Kinderfeest CO^Genriëlla moessOn - Inmiddels heeft Verwey de pers, de mi litaire- en burgereenheden van het gar nizoen en de gemeente gewaarschuwd. Op 29 juli 1910 hebben enige honder den toeschouwers zich verzameld als Hilgers zijn drie-cilinder 25 pk (18,7 kW) Anzani-motor start. Die avond maakt Hilgers als eerste Nederlander een proefvlucht boven Nederland. Maar bij de start van de derde proef vlucht komt de schroef plotseling tot stilstand. Hilgers springt uit zijn Blériot-XI en slaat de motor weer aan. Het toestel begint te rijden. Tot ieders verbazing bukt Hilgers onder de vleu gel door, klimt via het staartstuk op handen en voeten weer in de cockpit en stijgt op. Eenmaal geland wordt hij door het dolenthousiaste publiek bin nengehaald. De volgende dag in Heerenveen blijft de vliegenier Van Maasdijk een minuut en zestien seconden in de lucht, maar Van Maasdijk vist achter het net. Er is geen twijfel over mogelijk of Hilgers is de eerste Nederlander die boven Nederlands grondgebied vliegt. Een Indische jongen die pas dertien maanden later zijn brevet zal halen. In 1912 treedt Hilgers in dienst van Fokker. Voor Fokker geeft hij vlieg- demonstraties in Rusland, vergezeld door de eigenaresse van een Fokker- Spin, baronesse Von Leitner. Sommigen beweren zelfs dat Hilgers de eerste proefvluchten in Rusland op zijn naam heeft staan. Het is ook in opdracht van Fokker dat Hilgers het jaar daarop, in 1913, terug keert naar Indië, om daar vliegdemon- straties te geven. Hij neemt twee Fok ker-eendekkers mee, een uitgerust met een lOOpk (73,6 kW) Argus-motor en een met een 80 pk (58,8 kW) Renault. Zijn proefvluchten in Indië verlopen echter niet allemaal even succesvol. De eerste bijvoorbeeld, wordt bijna zijn laatste als hij, na een paar rondjes op zo'n zeshonderd meter hoogte, neer stort op de kampong Baliwerti en daarmee het eerste vliegtuigongeluk in Indië op zijn naam brengt. Men heeft een tijd gedacht dat vliegen boven Indië onmogelijk zou zijn. De lucht zou lichter zijn dan in Europa, de atmosferische gesteldheid ongunstiger, waardoor het moeilijk opstijgen is. Bovendien zouden de landingsterreinen veel te slecht zijn. En al had je een goed startterrein, dan nog zou je bij een noodlanding grote kans hebben om in een sawah terecht te komen. Hilgers heeft dit nog aan den lijve ondervonden toen hij met een passagier bij Sema- rang in een moeras kopje onder ging. Nadat hij door geldnood een tijdje als werktuigkundige in een suikerfabriek werkt, krijgt hij als het KNIL een proefvliegtuigafdeling opricht, een be trekking als instructeurwerktuigkundi ge. Hilgers zal tot aan de Japanse bezetting blijven vliegen. Op 21 juli 1945 sterft hij te Ngawi in een Japans interneringskamp, 58 jaar oud. Deze maand is het precies 88 jaar geleden dat Hilgers als eerste Nederlander bo ven Nederlands grondgebied vloog Een kinderfeest aan boord van de Baloeran in 1936 of aan boord van de Sibajak eind '37. Wie herkent zichzelf? Reacties aan: Mevrouw J.M. van Kuppeveld, Gruunsel 24, 5404 PT Uden. 14 (Advertentie) Bejaardenpension Heeft enkele kamers vrij met algehele 24 uurs verzorging. Wij zijn gevestigd aan de Haagse Laan van Meerdervoort 137 in een ruim herenhuis dat is voorzien van een lift. Elke bewoner beschikt over een eigen woonruimte. Tel. 070 - 362 05 70

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 14