John Hilgers
Indische held van het luchtruim
'Voor de oorlog logeerden wij
als kinderen bij oom John in
Bandoeng. Wij bewonderden
hem in hoge mate. Hij was
een opgeruimde man en
vertelde vrolijke verhalen.
Zo legde hij ons uit hoe je
een vliegtuig bestuurt: je pakt
de stuurknuppel en trekt
eraan, dan ga je omhoog, dan
duw je de knuppel vooruit en
je gaat landen. Wij kinderen
lagen in aanbidding voor deze
held van het luchtruim.'
John Hilgers wordt op 19 december
1886 in Probolinggo op Java geboren
en is de oudste zoon in een gezin van
vijf kinderen.
Omdat hij het lievelingspaard van zijn
grootvader kreupel heeft gereden,
stuurt zijn opa hem voor straf naar
Nederland.
Daar studeert hij eerst aan de Techni
sche School in Amsterdam en treedt
hij later in dienst van Verwey en
Lugard's Automobiel Maat
schappij aan de Laan van Nieuw
Oost-Indië in Den Haag.
Verwey huurt twee stukken
grond die ingericht worden als
vliegkamp; een bij Soesterberg
en een bij Ede op de Doesbur-
gerheide. Als Verwey verneemt
dat er plannen bestaan om eind
juli 1910 vliegdemonstraties te
houden bij Heerenveen, besluit
hij zelf een proefvlucht te orga
niseren, want hij wil de primeur
hebben. Daar heeft hij Hilgers
voor nodig.
Dat Hilgers op dat moment nog
vlieglessen aan het nemen is bij
vliegtuigbouwer Blériot in
Frankrijk, vormt geen obstakel
('je pakt de stuurknuppel en trekt
eraan, dan ga je omhoog, dan duw je
de knuppel vooruit en je gaat landen').
Hilgers komt direct naar Nederland.
Maar het vliegtuig, een Blériot-XI
(hetzelfde type waarmee Blériot in
1909 de eerste Kanaalvlucht heeft ge
maakt) komt pas 28 juli aan in Ede.
De tijd dringt. In een hangar, in de
haast gemaakt van de kist waarin het
vliegtuig is vervoerd - zo ging dat in
die tijd - wordt de Blériot-XI in elkaar
gezet.
13
ik^r ',&xóéL
iaaii_. sïiBL.i
ftL.St.-. I
John Hilgers (links) en Johan Verhagen, monteur (midden).
Tekst: Marjolein van Asdonck
:"F~
43ste jaargang - nummer I - juli I 998