Pasar Malam De kracht van Smaragd Als tractiemiddelen waren zeven loco motieven van Java aangevoerd, beho rende tot het Solo-vallei-type. Het station in Makassar, dat in de Tweede Wereldoorlog bij een bombarde ment is verwoest, stond bij de haven. Voordat de lijn de weg naar Maros kruiste, had men het depot annex werkplaats. In deze werkplaats was na de oorlog de LTD (Leger Technische Dienst) gevestigd. De lijn ging dan verder over een soort brede spoordijk, bekend als de S.S.-weg. Aan het eind van de Schijfbergweg bevond zich een voor één locomotief bestemd loodsje. Het verhaal ging dat er plannen waren geweest om van dat punt af een lijntje te bouwen dat via de Generaal van Dalenweg naar de socië teit zou lopen. Hiervan is kennelijk nooit iets gekomen. Helaas was de Zuid-Celebestram geen lang leven beschoren want op 1 augus tus 1930 werd de dienst gestaakt. Blijkens een bericht in het tijdschrift Spoor- en Tramwegen (jaargang 1930, bladzijde 234), zou de gehele lijn wor den opgebroken en rails, bruggen en rollend materieel worden vervoerd naar Lahat op Zuid-Sumatra voor uitbrei ding van het spoorwegnet aldaar. IJjorontalo y \^T6lcciaboc. Hiermee lijkt de railhistorie op Zuid- Celebes afgesloten te zijn, ware het niet dat in een Special Report van Allied Geographical Section South West Pacific Area nummer 80 van 24 augustus 1945 melding wordt ge maakt van Japanse spoorwegaanleg. De bedoeling zou zijn - grotendeels via het vóór 1925 verkende traject - om van Makassar naar het gebied ten noordoosten van Pangkadjene te gaan teneinde de aldaar voorkomende steen koollagen te kunnen exploiteren. Flexibele rondreizen met veel individuele vrijheid: in kleine groepen van 12-18 gasten met kleine, comfortabele busjes gezellige middenklasse-hotels en bungalows Nederlandse reisbegeleiding reizen voor jongeren avontuurlijke zwerftochten Privéreizen door heel Indonesië losse tickets, transfers fly-in service verzorgde facetreizen op maat samengesteld overwintering long-stay strandvakanties huwelijk honeymoon avonturentochten, trekkings. zeilen duiken Molenweg 3A, Enkhuizen, telefoon 0228 - 31 22 31 Het komt mij voor als een nogal fan tastisch verhaal, temeer omdat in bedoeld gebied alleen bruinkool van nogal povere kwaliteit voorkomt. Vreemd genoeg hebben de Japanners inderdaad enig spoorwegmaterieel naar Makassar overgebracht. Naar ik verno men heb, zijn in het voorjaar van 1948 een drietal locomotieven uit Makassar afgevoerd. Ikzelf ontdekte in 1949 op het terrein van het voormalige station enkele on derstellen van twee-assige goederenwa gons. Deze goederen wagons hadden - in tegenstelling tot het centraal koppelingssysteem van Phill dat bij de Staatsspoorwegen werd gebruikt - een (veel zwaardere) koppeling van het type Scharfenberg Opmerkingen: Hoewel internationaal de spoor breedte van 1067 millimeter als Kaapspoor bekend staat, werd er - lang voordat er in Zuid-Afrika aan spoorwegaanleg werd gedacht - op Java en Sumatra reeds met deze railafstand gewerkt. Ook in Soengoeminassa moet een loc-loodsje zijn geweest: de be stuursambtenaar Friedericy schrijft in een van zijn boeken hoe hij een keer 's nachts wakker werd, omdat een locomotief stoom stond af te blazen. nterawceQ aöio Toc-ccq P.BotrLcJctri^ MEN AD O, I,ïkoep ',fccu 29, 30 en 31 augustus te Wormer in de Sportfondsenhal en 23, 24 en 25 oktober in de Grote Sint Laurenskerk te Alkmaar (Advertentie) V CTA '"'(Advertentie) INFO: tel. 0223 - 64 66 58 Fax 0223 - 64 59 87 of Postbus 563 1 780 AN Den Helder 43ste jaargang - nummer I - juli 1998 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 25