leven. Ook dat is belangrijk om de aandacht van de lezer vast te houden, om - paradoxaal genoeg - sympathie voor een personage te voelen. Frank en Marian uit Rubber bijvoor- beeld, zijn een echtpaar dat we in voor- en tegenspoed volgen en dat elkaar al die tijd blijft steunen. Zij nemen ook een aanzienlijk deel van het verhaal in, maar een huwelijk als dat van hun be staat niet. Zij vertegenwoordigen meer een huwelijk zoals we vinden dat het zou moeten zijn. Je herkent jezelf niet, omdat ze geen minder goede eigen schappen hebben en daarom zijn ze op zijn minst saai. Ik zou veel liever een avond met Meesters in Hotel de Boer doorbrengen dan een keer op de koffie gaan bij Frank en Marian. Verder zou ik niet weten hoe ik een figuur als John van Laer zou moeten typeren, of Ravinsky, die leer je ook niet echt kennen, of zelfs Renée. Alles wat je over haar leunt zeggen, behalve dat ze goed kan tennissen, is dat ze ongelukkig is met haar man. De film Rubber De figuur van Meesters blijft, wat mij betreft, zowel in het boek als in de film het langste hangen. Hij is weliswaar bot, agressief en drankzuchtig, maar met hem heb je het toch het meeste te doen als hij wordt ontslagen. Ravinsky die in het boek te veel op een witte ridder te paard lijkt, komt er in de film Rubber (uit 1936) veel minder goed van af. Daarin wordt hij opge voerd als een jood zoals Goebbels die graag geportretteerd zag. Hier loopt het slechts ruim een uur overgebleven, met Ravinsky uiteindelijk slecht af, hij De rest is eruit geknipt. Alle scènes gaat dood, en Renée en Van Laer leven met de Japanse huishoudster ontbre- nog lang en gelukkig (veel leuker). ken (die zullen wel te onfatsoenlijk In de film is overigens gepoogd meer zijn geweest) en daardoor barst de film van de onlogische overgangen. Echt jammer. De details in het boek van Madeion Székely-Lulofs maken het verhaal wat chaotisch en van tijd tot tijd langdra dig, maar tegelijkertijd vormen ze een groot deel van de charme van het boek. Zeker voor iemand als Rudy Kousbroek: hij herkent daardoor veel van de maatschappij waarin hij opgroeide. De onbevooroordeelde beschrijvingen van mensen en situaties zorgen er bovendien voor dat hele pas sages uit Rubber nog altijd de moeite van het lezen waard zijn. De opbouw is dus misschien niet zo sterk, maar de stijl maakt veel goed - dat heb ik nog te weinig benadrukt. Madeion Székely-Lulofs lean goed ver tellen, dat zal niemand ontkennen, ook Rob Nieuwenhuys niet. In dat opzicht past ze volledig in de Indische traditie van Valentijn, Multatuli, Du Perron, Vincent Mahieu, Rob Nieuwenhuys en vele anderen van wie de schrijfstijl dichtbij de spreek taal ligt samenhang in het verhaal aan te bren gen, die spitst zich volledig toe op de driehoeksverhouding tussen Van Laer, Renée en Ravinsky en maakt al het an dere daaraan ondergeschikt. Hoewel, dat is niet met zekerheid te zeggen, want van de oorspronkelijke één uur en driekwartier die de film duurde, is Rubber door M.H. Székely-Lulofs Conserve: 412 pag. (paperback) prijs 49,95 Verzamelde romans, deel I en II door P.A. Daum bezorgd door Gerard Termorshuizen Nijgh Van Ditmar: resp. 659 en 756 pag. (gebonden) prijs 80,- Deel III verschijnt in september. Medan Beeld van een stad door M.A. Loderichs Asia Maior: 160 pag. (gebonden) prijs 69,50 Tel. 0299 - 46 36 26. De video-uitgave van de film Rubber is uitverkocht. Al deze boeken zijn in iedere boekhandel verkrijgbaar, maar niet bij Moesson. 29 Gebouw HVA in Medan 42ste jaargang - nummer I I - mei I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 29