gelukken gebeuren op zo'n weg als deze, in de bergen en bij de desa's. In de grote steden gebeuren veel min der ongelukken, ook al is het daar vele malen drukker. Maar hier zie je kippen en karbouwen langs de weg, die wor den vaak aangereden. De kinderen, vanaf vijf jaar, lopen hier op dit smalle strookje langs de weg van huis naar school. Als een of andere auto hier een ongeluk krijgt, schuld of geen schuld, dan is de chauffeur zijn leven niet ze ker. De mensen uit de desa's en kam- pungs haten het drukke, voorbij razen de verkeer en nemen dan het recht in eigen handen om hun woede te koelen.' Awas awas! Door heel Indonesië vind je zelfge maakte borden aan de kant van de weg met 'Awas! Hati-hati! Banyak anak- anak' Wee degene die op zo'n plek be trokken raakt bij een ongeluk! Tenzij er geen slachtoffers zijn gevallen en de chauffeur een dik pak rupiah's kan laten zien. Maar hoe dan ook, de automobilist zit altijd fout! Toch plaatst de overheid veel waar schuwingsborden die, vanwege de in dringende visuele didactiek, in veel ge vallen meer tot vermaak dan tot ernst leiden. En als een spot berucht wordt om het aantal ongelukken, wordt het laatste wrak duidelijk zichtbaar op een sokkel geplaatst ter afschrikking. Verkeerslichten als decor In de grote steden zie je, vooral 's avonds, dat de verkeerslichten bijdra gen aan de straatverlichting en zorgen voor een kleurrijk decor. Taxi's zonder 'lading' lijken de stoplichten niet op te vallen. Overdag staat er vaak een poli tieagent, handen diep in de zij en voorzien van een strenge blik, bij zo'n stoplicht om hiermee de functie van de lichten bij de weggebruiker te bena drukken. Bij veel over steekplaatsen al dan niet voorzien van stoplicht, vind je over dag een paar agenten die het verkeer tegen houden om de voet gangers een kans te geven die ze normaal gesproken nooit zou den kunnen krijgen vanwege de enorme aanhoudende stroom van auto's en moto ren. Iemand uit de westerse landen die alle waagstukken in de vele pretparken heeft getrotseerd, zou eens een hoger level van waaghalzerij moe ten uitproberen, namelijk een rit in een bemo, dwars door Jakarta. De in tense hitte van Jakarta is beslist niet debet aan het klamme zweet dat je op zo'n moment bekruipt. Het bemootje dat zich schuddend en schokkend door het chaotische verkeer wurmt en slechts twee snelheden lijkt te kennen, veertig per uur en nul, waarbij nul te vens staat voor één millimeter afstand van iets of iemand. Auto's en motoren rijden op precies de zelfde manier, alleen rijden die harder en de onderlinge afstand is in centime ters uit te drukken. De bemo scheurt een zijstraat in waarvan ik in een flits zie dat dit de verkeerde kant is van een eenrichtingsstraat. Aan het eind van de straat kijkt de bestuurder van de bemo vluchtig om zich heen en geeft vol gas, terwijl het rode licht genegeerd wordt. 'Masa bodoh, kan nggak ada polisi jalan terus saja walaupun lampu me- rah menyala!' roept hij als ik een 'jeeez' niet langer kan onderdrukken. Zo gaat het hier in Indonesië, als er geen politie te zien is, dan 'mag' je door rood rijden of tegen de verkeers stroom in. Ook al behoort het Indonesische ver keer tot het meest chaotische verkeer van de wereld, er zit duidelijk een orde in die alleen een Indonesiër echt onder de knie krijgt. Nikki Lauda of Neer- lands beste vrachtwagenchauffeur zou den het in Jakarta waarschijnlijk niet langer dan vijf seconden volhouden, zonder brokken te maken. TyKATI-HAïl Uljpil-UM TlïRJADI Lalu lintas Indonesia, het verkeer in Indonesië, een fascinerende cultuur op zich 27 SA7LANÏAS IMILRkS T.DAïAR 42ste jaargang - nummer I I - mei 1998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 27