De Staatsjtram op Zuid-Celebes moessQn Opening van de tramlijn Makassar-Takalar (Uit: S.A. Reitsma: Qedenkboek der Staatsspoor en tramwegen in Nederlandsch-lndië 1875-1925, Weltevreden, 1925) ArclupeL MAKASS: GfaZcs ori4j -;qDa.jaruja. n/m. rietic, In de jaren 191 7-1918 speelde het Gouvernement met de gedachte ook buiten Java en Sumatra enkele rail verbindingen tot stand te brengen. Zo dacht men aan een spoor- of tramlijn van Menado naar Gorontalo en een tweetal lijnen vanuit Makassar; één in zuidelijke richting naar Takalar en één in noordelijke richting via Maros en Pangkadjene naar Tanette. In het Indische Staatsblad nummer 53 uit 1920 staat dat er gelden werden toegestaan voor de aanleg van het tra ject Talcalar-Makassar-Maros. Maar in 1921 Indisch Staatsblad, nummer 200) werd de aanleg van Maros-Tanette definitief geschrapt. Merkwaardig is dat op de stafkaarten uit 1925 (die na 1945 ook nog werden gebruikt), het globale verloop was inge tekend van een spoorlijn-ontwerp tus sen Maros en een punt iets ten zuid oosten van Pangkadjene. Op 1 juli 1922 werd de 42 kilometer lange tramverbinding tussen Makassar en Takalar voor het publiek geopend, maar aan de aanleg van de noordelijke tak naar Maros was nog steeds niet begonnen. Zoals gebruikelijk bij de Indische Staatsspoorwegen was de lijn aange legd met een spoorbreedte van 1067 millimeter, het zogenaamde Kaapspoor. If UW. I IÜH|| •MTUHi jett'h'Ba.rroo P. T analcelce PIEK Ot 7' Tekst: L. Schuitemaker 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 24