Assimilatie!
Juridische bijstand of advies nodig?
moessQn
Mijn verhaal gaat over Bandung, waar
ik een gelukkige jeugd heb gehad, dank
zij mijn goede ouders. Wij hebben ge
woond Sumatrastraat 44 tot aan de
dood van mijn vader. Nu is een neef
van mij - Paul - in Bandung geweest in
1997, omdat hij als geoloog in Indone
sië werkte. Hij had een collega-geoloog
die familie in Bandung had en Paul
uitnodigde om daar te logeren en de
plaatsen te bezoeken waar onze familie
herinneringen aan had.
Paul bezocht het kerkhof Pandoeweg
op zoek naar mijn vaders graf. Helaas
waren graven van zestig jaar en ouder
geruimd. Vreemd, we hebben daar
nooit bericht van gehad. Het huis in de
Sumatrastraat was er nog; nu een kan
toor geworden en onherkenbaar ver
bouwd. Het had echter nog de originele
deuren en ramen, zelfs de voordeur
met 'brieven' erop was er nog. Toen hij
aan de djaga vertelde waarom hij geïn
teresseerd was, vertelde de djaga een
opmerkelijk verhaal.
Hij zei dat er een hantu (geest) van een
Hollander in het huis was, die elke
donderdagnacht verscheen. Zij moesten
dan bier, wit brood en witte sigaretten
(geen kretek) voor hem klaarzetten om
hem te vriend te houden anders zou
hij bezit nemen van een van de Indo
nesiërs, die dan in trance kwam en
I lollands begon te praten.
Zij vertelden dat het de geest was van
een Hollander die in de jaren dertig in
het huis had geleefd (en er was gestor
ven). Zij overtuigden Paul ervan, dat
het zijn grootvader moest zijn (dus
mijn vader). Paul vroeg bij zijn vertrek
om onze groeten aan de hantu over te
brengen (de volgende donderdagnacht)
van familie in Holland en Amerika.
Het hele verhaal doet me wat! Ik heb
een Indische ziel (ben er geboren).
Hoe moet ik met dit verhaal verder?
Wat betekent het? Heeft zijn ziel geen
rust, nadat zijn graf is geruimd?
Mijn vader was een zeer geliefd mens.
Als voorzitter van de Bandoengse soos
had hij zijn vaste tafel in een hoekje
bij de ingang. De djongossen van de
soos zorgden dat hij daar altijd kon
Hoewel al veel zaken bespreekbaar
worden en uit de taboe-sfeer worden
gehaald, moet er nog véél gebeuren:
landelijk, maar ook in de Indische ge
meenschap.
Met de jaren is bij de gestudeerde Indo
het Indisch bewustzijn duidelijker naar
boven gekomen, getuige de vele Indi
sche netwerken op Internet. Hoewel
sommigen nóg Hollandser werden, is
er ook een grote groep die zonder meer
trots is op zijn afkomst: de Indo betul.
Tot deze laatste groep mag ik mij geluk
kig rekenen. Ik ben zelfs zover gegaan,
dat ik de Europese kleding heb afge
zworen! Behalve het feit, dat ik de In
donesische kleding mooier vind, wilde
ik ook af van de jarenlange gedwongen
aanpassing er Europees uit te zien.
Per slot van rekening is de Indo niet
alléén Europees!
Ik kwam echter snel tot de ontdekking,
dat de gevestigde orde veel moeite had
zitten. Bij zijn begrafenis liepen ze al
len in witte (soos)uniformen mee in de
stoet. Misschien heeft een oude djongos
aan een zoon of kleinzoon verteld dat
hij, mijn vader, daar (Sumatrastraat 44)
heeft gewoond.
Wie kan mij hier iets van uitleggen?
Moet ik veel voor mijn vader bidden?
Kaars branden? Wat?
Reacties aan:
A.C. van Bienema-van der Wilde,
Huis te Landelaan 320,
2283 SP Rijswijk
en nog heeft met mijn nieuwe verschij
ning. 'Hé, Nederland, jij bent toch niet
zó vrij (denkend) als jij je voordoet',
dacht ik toen. Door deze afwijzing
werd ik juist sterker in mijn nieuwe
keuze! Waarom verwarren mensen
'cultuur' altijd met 'politiek' en 'reli
gie'? En dan die schijnheilige gesprek
ken over 'multiculturele samenleving'.
Of uitspraken als: 'Wat jij aanhebt, is
toch "vrije tijdskleding"?'
Dat de Belanda in zijn vrije tijd naar
Indonesië gaat, is tot daar aan toe,
maar dat geeft hem niet het recht kle
ding uit dat paradijselijke land te be
stempelen als 'vrije tijdskleding'.
Een spijkerbroek, en vooral een bevlek
te en soms vol gaten, is dat zeker wél?
En waarom is hij zo verzot op al die
uniformiteit?
Neen, de Indonesische kledij is nog al
tijd miljoen keer veel mooier dan al die
Europese kledij bij elkaar! Ik zie het
probleem van die Belanda niet en ik
wil dat ook niet zien! Ik ben tot mijn
ware zelf gekomen: ik heb nu een keus
gemaakt die mij jarenlang is ontno
men. Ik ben niet alléén Europees.
Nü ben ik thuis... eindelijk! In mijn
kain of sarong en in mijn batik blouse.
Saya Pulang!
Opmerking:
In de winter draag ik natuurlijk een
trui onder mijn batik blouse en doe ik
2 batik broeken over elkaar heen aan
(daardoor zelfs warmer dan een
spijkerbroek, vanwege de extra lucht
laag!). En zie: de (batik) vlag dekt de
lading!
(Advertentie)
Indische advocaten staan u graag bij.
SCHENKHUIZEN Advocaten
Tekst: A.C. van Bienema-van der Wilde
Tekst: Pierre L. Corneille
Algemene praktijk (o.a. echtscheidingsrecht, huurrecht, strafrecht,
erfrecht, arbeids-/sociaal verzekeringsrecht en vreemdelingenrecht)
en gespecialiseerd in WUB0-, WUV- en WIV-zaken.
Bel of schrijf naar:
Laan Copes van Cattenburch 137
2585 GA 's Gravenhage, tel. 070 - 346 91 36
8