Twee jaar geleden raakte een Indische zakenman onder de indruk van haar portretten en vroeg haar enkele 'Indi sche' schilderijen voor hem te maken. Naar aanleiding van deze opdracht kreeg zij de uitno diging om met de opdracht gever naar Indonesië te gaan. Haar eerste kennis making met Indonesië, be schreven in het Indonesia magazine van januari '97, werd een wederzijdse liefdesverklaring. De magische schoonheid van het land en de vriende lijke bevolking, altijd bereid tot poseren, hadden een hywsfck onweerstaanbare aantrek lcingskracht en inspireerde haar tot het maken van vele schilderijen. Al tijdens deze eerste reis werden enkele werken van haar aangekocht voor particuliere col lecties, maar ook in de suites van het prestigieuze The Legian op Bali kwamen een aantal van haar aquarel len te hangen. Naast twee succesvolle ex posities op Bali en in the Financial Club, Galeri Nusantara te Jakarta, gaf zij daar ook een workshop voor een dertigtal leden van The Financial Club. Deze is zo goed aangesla gen dat zij binnenkort op uitnodiging daar wederom een workshop zal gaan houden. Het is uitermate boeiend te zien hoe Hetty, die oor spronkelijk geen relatie met Indonesië had, zo treffend en met schijnbaar gemak de Indonesische be volking zo ontroerend weet vast te leggen dat het een ieder moet aanspre ken. Soms dringt zich in haar werk de subtiele ver gelijking op met het werk van Willem Hoflcer, maar toch heeft zij haar eigen kenmerkende stijl. Tijdens het veertigste jubi leum van de Pasar Malam Besar te Den Haag, gehou den op het Malieveld van 17-28 juni 1998, zal in het Indonesi sche paviljoen, stand nummer 203 een kleine, maar zeer boeiende expositie te zien zijn van de Nederlandse aquarel- liste Hetty Ansing bewijst dat Hetty Ansing de penselen niet alleen met haar hand, maar ook met haar hart beroert. Hoe kwam haar betrokkenheid met Indonesië tot stand? Met de 'natte' of impressio nistische wijze van werken voelde zij geen affiniteit, maar het fijnschilderwerk, dat juist voor haar portretten zo karakteristiek zou worden, fascineerde haar des te meer. Zo ontstond een eigen opvat ting waarin beide technieken samenvloeiden tot boeiende en levendige aquarellen. In die periode kwam het por tret meer in de belangstelling en dat resulteerde in de vele schilderijen die binnen en buiten Europa hun weg naar de liefhebbers vonden en nu menige ruimte een extra ca chet geven. Hetty Ansing beheerst het portretteren feilloos en met scherp waarnemingsvermo gen treft zij zowel het onder werp als de beschouwer. Uit al haar werk blijkt dat zij het als haar opdracht ziet het wezen van de persoon tot uitdrukking te brengen, iets waarin ze iedere keer weer uitstekend slaagt getuige een opmerking van een opdracht gever: 'U heeft niet alleen mijn kind geschilderd, maar u heeft me mijn kind terug gegeven.' Zo'n opmerking 27 42ste jaargang - nummer I 2 - juni I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 27