moessOn De naam verwijst naar de kleur van een koffielikeur: lichtbruin. Een symbool voor de samenstelling van de groep. Calua telt muzikanten van Molukse, Indische en Nederlandse afkomst. In een verhouding van 3:3:3. Het lijkt symbolisch voor de harmonie die ook hun muziek kenmerkt. Traditionele Molukse liedjes in een eigentijdse setting. Dat is het repertoire. Voor het eerst nu ook vast gelegd op cd: Dari Si Dan. De Molukse liedjes Lagu Laguzijn ware traditionals. Van oudsher worden ze gezongen en telkens weer overgedra gen, van generatie op generatie. Ze zijn geworteld in de Molukse cul tuur, staan in een traditie die ook veel te maken heeft met de oosterse opvoe ding in het algemeen en de Molukse in het bijzonder, die duidelijk afwijkt van de westerse. 'Het belangrijkste is de familie,' zegt Dick Wattimena (34) uit Middelburg, de zanger van Calua. 'Vader, moeder, de kinderen, opa's en oma's. Dat zijn de belangrijkste personen in je leven. Die komen altijd terug en daar komt steeds veel emotie aan te pas. Je voelt gewoon wanneer iemand in de zorgen zit of iets nodig heeft. En dan probeer je iets te doen, je steentje bij te dragen aan het welzijn van die andere, de naaste.' Pelaschap Het gevoel voor de ander gaat verder dan de eigen familie. Dat heeft een historische oorzaak, legt Dick Wattimena uit. 'Op Ambon en de andere Molukken leefden mensen vroeger in stamver band, in kampongs. Maar heel vroeger waren de verhoudingen tussen die ver schillende kampongs niet altijd even jofel. Er was nogal eens strijd, bijvoor beeld om een bruid of over een huwe lijk. Soms werden er zelfs koppen ge sneld. Toen zijn er afspraken gemaakt tussen kampongs dat zulke gruwelijke dingen nooit meer zouden gebeuren.' Er is dus een soort bloedverband geslo ten, die nu nog wordt overgedragen van ouder op kind. Pelaschap heet het. Dat reikt verder dan de eigen lering en gaat uit van het respect dat mensen voor elkaar moeten hebben. Het vindt ook zijn weerslag in de oude teksten van de liedjes. Meerstemmige harmonie De Molukse traditionals worden geken merkt door meerstemmigheid en een grote mate van harmonie. Ooit werden ze vrijwel zonder begeleiding vertolkt. De tifa, het traditionele slagwerk gemaakt van een uitgeholde boomstam bespannen met een vel van een geit of wild zwijn, was het enige instrument. Later kwam de gitaar. De verschillende stemmen waren eigenlijk de instru menten. Samenzang dus in harmonie; samen met het ritme van de tifa was dat de essentie en dat is het eigenlijk nog steeds. Je zou het ook de Molukse gospel kunnen noemen. Net zoals de Amerikaanse negers hun christelijk geloof destijds uitten in een muzikale vorm die terugging naar hun 28 Tekst: Peter van Houte

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 28