Assimilatie! Juridische bijstand of advies nodig? moessQn Mijn verhaal gaat over Bandung, waar ik een gelukkige jeugd heb gehad, dank zij mijn goede ouders. Wij hebben ge woond Sumatrastraat 44 tot aan de dood van mijn vader. Nu is een neef van mij - Paul - in Bandung geweest in 1997, omdat hij als geoloog in Indone sië werkte. Hij had een collega-geoloog die familie in Bandung had en Paul uitnodigde om daar te logeren en de plaatsen te bezoeken waar onze familie herinneringen aan had. Paul bezocht het kerkhof Pandoeweg op zoek naar mijn vaders graf. Helaas waren graven van zestig jaar en ouder geruimd. Vreemd, we hebben daar nooit bericht van gehad. Het huis in de Sumatrastraat was er nog; nu een kan toor geworden en onherkenbaar ver bouwd. Het had echter nog de originele deuren en ramen, zelfs de voordeur met 'brieven' erop was er nog. Toen hij aan de djaga vertelde waarom hij geïn teresseerd was, vertelde de djaga een opmerkelijk verhaal. Hij zei dat er een hantu (geest) van een Hollander in het huis was, die elke donderdagnacht verscheen. Zij moesten dan bier, wit brood en witte sigaretten (geen kretek) voor hem klaarzetten om hem te vriend te houden anders zou hij bezit nemen van een van de Indo nesiërs, die dan in trance kwam en I lollands begon te praten. Zij vertelden dat het de geest was van een Hollander die in de jaren dertig in het huis had geleefd (en er was gestor ven). Zij overtuigden Paul ervan, dat het zijn grootvader moest zijn (dus mijn vader). Paul vroeg bij zijn vertrek om onze groeten aan de hantu over te brengen (de volgende donderdagnacht) van familie in Holland en Amerika. Het hele verhaal doet me wat! Ik heb een Indische ziel (ben er geboren). Hoe moet ik met dit verhaal verder? Wat betekent het? Heeft zijn ziel geen rust, nadat zijn graf is geruimd? Mijn vader was een zeer geliefd mens. Als voorzitter van de Bandoengse soos had hij zijn vaste tafel in een hoekje bij de ingang. De djongossen van de soos zorgden dat hij daar altijd kon Hoewel al veel zaken bespreekbaar worden en uit de taboe-sfeer worden gehaald, moet er nog véél gebeuren: landelijk, maar ook in de Indische ge meenschap. Met de jaren is bij de gestudeerde Indo het Indisch bewustzijn duidelijker naar boven gekomen, getuige de vele Indi sche netwerken op Internet. Hoewel sommigen nóg Hollandser werden, is er ook een grote groep die zonder meer trots is op zijn afkomst: de Indo betul. Tot deze laatste groep mag ik mij geluk kig rekenen. Ik ben zelfs zover gegaan, dat ik de Europese kleding heb afge zworen! Behalve het feit, dat ik de In donesische kleding mooier vind, wilde ik ook af van de jarenlange gedwongen aanpassing er Europees uit te zien. Per slot van rekening is de Indo niet alléén Europees! Ik kwam echter snel tot de ontdekking, dat de gevestigde orde veel moeite had zitten. Bij zijn begrafenis liepen ze al len in witte (soos)uniformen mee in de stoet. Misschien heeft een oude djongos aan een zoon of kleinzoon verteld dat hij, mijn vader, daar (Sumatrastraat 44) heeft gewoond. Wie kan mij hier iets van uitleggen? Moet ik veel voor mijn vader bidden? Kaars branden? Wat? Reacties aan: A.C. van Bienema-van der Wilde, Huis te Landelaan 320, 2283 SP Rijswijk en nog heeft met mijn nieuwe verschij ning. 'Hé, Nederland, jij bent toch niet zó vrij (denkend) als jij je voordoet', dacht ik toen. Door deze afwijzing werd ik juist sterker in mijn nieuwe keuze! Waarom verwarren mensen 'cultuur' altijd met 'politiek' en 'reli gie'? En dan die schijnheilige gesprek ken over 'multiculturele samenleving'. Of uitspraken als: 'Wat jij aanhebt, is toch "vrije tijdskleding"?' Dat de Belanda in zijn vrije tijd naar Indonesië gaat, is tot daar aan toe, maar dat geeft hem niet het recht kle ding uit dat paradijselijke land te be stempelen als 'vrije tijdskleding'. Een spijkerbroek, en vooral een bevlek te en soms vol gaten, is dat zeker wél? En waarom is hij zo verzot op al die uniformiteit? Neen, de Indonesische kledij is nog al tijd miljoen keer veel mooier dan al die Europese kledij bij elkaar! Ik zie het probleem van die Belanda niet en ik wil dat ook niet zien! Ik ben tot mijn ware zelf gekomen: ik heb nu een keus gemaakt die mij jarenlang is ontno men. Ik ben niet alléén Europees. Nü ben ik thuis... eindelijk! In mijn kain of sarong en in mijn batik blouse. Saya Pulang! Opmerking: In de winter draag ik natuurlijk een trui onder mijn batik blouse en doe ik 2 batik broeken over elkaar heen aan (daardoor zelfs warmer dan een spijkerbroek, vanwege de extra lucht laag!). En zie: de (batik) vlag dekt de lading! (Advertentie) Indische advocaten staan u graag bij. SCHENKHUIZEN Advocaten Tekst: A.C. van Bienema-van der Wilde Tekst: Pierre L. Corneille Algemene praktijk (o.a. echtscheidingsrecht, huurrecht, strafrecht, erfrecht, arbeids-/sociaal verzekeringsrecht en vreemdelingenrecht) en gespecialiseerd in WUB0-, WUV- en WIV-zaken. Bel of schrijf naar: Laan Copes van Cattenburch 137 2585 GA 's Gravenhage, tel. 070 - 346 91 36 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 8