ORIENT TRAVEL m eigen - Afrikaanse - roots, grijpen de Molukkers voor hun liedjes terug op de basismuziek uit hun cultuur. Volgens de zanger van Calua heeft het zeker met elkaar te maken. Molukkers zijn allemaal kerkelijk opgevoed. Bijna ie dereen, ook hij, heeft wel in een zang koor van de kerk gezeten. Daar leerden ze al meerstemmig en in harmonie zingen. 'Altijd kwam er wel een eerste, tweede, derde en vierde stem in voor. Daar werden speciale zangpartijen voor gemaakt. Dat vind je nu ook nog bij ons terug.' Melange van culturen De Lagn Lagu heeft nu een nieuwe waarde gekregen met de vertolking door Calua. De groep is een echte melange van culturen. Naast de drie Molukse leden Diclc Wattimena, Giovanni Patty en Benno Titiheru, bestaat ze uit drie muzikanten van Indische afkomst: Leen Hanssens (gitaar), Walter Calbo (toetsen) en Claudia Coomans (zang), en drie Nederlanders: Pieter Cossée (drums), Sytze Krist (percussie) en Henriëtte Hannewijk (zang). Vanaf de start in 1994 is Calua multi cultureel, al is dat nooit de opzet geweest en werd het woord ook nooit uitgesproken. De groep heeft zich na tuurlijk gevormd, uit liefde voor de muziek en uit respect voor de Molukse cultuur. 'In de afgelopen vier jaar is er ook bij ons een verband ontstaan, een grote saamhorigheid,' benadrukt zanger Diclc Wattimena. 'Ook binnen de groep is er inderdaad een vorm van pelaschap ont staan en dat is dus typisch Moluks, hoewel we geen Molukse band zijn. Je zou kunnen spreken van de kam pong Calua.' Ook tijdens de cd-opnamen ging het in de studio niet alléén om de muziek. Er werd samen gegeten (rijsttafelge rechten, maar ook pannenkoeken!) en veel gepraat, over van alles en nog wat. 'Goed eten en een goed gevoel hebben samen, daar draait het om, zo zijn wij opgevoed.' Niet bij brood alleen... Veel liedjes op de cd Dari Si Dan gaan over lekker eten en samen een feest maken, over samenzijn. Maar ook over diepere dingen. Over zaken van de ziel. Zoals in 'Sioh Mama een ode aan de moeder en het moederschap. En over heimwee en verlangen, naar het moe derland Ambon bijvoorbeeld, zoals in 'Nusaniwé'. Liedjes kortom, over gevoelens die - zeker voor de Molukse leden van de groep - direct te vertalen zijn naar de eigen persoonlijke emoties. Diclc Watti mena: 'Het lean soms zo ver gaan dat ik bij het zingen de tranen in mijn ogen krijg. Dat ik gewoon voel: nu lean ik het niet meer tegenhouden, nu lean ik me niet meer sterk houden.' Voor de niet-Molulcse zangeressen van Calua ligt dat anders, zij hebben er niet hetzelfde gevoel bij. 'Maar,' zegt Diclc, 'de teksten zijn zó mooi en poë tisch dat ook zij ze met gevoel kunnen zingen, zonder elke letter van de inhoud te weten.' Dat is waarschijnlijk ook de kracht van de muziek van Calua: je hoeft de liedjes zelf helemaal niet te verstaan om ze toch mooi te vinden. 'De mu ziek kent tenslotte maar één taal: die van de noten,' aldus Diclc Wattimena. Wereldmuziek? De muziek van Calua is, net als de meeste leden van de groep, in Neder land (in Zeeland) geboren. De groep heeft van de oude Molukse liedjes songs gemaakt. Met invloeden uit de hedendaagse westerse muziek (soul, funk, r&b) maar wél met een duidelij ke verwijzing naar de niet-westerse wortels van de meeste leden van de groep. Uitgangspunt bij het bewerken van de traditionals is telkens geweest: de mate waarin de oude liedjes te be werken waren. 'Sommigen leenden zich er niet voor, anderen vroeger er gewoon om,' aldus toetsenist Walter Calbo. Hij tekende met Giovanni Patty en Diclc Wattimena voor de meeste arrangementen, hoewel ook dat voor een deel groepswerk is ge weest. Soms bleef alleen de melodie in tact en werden nieuwe akkoordensche ma's gemaakt. In een ander geval wer den meerdere akkoorden toegevoegd en melodieën bijgemaakt. Zo ontstond een eigen geluid dat wel als wereldmuziek lean worden om schreven, hoewel de groep dat zelf nooit zo bedoeld heeft. Die rage van (pop)muziek gecombineerd met niet- westerse, voornamelijk Afrikaanse, invloeden is aan Calua voorbijgegaan. Waarschijnlijk omdat de eigen niet- westerse wortels (Indisch en Moluks) zo sterk waren. Belangrijker vindt de groep het dat de waardevolle traditio nals niet verloren gaan. En dat jonge ren (Moluks of niet-Molulcs) er - door het eigentijdse jasje - opnieuw mee kunnen kennismaken. Dari SI Dan is in maart door Calua in eigen beheer uitgebracht. De cd werd opgenomen in studio Reimerswaal in Kruiningen en is daar en bij de groep te verkrijgen voor al uw verre reizen! Voordelige vliegtarieven. Verzorgde individuele reizen. Het Verre Oosten, Australië Nieuw Zeeland, Afrika, Amerika, Canada, etc. Singel 486 - 1017 AW AMSTERDAM Tel. 020 - 623 74 84 Laan van Meerdervoort 291 - DEN HAAG Tel. 070 - 361 50 78 29 De zangstemmen van Calua: Dick Wattimena (midden), Claudia Coomans (links) en Henriëtte Hannewijk (rechts). Foto: Addie Lekawaël. (Advertentie) 42ste jaargang - nummer I 2 - juni I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 29