mones og slechts erinnering moessQn Jakarta. De economische crisis in Indonesië woekert als een tumor. Massa-ontslagen, voedseltekorten en prijsstijgingen bedreigen het grootste deel van haar ruim tweehonderd miljoen tellende bevolking. Toch is niet alleen de 'gewone' Indonesiër slachtoffer. Ook de expats (de buitenlanders) lijden onder de malaise. Een gesprek met Klaas Kemp, de Nederlandse manager van een van de beroemdste restaurants van Jakarta: Memories. Valentijnsdag. Het restaurant aan de Jl. Jend. Sudirman in Jakarta zit bomvol. Er klinkt een vertrouwd ge luid van tinkelende glazen en gedempte gesprekken met op de achtergrond een evergreen van een viermans orkest. Op de menukaart prijken typisch Hol landse gerechten: stampot boerenkool, erwtensoep met worst, een bal gehakt en zelfs griesmeelpudding. Allemaal volgens recept van moeder Kemp. Maar ook rijsttafel en sirloin-steak be horen tot de mogelij kheden. De gasten genieten een gal- genmaal. Na bijna dertien jaar te hebben gefloreerd, is ook dit restaurant ten prooi gevallen aan de val van de rupiah. Morgen staan de 53 personeelsleden samen met Klaas Kemp op straat. De maandhuur van 10 duizend dollar (begin december 1997 38 miljoen rupiah en nu 120 miljoen rupiah) en de gestegen voedselprijzen zijn een onneembare hindernis geworden. Kemp weigerde echter te be zuinigen op kwaliteit: 'De mensen komen naar Memo ries voor herinneringen. Ik wil die herinneringen niet bederven door slechte kwali teit te leveren. Dan ga ik liever ten on der. Maar wel met trots.' Klaas Kemp werkte bij Oasis, de eige naar van Memories, toen hij in 1985 van de directie het aanbod kreeg om een Polynesisch restaurant op te star ten. Het betonnen complex paste ech ter niet bij de ideeën van Kemp: 'Ik miste water, palmbomen en een tuin. Daarom besloot ik een grillres taurant te openen. Dat wekte verwon dering bij mijn veelal Indonesische gasten. U bent toch een Hollander, zeiden ze. Dan moeten we toch een Hollandse biefstuk bij u kunnen eten- Dat was voor mij geen probleem. Maar daar bleef het niet bij. Men wilde haring, paling en erwtensoep.' De menukaart breidde zich elke week uit. De ingrediënten werden ingevlogen vanuit Nederland. Na een half jaar werd een Holland Promotie opgestart. Dat was een groot succes. Er kwamen verzoeken voor allerlei ty pisch Hollandse gerechten. Maar men kon het zo gek niet bedenken of Klaas had het binnen een week in huis. Kemp: 'Zo was er een vraag naar "zes- schaft", dat komt uit Gelderland. Ik kende het niet, liet het recept in Nederland opzoeken en kon het gerecht een week later voorzetten aan een te vreden klant.' Alle nieuwe gerechten staan eerst een aantal weken op een proefmenu. Als er voldoende vraag naar is, dan wordt het toegevoegd aan het vaste menu. Zoniet, dan verdwijnt het. Omdat zijn conduite-staat onder ande- Tekst: Riny Boeijen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 22