een tweepersoonskamer met ontbijt in een vijfsterren hotel. Dat kan toch niet!!' Met woede in zijn stem vervolgt hij'Ik moet wél elke maand de aflos sing betalen in dollars en de dollar is hier 13000 rupiah! Ik begrijp het niet meer. Stel, Europa is één, geen grenzen en één munt, hoe zouden jullie het vinden, wanneer je leest, evacueer alle buitenlandse toeristen in Europa, ook die uit Nederland, want er zijn rellen in Gibraltar!' Mijn opmerking, dat deze vergelijking wél in afstand maar niet in situatie opgaat, werkt als olie op het vuur. 'Ach, hou toch op! Wij, onderne mers zijn voor reformasi, dat is goed, we zijn de corruptie al meer dan zat. Gelukkig komt daar nu een eind aan. Maar ik bhjf het belachelijk vinden dat Nederland, als enige land, ook Bah sluit terwijl de rellen hier duizenden kilometers verderop plaats vonden. Hier is helemaal niets gebeurd, zelfs geen demonstratie. De toeristen wilden hier niet weg, maar ze werden gedwon gen hun vakantie af te breken, omdat ze anders niet verzekerd zouden zijn en bovendien hun terugtocht zélf moesten betalen!' Dat de rupiah dagelijks in waarde ver anderd, is vooral goed te merken wan neer je geld wilt wisselen. De koers wordt of van te voren vastgelegd en loopt niet mee met de werkelijkheid, of wordt afgelezen uit een krant die op dat moment voor handen is. Zelfs is het mogelijk dat een of twee personen om advies wordt gevraagd. Degene met de laagste koers in zijn advies wordt uiteraard als meest betrouwbaar geacht. Het hotel geeft Rp. 4750,- voor een gulden. Een moneychanger geeft Rp. 6000,- voor een gulden terwijl de ATM bank Rp. 7100,- over heeft voor mijn gulden, ongeacht een biljet van 100 gulden waar een scheur in zit. Dit laatste was voorheen onmo gelijk, gescheurde of beschreven bankbiljetten werden nooit geac cepteerd. Tot op heden zijn de prijzen voor de meeste artikelen nog op het zelfde prijsniveau als een jaar terug. Degene die hier het meest van profiteert is de bui tenlander. Gemiddeld Rp. 6000,- voor een gulden en Rp. 12500,- voor een US$ maken je bij één keer wisselen of verzilveren van een cheque, multimiljonair. Daar waar je eerst ge wend was af te dingen op kleine goederen zoals fruit, souvenirs, sigaretten en kleding, geef je nu de volle pond of iets meer, om dat je weet dat men het moeilijk heeft. Toch, als je door Java rijdt, via de Puncak of rond de Merapi, merk je niets van alle ophef. Het is er even rustig en vredig als altijd, het leven gaat door. We gaan met de pet rond wanneer we tijdens een stop langs de weg worden uitge nodigd een bruiloft bij te wonen. Niet teveel geld in de enve loppe doen om de betrokken familie niet in verlegenheid te brengen. We worden uitgeno digd om een bruiloft bij te wonen De spontaniteit en gastvrijheid hebben door de situatie geen deuk opgelopen en het is hun een eer buitenlandse gas ten te hebben. Reformasi Van Jakarta tot Yogyakarta zijn overal spandoeken zichtbaar met teksten voor reformasi en tegen geweld. In Malioboro klampt een man mij aan wanneer ik wat foto's maak van de vele spandoeken die aan winkels, banken, restaurants en zelfs aan de spoorbo men hangen. 'Op 20 mei hebben we hier alles opge hangen, géén politie, géén militairen, ongelofelijk hè!' Trots, met opgeheven duim, gaat hij zijn weg. Op de pasar liggen T-shirts te koop met teksten betreffende de reformasi die soms on gezouten kritiek bevatten, wat twee maanden terug nog ondenkbaar was. Een verkoper roept: 'Mooi hè? Soekarno!' terwijl ik de grote posters bekijk, een van Soekarno en een van Megawati. 'Bung!' zeg ik, inspelend op de kersverse vrijheid van meningsuiting. 'Ja, bung!' zegt de verkoper terwijl hij mij breed- lachend de hand schudt als zou ik een Indonesiër van de jaren vijftig zijn. Tussen de vele teksten en leuzen valt Ijgffjfe 43ste jaargang - nummer I - juli 1998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 29