Twee jaar geleden raakte een Indische
zakenman onder de indruk van haar
portretten en vroeg haar enkele 'Indi
sche' schilderijen voor hem
te maken.
Naar aanleiding van deze
opdracht kreeg zij de uitno
diging om met de opdracht
gever naar Indonesië te
gaan. Haar eerste kennis
making met Indonesië, be
schreven in het Indonesia
magazine van januari '97,
werd een wederzijdse
liefdesverklaring.
De magische schoonheid
van het land en de vriende
lijke bevolking, altijd bereid
tot poseren, hadden een
hywsfck onweerstaanbare aantrek
lcingskracht en inspireerde
haar tot het maken van vele
schilderijen. Al tijdens deze
eerste reis werden enkele werken van
haar aangekocht voor particuliere col
lecties, maar ook in de suites van het
prestigieuze The Legian op Bali
kwamen een aantal van haar aquarel
len te hangen.
Naast twee succesvolle ex
posities op Bali en in the
Financial Club, Galeri
Nusantara te Jakarta, gaf
zij daar ook een workshop
voor een dertigtal leden
van The Financial Club.
Deze is zo goed aangesla
gen dat zij binnenkort op
uitnodiging daar wederom
een workshop zal gaan
houden.
Het is uitermate boeiend
te zien hoe Hetty, die oor
spronkelijk geen relatie
met Indonesië had, zo
treffend en met schijnbaar
gemak de Indonesische be
volking zo ontroerend
weet vast te leggen dat het
een ieder moet aanspre
ken. Soms dringt zich in
haar werk de subtiele ver
gelijking op met het werk
van Willem Hoflcer, maar
toch heeft zij haar eigen
kenmerkende stijl.
Tijdens het veertigste jubi
leum van de Pasar Malam
Besar te Den Haag, gehou
den op het Malieveld van
17-28 juni 1998, zal in het Indonesi
sche paviljoen, stand nummer 203 een
kleine, maar zeer boeiende expositie te
zien zijn van de Nederlandse aquarel-
liste Hetty Ansing
bewijst dat Hetty Ansing de penselen
niet alleen met haar hand, maar ook
met haar hart beroert.
Hoe kwam haar betrokkenheid met
Indonesië tot stand?
Met de 'natte' of impressio
nistische wijze van werken
voelde zij geen affiniteit,
maar het fijnschilderwerk,
dat juist voor haar portretten
zo karakteristiek zou worden,
fascineerde haar des te meer.
Zo ontstond een eigen opvat
ting waarin beide technieken
samenvloeiden tot boeiende
en levendige aquarellen.
In die periode kwam het por
tret meer in de belangstelling
en dat resulteerde in de vele
schilderijen die binnen en
buiten Europa hun weg naar
de liefhebbers vonden en nu
menige ruimte een extra ca
chet geven.
Hetty Ansing beheerst het
portretteren feilloos en met
scherp waarnemingsvermo
gen treft zij zowel het onder
werp als de beschouwer.
Uit al haar werk blijkt dat zij
het als haar opdracht ziet het
wezen van de persoon tot
uitdrukking te brengen, iets
waarin ze iedere keer weer
uitstekend slaagt getuige een
opmerking van een opdracht
gever: 'U heeft niet alleen mijn kind
geschilderd, maar u heeft me mijn
kind terug gegeven.' Zo'n opmerking
27
42ste jaargang - nummer I 2 - juni I 998