Europese en Aziatische levenssfeer. Er werd onderling gehuwd of men leefde in concubinaat, en de al dan niet gewet tigde kinderen werden opgenomen in de christelijke gemeenschap, die zich trouwens ook uitstrekte over slaven en "inheemse" bevolkingsgroepen. Op ieder terrein van het bestaan, of het nu om werk, wonen, samen leven, ontspanning, uitgaansleven of eten ging, beïnvloedden de groepen binnen de koloniale samenleving el kaar. In de verhalen over de vroegste tijd staan we aan de bakermat van de Indische cultuur. We zien tevens dat er een continue spanning heeft bestaan tussen het Indische leven van degenen die zich vestigden en het totokse (import-Europese) leven, dat zich probeerde af te schermen van al wat niet-Europees was, maar mettertijd vanzelf Aziatische invloe den uit de ontstane "mengcultuur" absorbeerde. Door de eeuwen heen is een besef gebleven van "Europees" versus "Indisch", met inbegrip van de wederzijdse beeldvorming. Alleen waren de grenzen niet altijd en over al even absoluut, en verschilde de identificatie nogal door de tijd. Er bleef sprake van in- en uitsluiting, in religieus opzicht, maar ook in de sfeer van werk en sociale omgangs vormen. Op het kruispunt van toe nadering en afwijzing evolueerde het Indische, steeds aangepast aan de noden der tijd, in sommige perioden dominant, dan weer verborgen achter de Europese of Nederlandse fagade.' 'De Indische kleurlingen en hun benamingen' Onvermijdelijk bij Indische geschiede nis is verwarring over namen van de Indische groep. In zijn voor lexicogra fen gezaghebbende artikel 'De Indische kleurlingen en hun benamingen' noemde Prick van Wely er in 1905 meer dan twintig: Indo-Europeaan, Indo, Indiër, halfbloed, half-caste, kleurling, blauwe, klipsteen, liplap, lipper(tje), creool, sinjo (njo), nonna (nonnie), petjoe(k), serani, Euraziër/ Euraziaat, mesties, poesties, kasties, toepas, cristietsen. Afgezien van Indische mensen, Indi- schen, Indische, Indisch meisje en Indische jongen kwam in 1916 daar nog het na 1945 ingeburgerde begrip 'Indische Nederlander' bij. Dat de meeste van deze begrippen in heden daagse geschiedschrijving niet in alge mene zin toepasbaar zijn, behoeft geen betoog. Een uitgebreide bespreking van begrippen vindt u op het Indisch Infor matiepunt (http:www.worldaccess.nl/~vdbroeke/ hoofd.htm) onder Wegwijzer. Welke aandacht krijgen bovengenoem de zaken in het onderwijs? Over die vraag gaan mijn volgende artikelen Uit Indië geboren Vier eeuwen familiegeschiedenis door Wim Willems e.a. (red.) 14 (Advertentie) Clauskindereweg 28-29,1069 HN AMSTERDAM travel service B.v. Telefoon 020 - 619 93 77 (Zaterdag telefonisch niet bereikbaar) Karei Zaalberg Journalist en strijder uoor de Indo door Ulbe Bosma KITLV: 482 pag. (paperback) prijs 65,00 Waanders: 224 pag. (paperback) prijs f 55,00 Mijn eigen artikelen over 'Indische Nederlanders in het geschiedenisonder wijs' verschenen in Moesson 3 t/m 9 (1991-1992).

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 14