Kinderfeest
CO^Genriëlla
moessOn
-
Inmiddels heeft Verwey de pers, de mi
litaire- en burgereenheden van het gar
nizoen en de gemeente gewaarschuwd.
Op 29 juli 1910 hebben enige honder
den toeschouwers zich verzameld als
Hilgers zijn drie-cilinder 25 pk (18,7
kW) Anzani-motor start. Die avond
maakt Hilgers als eerste Nederlander
een proefvlucht boven Nederland.
Maar bij de start van de derde proef
vlucht komt de schroef plotseling
tot stilstand. Hilgers springt uit zijn
Blériot-XI en slaat de motor weer aan.
Het toestel begint te rijden. Tot ieders
verbazing bukt Hilgers onder de vleu
gel door, klimt via het staartstuk op
handen en voeten weer in de cockpit
en stijgt op. Eenmaal geland wordt hij
door het dolenthousiaste publiek bin
nengehaald.
De volgende dag in Heerenveen blijft
de vliegenier Van Maasdijk een minuut
en zestien seconden in de lucht, maar
Van Maasdijk vist achter het net. Er is
geen twijfel over mogelijk of Hilgers is
de eerste Nederlander die boven
Nederlands grondgebied vliegt.
Een Indische jongen die pas dertien
maanden later zijn brevet zal halen.
In 1912 treedt Hilgers in dienst van
Fokker. Voor Fokker geeft hij vlieg-
demonstraties in Rusland, vergezeld
door de eigenaresse van een Fokker-
Spin, baronesse Von Leitner. Sommigen
beweren zelfs dat Hilgers de eerste
proefvluchten in Rusland op zijn naam
heeft staan.
Het is ook in opdracht van Fokker dat
Hilgers het jaar daarop, in 1913, terug
keert naar Indië, om daar vliegdemon-
straties te geven. Hij neemt twee Fok
ker-eendekkers mee, een uitgerust met
een lOOpk (73,6 kW) Argus-motor en
een met een 80 pk (58,8 kW) Renault.
Zijn proefvluchten in Indië verlopen
echter niet allemaal even succesvol.
De eerste bijvoorbeeld, wordt bijna zijn
laatste als hij, na een paar rondjes op
zo'n zeshonderd meter hoogte, neer
stort op de kampong Baliwerti en
daarmee het eerste vliegtuigongeluk in
Indië op zijn naam brengt.
Men heeft een tijd gedacht dat vliegen
boven Indië onmogelijk zou zijn. De
lucht zou lichter zijn dan in Europa, de
atmosferische gesteldheid ongunstiger,
waardoor het moeilijk opstijgen is.
Bovendien zouden de landingsterreinen
veel te slecht zijn. En al had je een
goed startterrein, dan nog zou je bij
een noodlanding grote kans hebben om
in een sawah terecht te komen. Hilgers
heeft dit nog aan den lijve ondervonden
toen hij met een passagier bij Sema-
rang in een moeras kopje onder ging.
Nadat hij door geldnood een tijdje als
werktuigkundige in een suikerfabriek
werkt, krijgt hij als het KNIL een
proefvliegtuigafdeling opricht, een be
trekking als instructeurwerktuigkundi
ge. Hilgers zal tot aan de Japanse
bezetting blijven vliegen. Op 21 juli
1945 sterft hij te Ngawi in een Japans
interneringskamp, 58 jaar oud. Deze
maand is het precies 88 jaar geleden
dat Hilgers als eerste Nederlander bo
ven Nederlands grondgebied vloog
Een kinderfeest aan boord van de Baloeran in 1936 of aan boord van de Sibajak
eind '37. Wie herkent zichzelf?
Reacties aan: Mevrouw J.M. van Kuppeveld, Gruunsel 24, 5404 PT Uden.
14
(Advertentie)
Bejaardenpension
Heeft enkele kamers vrij met algehele
24 uurs verzorging.
Wij zijn gevestigd aan de Haagse
Laan van Meerdervoort 137 in een
ruim herenhuis dat is voorzien van
een lift. Elke bewoner beschikt over
een eigen woonruimte.
Tel. 070 - 362 05 70