moessOn Een van de voorstanders van laatstge noemde opinie is prof. dr. Simuh, een deskundige op liet gebied van sufisme (mystiek van asceten). Als de Javanen zelf geen eigen culturele ondergrond hadden, zouden ze onmogelijk aan de van buiten gekomen culturen een spe cifiek Javaanse nuance kunnen geven. De Javaanse cultuur is dus niet ont staan in een lege ruimte, waarin bui tenlandse invloeden vrij spel hadden. Een andere culturele deskundige, Arswendo Atmowiloto, meent dat Javaanse cultuur is ontstaan doordat de inheemse cultuur zich kon aanpas sen aan vreemde invloeden. Zonder de ze aanpassing zou het niet mogelijk zijn dat de verscheidene vreemde cul turen, alle onder elkaar verschillend, gezamenlijk konden groeien met de inheemse. Het unieke hiervan is, dat de geïmporteerde cultuur op Java de lokale kleur aanneemt: christelijke ge bruiken en hindoe-tradities accepteren het Javaanse vernis. Zoals gewoonlijk zijn er uitzonderin gen onder de denkers: niet iedereen beschouwt de Javaan als een intelligent wezen. Hun mening is dat dit grote ab sorptievermogen spruit uit het betover ende gevoel dat ontstaat bij het in aan raking komen met nieuwigheid: alle vreemde dingen worden met huid en haar overgenomen. Gelukkig zijn er intellectuelen, die zich selectief aan passen aan vreemde culturen, anders zouden wij geen culturele acclimatisa- tie bezitten die wij Javaanse cultuur noemen, zo zegt de javanoloog dr. Abdullah Salim. Het gevolg is dat -'v-vlVkx; ÉS diverse invloeden in een melting pot worden omgevormd en een nieuwe ge daante aannemen, verschillend van de originele vorm. Nu rijst de vraag: waarom worden alle vreemde invloeden gejavaniseerd? Er zijn verschillende mogelijkheden, waarvan de belangrijkste is dat niet al le buitenlandse ideologie in harmonie is met de ideologie van de gezagheb bers. Daarom wordt bijvoorbeeld het hindoe-epos Mahabharata veranderd in overeenstemming met die machts ideeën. Als de vorsten alles onveran derd overnemen in de gebruikelijke Indiase vorm, dan staat de Brahmanen- klasse boven de adel. Maar omdat de Javaanse gezaghebber niet onder de priester wil staan - is de Javaanse interpretatie van de Mahabharata zodanig dat de Brahmanen onderdaan zijn van de vorst. Waarom wordt de oude cultuur behou den? Is het omdat een vorst een god is of een belichaming van god en zodoen de met het volk kan doen wat hij wil? De vroegere Franse opvatting over het gezag, namelijk l'etat c'est moi gaat niet op in Java: hier kent men wisse ling van vorsten, doch niet de wisse ling van de machthebbers van de staat. Tekst: Oei Tat Ie Er bestaan tegenstrijdige meningen over de Javaanse cultuur. Aan de ene kant meent men dat de Javaanse cultuur is ontstaan uit elementen van hindoeïsti sche, buddhistische, christe lijke en mohammedaanse cultuur. Aan de andere kant is er de opvatting dat de Javaanse cultuur al bestond, voordat buitenlandse culturen begonnen te infiltreren. 46

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 46