John Hilgers Indische held van het luchtruim 'Voor de oorlog logeerden wij als kinderen bij oom John in Bandoeng. Wij bewonderden hem in hoge mate. Hij was een opgeruimde man en vertelde vrolijke verhalen. Zo legde hij ons uit hoe je een vliegtuig bestuurt: je pakt de stuurknuppel en trekt eraan, dan ga je omhoog, dan duw je de knuppel vooruit en je gaat landen. Wij kinderen lagen in aanbidding voor deze held van het luchtruim.' John Hilgers wordt op 19 december 1886 in Probolinggo op Java geboren en is de oudste zoon in een gezin van vijf kinderen. Omdat hij het lievelingspaard van zijn grootvader kreupel heeft gereden, stuurt zijn opa hem voor straf naar Nederland. Daar studeert hij eerst aan de Techni sche School in Amsterdam en treedt hij later in dienst van Verwey en Lugard's Automobiel Maat schappij aan de Laan van Nieuw Oost-Indië in Den Haag. Verwey huurt twee stukken grond die ingericht worden als vliegkamp; een bij Soesterberg en een bij Ede op de Doesbur- gerheide. Als Verwey verneemt dat er plannen bestaan om eind juli 1910 vliegdemonstraties te houden bij Heerenveen, besluit hij zelf een proefvlucht te orga niseren, want hij wil de primeur hebben. Daar heeft hij Hilgers voor nodig. Dat Hilgers op dat moment nog vlieglessen aan het nemen is bij vliegtuigbouwer Blériot in Frankrijk, vormt geen obstakel ('je pakt de stuurknuppel en trekt eraan, dan ga je omhoog, dan duw je de knuppel vooruit en je gaat landen'). Hilgers komt direct naar Nederland. Maar het vliegtuig, een Blériot-XI (hetzelfde type waarmee Blériot in 1909 de eerste Kanaalvlucht heeft ge maakt) komt pas 28 juli aan in Ede. De tijd dringt. In een hangar, in de haast gemaakt van de kist waarin het vliegtuig is vervoerd - zo ging dat in die tijd - wordt de Blériot-XI in elkaar gezet. 13 ik^r ',&xóéL iaaii_. sïiBL.i ftL.St.-. I John Hilgers (links) en Johan Verhagen, monteur (midden). Tekst: Marjolein van Asdonck :"F~ 43ste jaargang - nummer I - juli I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 13