Harry van Lawick van Pabst, een artistieke ex-KNIL-militair moessQn Ja, het gaat goed met Harry. Wat ouder geworden sinds zijn laatste artikelen en voorplaten, die Moesson enkele jaren geleden plaatste. Zijn fitness-programma voert hij met discipline dagelijks uit en zodra het wat beter weer wordt, beklimt hij zijn sportfiets en gaat weer toeren. Harry van Lawick van Pabst werd ge boren in Buitenzorg op Java. Als kind sukkelde hij met zijn gezondheid en toen de Japanners Indië bezetten, ging hij het kamp in. Daarna werd hij mili tair en vocht op Java, Nieuw-Guinea en in Korea. Maar dat wist u al als u een trouw abonnee bent op ons enige echte Indische blad. Doordat Harry veel videofilms en dia's maakt op zijn vele reizen, heeft hij goed leren kijken en observeren. Zijn video-opnamen bevatten lange opna men van heggen, struiken, stukken oerwoud en riviertjes. Hij observeert via zijn zoeker hoe blaadjes in het licht gevangen zijn, hoe het contrast tussen lichte en donkere partijen voor verras sende effecten zorgt en dit alles zuigt hij op. Zoals hij zelf zei: 'Door heim wee gedwongen ben ik op zekere dag gaan schilderen. Ik heb nooit les gehad, maar ik bekijk foto's en dia's. Ik zie hoe licht en donker zorgen voor diepte in een schilderij, maar ook in een foto. Ik probeerde dat op mijn schilderijen te bereiken en het lukte.' Hij toont diverse schilderijen, alle ge wikkeld in plastic zakken, die hij voor zichtig losmaakt uit hun beschermen de lagen kunststof. 'Kijk,' zegt hij, 'dit landschap met sa- wah's en een bruisende kali... Mooier kan het toch niet?' Elk detail is perfect afgewerkt. De bibit plantende vrouwen staan gespiegeld in het water, het waterstroompje dat van de terrassen omlaag stroomt, is com pleet met opspattende druppels vereeu wigd. De vage blauwe berg op de ach tergrond is bij nadere beschouwing meesterlijk weergegeven. En wat die waterval en bruisende kali betreft, heeft Harry van Lawick volkomen ge lijk: beter kan het niet. En dan die sfeer van het licht: een beetje men- 'Ik vind als een schilderij niet op een foto lijkt, dan heeft de schilder het niet goed gedaan,' gaat hij ver der en pakt zijn schilderij over Bali uit. 'Door het contrast te gebruiken tus sen lichte en donkere par tijen krijg je die zonne schijn.' Ook hier bij het lijkverbrandingscere- monieel heeft Harry elk detail nauw keurig weergegeven. Elk blaadje aan de bomen, de sarongs van de vrouwen, de waringin - alles is scherp afgebeeld. Harry werkt met een donkere voorgrond, waarop schaduwen vallen, een lichter middenvlak, dan weer een schaduwrijk gedeelte door de waringin veroorzaakt, vervolgens weer lichte en donkere partijen. Er zit een enorme diepte in het schilderij: je stapt er als het ware zo in. Het is echt niet gemakkelijk om zo de lichtval natuurlijk over de personen en objecten te schilderen. Bekijk de schaduwen maar, je vindt geen foutieve vlekken. 'Waar ik mee schilder? Met olieverf, Talens, Van Gogh. Dat is prettige verf, want als je met waterverf, pastelkrijt of acryl werkt, moet je zo precies schilde ren. Olieverf lain je als het droog is, weer op nieuw beschilderen. Maar je moet geduld hebben, want olieverf moet drogen en dat kost tijd.' Tijd heeft Harry nauwe lijks, want er is nog zoveel te doen. Hij gaat weer op reis, naar doeng is het weer. Je weet dat de lucht bewolkt is en dat de zon diffuus op het landschap schijnt. Onge looflijk accuraat en toch van een nostalgische schoonheid is zijn schil derstijl. Heimwee, hebben we dat niet allemaal? Foto's en dia's 30 Tekst en foto's: Hans Plas 'Mooier kan het toch niet, ja?'

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 30