De Staatsjtram op Zuid-Celebes
moessQn
Opening van de tramlijn Makassar-Takalar (Uit: S.A. Reitsma: Qedenkboek der Staatsspoor en tramwegen in Nederlandsch-lndië
1875-1925, Weltevreden, 1925)
ArclupeL
MAKASS:
GfaZcs ori4j
-;qDa.jaruja. n/m.
rietic,
In de jaren 191 7-1918 speelde het Gouvernement met de
gedachte ook buiten Java en Sumatra enkele rail
verbindingen tot stand te brengen. Zo dacht men aan een
spoor- of tramlijn van Menado naar Gorontalo en een
tweetal lijnen vanuit Makassar; één in zuidelijke richting
naar Takalar en één in noordelijke richting via Maros en
Pangkadjene naar Tanette.
In het Indische Staatsblad nummer 53
uit 1920 staat dat er gelden werden
toegestaan voor de aanleg van het tra
ject Talcalar-Makassar-Maros. Maar in
1921 Indisch Staatsblad, nummer
200) werd de aanleg van Maros-Tanette
definitief geschrapt.
Merkwaardig is dat op de stafkaarten
uit 1925 (die na 1945 ook nog werden
gebruikt), het globale verloop was inge
tekend van een spoorlijn-ontwerp tus
sen Maros en een punt iets ten zuid
oosten van Pangkadjene.
Op 1 juli 1922 werd de 42 kilometer
lange tramverbinding tussen Makassar
en Takalar voor het publiek geopend,
maar aan de aanleg van de noordelijke
tak naar Maros was nog steeds niet
begonnen.
Zoals gebruikelijk bij de Indische
Staatsspoorwegen was de lijn aange
legd met een spoorbreedte van 1067
millimeter, het zogenaamde Kaapspoor.
If UW. I IÜH|| •MTUHi
jett'h'Ba.rroo
P. T analcelce
PIEK
Ot 7'
Tekst: L. Schuitemaker
24