Brazilië dit keer. 'Ik ga lekker filmen en foto's maken!' roept hij uit. Met zijn 73 jaren is Harry nog vol onderne mingslust. Hij blijft ondertussen schil derijen uitpakken. We kijken even rond. Dozen en nog eens dozen vol met videocassettes en dia's zijn keurig opgestapeld in zijn woonkamer op de bovenste verdieping van zijn Amster damse, vooroorlogse woning. Trappen klimmen is voor hem geen bezwaar. Met lenige stappen beklimt hij meerdere malen per dag de vele traptreden naar zijn lantai. Terug naar zijn lukisan(s); zijn mees terstuk is ondermeer een tijger, die je aankijkt. Een fan van hem, een zekere Mutter, beschrijft dit schilderij als volgt: de tijger in het oerbos pro beert je met zijn scherpe blik te hypno tiseren. Een briljant schilderstuk!' Harry bekent dat hij de tijger in een dierentuin heeft gefotografeerd en met die dia bezig is geweest op het maagde lijke doek. 'Projecteren op het doek, overtrekken, maar de achtergrond is vanuit mijn fantasie gemaakt.' Wie thuis is in de geschiedenis van de schilderkunst, weet dat deze methode door beroemde artiesten toegepast werd, toen de fotografie nog in de kin derschoenen stond. Harry bevindt zich dus in goed gezelschap. Contrasten Ook het leven van Harry van Lawick vertoont contrasten. Wie verwacht nu verbazing in de andere bij deze be scheiden man. Harry zou graag ergens zijn schilderijen willen tentoonstellen. 'Nee, niet om te verkopen, want ik heb spijt van de vele schilderijen die ik al verkocht heb,' zegt hij geschrokken als we suggereren, dat er zeker een markt zal zijn voor de ze nostalgische schilderijen die met grote liefde zijn gemaakt. 'Alleen maar om de mensen te laten zien, hoe mooi ons Indië is...' In een boek bewaart hij vergrote foto's van de verkochte exemplaren. Er zijn juweeltjes bij. Je zou wensen dat deze schilderijen aan je eigen muur zouden hangen. Dan toont hij zijn 'Indische dapoer', met zulk een liefde voor het detail weergegeven dat je begrijpt dat hij er meer dan drie maanden aan gewerkt heeft. De santen, de peteh, de openge sneden vis, de kat op de vensterbank en de was die in de tuin te drogen hangt, de bilikwanden, de wasem die van het hete water afkomt, de peng- gorengan en andere pannen, de koekoesan, de terong, het is allemaal zo levensecht, dat je je in die keuken waant. Het knapste en effectvolste schilderij is wel zijn zonsondergang. Dromerig staar je naar dat doek en je bent mét Harry blij dat hij dit niet ver kocht heeft. Met een zonsondergang sluit je meestal een videofilm af. Laten we dus zachtjes de nacht over Harry's talentvolle serie schilderijen vallen... en over een eenzame man op een zolderetage in Amsterdam bij een ijzervreter zo'n gevoelige na tuur, zo'n artistiek talent? Menig Indo heeft helaas nimmer de kans gekregen om een verborgen talent op jeugdige leeftijd te ontdekken en in alle rust te ontwikkelen. De oorlog heeft veel ka pot gemaakt. Maar een talent laat zich niet onderdrukken, dat is zeker! Harry's liefde voor de natuur spreekt niet alleen uit zijn schilderstukken, maar ook uit zijn videofilms. Is er een groter contrast denkbaar tussen de man met vuurwapens en de artiest met pen seel, kwast en schilderslinnen? Tussen de militair die de natuur heeft leren beschouwen als een decor waarin vij anden en val strikken hem be dreigen en de artiest die geniet van de schoonheid rondom hem? 'Ik maak ook car toons.' En hij slaat een schetsboek open, vol met kleurrijke 'grapjes' over zijn diensttijd. Je valt van de ene 31 Stormbaan Harskamp, een cartoon van Harry van Lawick, De Dapoer, zoals we die allemaal kennen. Kokki maakt het eten klaar. Let op de details, de weer schijn in pannen en potten... 42ste jaargang - nummer 1 I - mei I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 31