moessQn verkeer op het hele eiland ontregeld. De organisatie die in handen van het leger en de studentenweerbaarheid lag, was perfect. Dikwijls zie je onderweg groepjes keu rig geklede mensen met een kist lopen. Deze zijn dan onderweg naar een kerk hof. Het verkeer stopt even en de stoet gaat verder. Het zijn over het algemeen eenvoudige moslimbegrafenissen. Dit in tegenstelling tot het overlijden van de man van ibu Anda. Anda is een vriendin van ons, die een Nederlandse opvoeding genoten heeft. Haar man, een kolonel, was vroeger gouverneur van Ambon. Omdat er familieleden van andere plaatsen moesten komen, werd het lijk met formaline ingespoten. De hele dag werd er gecondoleerd en gebeden. Als kolonel moest hij op het militaire kerkhof met militaire eer begraven worden. Anda wilde het niet, omdat het leger hem tijdens zijn leven had laten vallen. Dus kwam het volgende compromis uit de bus. Begraven met militaire eer in zijn tuin bij zijn huis boven in de heuvels. Honderden mensen zaten op de ge huurde stoeltjes. Er werd gezongen en er werden toespraken gehouden door de gouverneur, de burgemeester en vele hoge militairen. Er werd druk gefilmd, toen de kist dicht ging. Dit alles in de stromende regen. Toen na de laatste eerbewijzen en de saluutschoten de kist door vier militairen naar het graf gedragen werd, viel de kist uit de strop in het graf. Er ging een rilling door de menigte; sommigen gilden. Even paniek. Dit kon niet goed zijn. Anda bleef rustig en zei: 'Nu hebben ze hem zelfs letterlijk en figuurlijk laten vallen.' Het was een protestantse begrafenis, maar omdat Anda nog wat werk voor de katholieke kerk doet, heeft de bis schop van Ambon een dag later een mis gelezen en het graf gezegend. Leger Indonesië bouwt momenteel een groot leger op, teiwijl er geen buitenlandse vijanden zijn. Intern zijn er hier en daar wel wat vlekjes weg te werken, zo als Aceh waar fanatieke moslims een eigen staat willen stichten. Belangrijke leiders worden soms gevangen gezet. Dit enorme leger onderdrukt iedere vrijheidsgedachte. Gebieden met spe ciale aandacht zijn Irian Jaya, Oost- Timor en op de Molukken; Ambon. Australië houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in het oog. Leger en politie zijn niet eikaars beste vrienden. Het zijn twee staatjes in de staat die elkaar heftig beconcurreren. Zo had het leger enige jaren geleden op Seram moeilijkheden met de politie. Deze strijd werd uitgevochten doordat de politie de kazerne en het leger het politiebureau in brand stak. Ook brandde er toen nog een pasar af. Een van de opvallendste zaken in een land met een militair systeem, is dat iets pas werkelijk goed loopt als het van boven af opgedragen wordt. Dat Aziaten vrij hard zijn, ook tegen over elkaar, is bekend. Ook is bekend, dat er nogal wat geslagen wordt. Vooral in het leger en bij de politie zie je iemand wel eens helemaal in de ver nieling geslagen worden. Als er dan nog een ander bij staat en vooral een buitenlander, is het veel erger. Dus gaan we altijd weg. Recruten moeten soms uren op het warme asfalt in de zon kikkeren. Ook laat men Javaanse jongens weken lang in de zon lopen, zodat ze zwart worden: iets wat vooral Javanen verschrikkelijk vinden. Deze mensen gaan ook meestal gekleed zwemmen, om maar niet bruin te worden. De veel donkerder Molukse instructeurs weten dat en maken ge bruik van deze kennis. Maar ja, je hebt gekozen voor het beroep soldaat of niet. Soms schijnt men er zelfs geld voor over te hebben om in het leger te mogen. In de Victoriakazerne zaten laatst, vol gens een insider, drie soldaten in hun onderbroek, kaalgeschoren en geverfd met korte kettingen om, in de hete zon. De kettingen waren om het hele lichaam geslagen. Wat ze uitgespookt hadden, vermeldt onze bron niet, maar deze methode lijkt me iets verouderd. Deze week stond in de krant dat een generaal de taxichauffeurs in Jakarta een militaire disciplinecursus wil geven, omdat ze zich niet altijd goed gedragen tegenover toeristen. Het keteltje Ik verdacht de heer S., het hoofd van een dorp op Seram, ervan tijdens een expeditie een kookketeltje van me ge stolen te hebben. Ik voelde me gepakt en had er in totaal drie dagen voor over om mijn eigendom terug te krij gen. Het oorspronkelijke plan was ge lijk zijn huis binnen te stappen en door te lopen naar de keuken, waar ik het keteltje verwachtte. Maar toen we daar aankwamen, was S. niet thuis. De familie was in de tuin aan het werk. De buurman die de expeditie ook meegemaakt had, was er echter wel. Plotseling kreeg ik een ingeving. Ik vertelde hem dat ik gedroomd had en dat mijn adat wilde, dat ik het ke teltje terug moest halen, omdat het een cadeau van een vriend was. Ik was zo dom geweest om het keteltje te ver geten. Tot mijn verbazing zei hij dat het keteltje in het huis was. Hij trok een luik open, klom naar binnen en deed de keukendeur open. Het keteltje stond bij de afwas. We hebben het meegenomen. Ik heb de beloofde foto's en het woordenboek op de tafel van S. gelegd en we zijn weggegaan. We zijn benieuwd hoe onze vriend het een en ander met het dorpshoofd heeft geregeld (Advertentie) "1NGET MATI" "AD PATRES" Fa. Johs. Ouwejan Zn. 38 Begrafenis- en Crematie- Onderneming Opgericht 1924 ROUWKAMERS EN ONTVANGKAMERS AIRCONDITIONED Kantoren: Frederik Hendriklaan 7 - Den Haag Tel. 070 - 355 64 27 (drie lijnen)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 38